الگوی ارزشی ارتباطات در قرآن با تأکید بر مسأله مخاطب

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ، استاد مشاور 2: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [دکتری]
چکیده:
رشت ارتباطات یکی از رشته های مهم و پرکاربرد در مراکز دانشگاهی امروز جهان است. با این حال میتوان اذعان کرد که دستاوردهای علمی این رشته در این سال‌ها نتوانسته است همپا باگستر فوق العاده تأثیرگذار آن در زندگی مردم، در ابعاد مورد نیاز پیش برود. یکی از کمبودهای اساسی مطالعات این رشته، فقدان وجود رویکردهای مبتنی بر هستیشناسی، معرفت‌شناسی و پارادایم‌های با ثبات است. چنین کمبودی، نظریه‌ها و پارادایم‌های حاکم بر ارتباطات و رسانه‌ها را دچار بی ثباتی، تزلزل و در بخش‌هایی ناتوانی در پاسخگویی به هم نیازها و ضرورت‌های این رشته کرده است. برخی صاحب نظران پیشنهاد کرده اند که برای جبران این کمبود، باید به منابع واجد هستیشناسی و انسان شناسی با ثبات، مراجعه کرد. برای این منظور در این تحقیق دیدگاه قرآن که از هستی شناسی و انسانی شناسی ثابت و پایدار برخوردار است در بار ارتباطات انسانی بررسی شده است. روش تحقیق، ص اسنادی و در تنظیم نتایج از روش تحلیلص نظری زمینه‌ای استفاده و برای اعتبار بخشی به نتایج به دست آمده، از تفاسیر معتبر با رویکرد تفسیری قرآن به قرآن بهره گیری شده است. یافته‌های این تحقیق نشان میدهد که قرآن در هم عرصه‌ها و ارکان ارتباط با انسان و به طور اهمص اهداف و راهبردهای پیام رسانی و ویژگیهای پیام رسان ، ص اهداف و ویژگیهای رسانه ، ص ویژگیهای پیام و پیام‌های معارض و ص دسته بندی مخاطبان و ویژگیها و نحو تعامل با آنان ، مطالب ارشمند و نتیجه بخشی را مطرح ساخته است؛ که درهر دو ب عد نظری برای توسع دانش ارتباطات و عملی برای برقراری ارتباط مطلوب و مدیری ت پیام در رسانه‌های دینی قابل بهره برداری است. براساس نتایج این تحقیق، در رأس اهداف برقراری ارتباط و راهبردهای مدیریت پیام از منظر قرآن، هدایت همه جانب مخاطبان و همراهی با آنان برای رسیدن به کمال مطلوب قرار دارد. دامن این هدایتگری، شامل نیازهای فردی و اجتماعی مخاطبان در ابعاد مختلف مادی و معنوی و در گستره‌ای جهانی است. از دیدگاه قرآن، پیام رسانان و مدیران رسانه، مسئولیتی سنگین در قبال مخاطبان و ارائ برنامه‌های مفید و جذ اب برای آنان دارند. شرط موفقی ت در عرص مهم و پیچید پیام رسانی به منظور تحقق اهداف الهی، درک صحیح موقعی ت و نیازهای واقعی مخاطبان و ارتباط مؤدبانه و احترام آمیز با آنان از جنبه‌های مختلف است. علاوه بر این، لازم است پیام رسانان، از مخاطبان در برابر القائات رسانه‌ها و پیام‌های مخالف و معارض نیز مراقبت نمایند و برای این منظور به مقابله با آنان بپردازند. برای تحقق این هدف، قرآن علاوه بر ویژگیهای پیام‌ها و پیام رسانی الهی، ویژگیهای پیام‌ها وپیام رسانی مخالفان و معارضان را نیز بازگو کرده است. هم‌چنین از دیدگاه قرآن، مخاطبان بنا به شرایط و موقعیت فکری و روحی که در آن به سر میبرند، در برابر پیام‌های الهی، برداشت‌ها و واکنش‌های متفاوتی از خود نشان میدهند. به این منظور، قرآن برای برقراری ارتباط و تأثیرگذاری بر مخاطبان، استفاده از شیوه‌های مختلف اقناع، مانند استدلال و برهان، موعظ نیکو و در صورت نیاز بهترین نوع مجادله، را توصیه میکند. و از آنجا که عواملی مانند دانش و تقوای مخاطبان در این زمینه و در پذیرش پیام الهی از سوی آنان نقش دارد، ضروری است که پیام رسانان الهی با توجه به این عوامل، با مخاطبان سخن بگویند و آنان را در پذیرش پیام الهی یاری کنند. کلید واژه‌ها: الگوی ارزشی ارتباطات، ارتباطات در قرآن، پیام رسانی در قرآن، پیام در قرآن، مخاطب‌شناسی در قرآن، رسانه از دیدگاه قرآن

الگوی ارتباطات در قرآن کریم

نویسنده: کریم خان محمدی ،
مقاله نشریه: مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی » سال 1386   (پياپي 33)، بهار 1386  شماره1

بررسی الگوی ارتباطات میان فرهنگی اسلام و مسیحیت با تأکید بر قرآن کریم

نویسنده: حامد اهتمام ، استاد راهنما: کریم خان محمدی ، استاد مشاور 1: مجید امامی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

جایگاه شناسی مخاطب امروزین در تبلیغ تعاملی با تأکید بر هویت‌ مخاطب تجاری و دینی

نویسنده: علی اسفندیار ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 38- تابستان1398

الگوی ارتباطات میان فرهنگی مسلمانان با مسیحیان در قرآن کریم

مقاله نشریه: الهیات تطبیقی » سال 1394 پاييز و زمستان 1394 شماره14

صورت بندی الگوی جذب مخاطب بر اساس آموزه های قرآن کریم

نویسنده: اسماعیل صابر کیوج ، استاد راهنما: شرف الدین ، استاد مشاور 1: شمس الله مریجی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [دکتری]

گفتار ارزشی در قرآن

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1389 شماره 89 رمضان

الگوی ارتباطات میان فرهنگی در اسلام

نویسنده: حسن یوسف زاده ، استاد راهنما: ابراهیم فیاض ، استاد مشاور 1: محسن الویری ، استاد مشاور 2: کریم خان محمدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397