تغییر مخاطب در قرآن (راهکارهای ترجمه)

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1392
چکیده:
مروری بر روش‌ها و سبک‌های ترجمه قرآن کریم و ساختارهای خطابی موجود در آن است. در ابتدای کتاب حاضر برخی از روش‌های رایج ترجمه قرآن بیان شده و ترجمه‌پذیر بودن یا ترجمه‌ناپذیر بودن این کتاب آسمانی با توجه به اعجاز آن و محتوای فوق‌ بشری قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. آنگاه ادله گفتاری بودن یا نوشتاری بودن قرآن و نقدهای وارد شده بر این دیدگاه بیان شده و خطاب و ساختارهای خطابی از منظر تعدد زبانی و تغییر مخاطب در قرآن با توجه به انواع خطاب‌های موجود در آن، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نقش این موضوع در ترجمه آن و در نتیجه در تفسیر آن تبیین شده است. نویسنده کوشیده است ضمن بررسی تحلیلی مقوله تغییر مخاطب و تعیین ساختار ویژه آن در نص کلام وحی و تبیین جایگاه آن نزد مخاطبان و صاحبان اندیشه، به واکاوی برخی از مهمترین ترجمه‌های فارسی و انگلیسی و معایب ساختاری و مفهومی آن‌ها پرداخته و راهکارهای لازم برای ترجمه دقیق با استفاده از مقوله تغییر مخاطب را ارایه نموده است.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

ترجمه قرآن؛ تغییر متکلّم

نویسنده: امید خانه زاد ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 72

الگوی ارزشی ارتباطات در قرآن با تأکید بر مسأله مخاطب

نویسنده: علیرضا پویا ، استاد راهنما: شمس الله مریجی ، استاد مشاور 1: محسن اراکی ، استاد مشاور 2: احمد واعظی جزئی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]

ابهام شناسی در ترجمه قرآن

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1387 شماره 53

ترجمه قرآن در ترازوی تعادل

نویسنده: سید موسی صدر ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 42-43

خطاهایی در ترجمه های قرآن

مقاله نشریه: بینات » سال 1385   (پياپي 50)، بهار و تابستان 1385  شماره1-2

راهکارهای افزایش سهم قرآن در فضای مجازی

نویسنده: محمد خامه گر ،
مقاله نشریه: ره آورد نور » سال 1386   (پياپي 36)، تابستان 1386  شماره19

راهکارهای ایجاد گرایش به آخرت در قرآن کریم

نویسنده: مهدی شجریان* ،
مقاله نشریه: نشریه ره توشه » سال 1402 دوره 4، شماره 16 (زمستان 1402)

راهکارهای ایجاد گرایش به آخرت در قرآن کریم

نویسنده: مهدی شجریان ،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1402 شماره 16

پژوهشی در انواع ترجمه قرآن کریم

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 42-43
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397