بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی ومهدی نراقی
نویسندگان:
فاطمه فرهادیان
،
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 33
چکیده:
اخلاق و تربیت اخلاقی همواره موردتوجه اندیشمندان و علمای مختلف در
سراسر جهان بوده است. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف استخراج آرای تربیت و تبیین وجوه
اشتراک و افتراق دو متفکر بزرگ اسلامی ابو حامد غزالی و مهدی نراقی درزمینهٔ مبانی
تربیت اخلاقی بهمنظور بهرهگیری در دینیسازی تعلیم و تربیت است. تحقیق این پژوهش تحلیل تطبیقی و
بهصورت اسنادی است. جمله یافتههای تحقیق این است که هر دوعالم
دینی بر اساس آموزههای دینی در پی عرضه نظام دینی
تربیت هستند و دیدگاههای آنان در زمینههای مختلف
ازجمله مسائل مربوط به تعلیم و تربیت کاملاً برآموزههای دینی
مبتنی است. وجوه اشتراک
خاصی در مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی و نراقی وجود دارد که؛ مرکب بودن انسان؛
پاک بودن سرشت انسان؛ تدریج؛ تغییرپذیری اخلاق؛ تأثیر شرایط از مهمترین و اساسیترین
مبانی تربیت اخلاقی از منظر هردو دانشمند است. در مبانی و پیشفرضهای
تربیت اخلاقی بین این دو اندیشمند تفاوت مبنایی شاخصی وجود دارد. اشعری مسلک بودن
غزالی منجر به ارائه تفکر و بینش متفاوت در مباحث تربیت اخلاقی وی گردیده است. عدم
تمسک به روایات اهل:و رویکرد جبری داشتن در امور از این جمله است. در مبانی تربیت اخلاقی غزالی، روح تصوف حاکم است
و گاهی جنبه عقلی و فلسفی دارد اما نراقی در مبنای تربیت اخلاقی جنبه عرفان و عملی
اخلاق را رعایت نموده است.
اخلاق و تربیت اخلاقی همواره موردتوجه اندیشمندان و علمای مختلف در
سراسر جهان بوده است. ازاینرو، پژوهش حاضر باهدف استخراج آرای تربیت و تبیین وجوه
اشتراک و افتراق دو متفکر بزرگ اسلامی ابو حامد غزالی و مهدی نراقی درزمینهٔ مبانی
تربیت اخلاقی بهمنظور بهرهگیری در دینیسازی تعلیم و تربیت است. تحقیق این پژوهش تحلیل تطبیقی و
بهصورت اسنادی است. جمله یافتههای تحقیق این است که هر دوعالم
دینی بر اساس آموزههای دینی در پی عرضه نظام دینی
تربیت هستند و دیدگاههای آنان در زمینههای مختلف
ازجمله مسائل مربوط به تعلیم و تربیت کاملاً برآموزههای دینی
مبتنی است. وجوه اشتراک
خاصی در مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی و نراقی وجود دارد که؛ مرکب بودن انسان؛
پاک بودن سرشت انسان؛ تدریج؛ تغییرپذیری اخلاق؛ تأثیر شرایط از مهمترین و اساسیترین
مبانی تربیت اخلاقی از منظر هردو دانشمند است. در مبانی و پیشفرضهای
تربیت اخلاقی بین این دو اندیشمند تفاوت مبنایی شاخصی وجود دارد. اشعری مسلک بودن
غزالی منجر به ارائه تفکر و بینش متفاوت در مباحث تربیت اخلاقی وی گردیده است. عدم
تمسک به روایات اهل:و رویکرد جبری داشتن در امور از این جمله است. در مبانی تربیت اخلاقی غزالی، روح تصوف حاکم است
و گاهی جنبه عقلی و فلسفی دارد اما نراقی در مبنای تربیت اخلاقی جنبه عرفان و عملی
اخلاق را رعایت نموده است.
بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی ومهدی نراقی
3/21/2019 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی ومهدی نراقی
نویسندگان:
فاطمه فرهادیان*
،
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 بهار 1398 شماره 1
بررسی تطبیقی دیدگاه های غزالی و بندورا در تربیت اخلاقی
نویسندگان:
دکتر محمد کاویانی
،
مهدی فصیحی رامندی
،
مقاله نشریه: مطالعات اسلام و روان شناسی » سال 1391 پاييز و زمستان 1391 شماره11
درآمدی بر اصول تربیت اخلاقی از منظر ملا احمد نراقی
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1393 شماره 35
بررسی تطبیقی اصل علیت از منظر غزالی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی اهداف، اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر امامحسین
نویسنده:
فاطمه سیفی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 42
بررسی تطبیقی شادی از منظر ابنعربی و سلیگمن
نویسنده:
هادی وکیلی
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
بررسی تطبیقی مبانی و ویژگی های اخلاقی اسلامی و اخلاق مسیحی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی مقایسه ای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی
نویسنده:
مهدی فصیحی رامندی
،
مقاله نشریه: معرفت اخلاقی » سال 1391 پاييز و زمستان 1391 شماره12
تربیت اخلاقی از منظر رویکرد نقلگرایی و دلالتهای تربیتی متأثر از آن
نویسندگان:
بابک شمشیری
،
سیده نجمه تقوی نسب
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 44