بررسی نظریه صدرایی استکمال جوهری نفس و عرضه آن بر آیات و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
چکیده:
موضوع «استکمال جوهری نفس از منظر ملاصدرا با عرضه به آیات و روایات» برخاسته از نظریه حرکت جوهری است که تمام فضای علم النفس فلسفی ملاصدرا را پوشش داده است نفس انسان موجودی سیال و فوق مقوله است که در فرایند استکمال به رتبه عقلی و فوق عقلی نائل میشود. گرچه نفس دارای کینونت عقلی و کینونت پیش از بدن است اما پس از طی قوس نزول و تعلق تدبیری به بدن و دست¬یابی به برخی استکمالات که امکان حصول آن در مراحل دیگر وجود نداشت تا حد مقام فوق عقلی اشتداد می¬یابد. این همانی نفوس جزئیه با نفسی که در موطن عقلی حضور دارد به نحو حقیقه و رقیقه است.لازم به ذکر است که کینونت عقلی نفس در آیات میثاق، خزائن الهی و بسیاری از روایات تصریح شده است. آغاز فرایند حضور تدبیری نفس در این عالم است..تکمیل و اعتدال نفس حیوانی، زمینه را برای تعلق تدبیری نفس ناطقه به بدن فراهم می آورد. نفس در دو الگوی تکوینی و ارادی قابل استکمال است. نفس از بستر استکمال صورتها به بدن تعلق تدبیری یافته و در سرای دنیوی در فرایند استکمال خود با قوای عملی و نظری شایسته دریافت روح میشود که مختص برخی انسانهاست و خداى سبحان حقیقت روح را ملکوتی و امری معرفی کرده است. نقش علم و عمل در تکامل نفس توأمان است. کمال عقل نظری آن است که عالمی عقلی مثل عالم عینی شده و در عقل عملی این است که در میان قوای علم و غضب و شهوت اعتدال ایجاد کند براساس آموزه فنا، عقل نظری و عقل عملی در واپسین درجات استکمالی خود با یکدیگر متحد شده و غایت هر دو بعد نظری و عملی انسان، فنای فی الله محسوب میشود. استکمال انسان در سرای برزخی نیز ادامه یافته و آیات و روایات نیز این استکمال را تأیید میکنند.کمال نهایی انسان در آیات و روایات، وصول به مقام لقاء الله است که با عباراتی چون عندیت و باقی بودن به بقاء الهی و قرب از آن یاد شده است.بنابراین صراط مستقیم برای وصول به کمال توسط خداوند تعیین شده و عقل عملی و نظری تنها امدادرسان این راهند.مقام فنا و مرتبه فوق عقلی که مورد تأکید ملاصدراست با مقام لقاء الله در آیات مطابقت کامل دارد. کلید واژه ها: نفس، استکمال جوهری نفس، آیات و روایات، استکمال در برزخ، کینونت عقلی نفس، ملاصدرا
موضوع «استکمال جوهری نفس از منظر ملاصدرا با عرضه به آیات و روایات» برخاسته از نظریه حرکت جوهری است که تمام فضای علم النفس فلسفی ملاصدرا را پوشش داده است نفس انسان موجودی سیال و فوق مقوله است که در فرایند استکمال به رتبه عقلی و فوق عقلی نائل میشود. گرچه نفس دارای کینونت عقلی و کینونت پیش از بدن است اما پس از طی قوس نزول و تعلق تدبیری به بدن و دست¬یابی به برخی استکمالات که امکان حصول آن در مراحل دیگر وجود نداشت تا حد مقام فوق عقلی اشتداد می¬یابد. این همانی نفوس جزئیه با نفسی که در موطن عقلی حضور دارد به نحو حقیقه و رقیقه است.لازم به ذکر است که کینونت عقلی نفس در آیات میثاق، خزائن الهی و بسیاری از روایات تصریح شده است. آغاز فرایند حضور تدبیری نفس در این عالم است..تکمیل و اعتدال نفس حیوانی، زمینه را برای تعلق تدبیری نفس ناطقه به بدن فراهم می آورد. نفس در دو الگوی تکوینی و ارادی قابل استکمال است. نفس از بستر استکمال صورتها به بدن تعلق تدبیری یافته و در سرای دنیوی در فرایند استکمال خود با قوای عملی و نظری شایسته دریافت روح میشود که مختص برخی انسانهاست و خداى سبحان حقیقت روح را ملکوتی و امری معرفی کرده است. نقش علم و عمل در تکامل نفس توأمان است. کمال عقل نظری آن است که عالمی عقلی مثل عالم عینی شده و در عقل عملی این است که در میان قوای علم و غضب و شهوت اعتدال ایجاد کند براساس آموزه فنا، عقل نظری و عقل عملی در واپسین درجات استکمالی خود با یکدیگر متحد شده و غایت هر دو بعد نظری و عملی انسان، فنای فی الله محسوب میشود. استکمال انسان در سرای برزخی نیز ادامه یافته و آیات و روایات نیز این استکمال را تأیید میکنند.کمال نهایی انسان در آیات و روایات، وصول به مقام لقاء الله است که با عباراتی چون عندیت و باقی بودن به بقاء الهی و قرب از آن یاد شده است.بنابراین صراط مستقیم برای وصول به کمال توسط خداوند تعیین شده و عقل عملی و نظری تنها امدادرسان این راهند.مقام فنا و مرتبه فوق عقلی که مورد تأکید ملاصدراست با مقام لقاء الله در آیات مطابقت کامل دارد. کلید واژه ها: نفس، استکمال جوهری نفس، آیات و روایات، استکمال در برزخ، کینونت عقلی نفس، ملاصدرا
بررسی نظریه صدرایی استکمال جوهری نفس و عرضه آن بر آیات و روایات
3/21/2015 12:00:00 AM
استکمال جوهری نفس از منظر ملاصدرا با عرضه به آیات و روایات
پایاننامه: غیر دولتی - مؤسسههای آموزش عالی غیردولتیـغیرانتفاعی - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1394 - [پایان نامه دکترا]
دیگری و استکمال نفس در حکمت صدرایی
نویسندگان:
حامده راستایی
،
عبدالله نصری
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 15
بررسی نظریه استکمال نفس از دید ریچارد سوئین برن
نویسنده:
حمید صبرآمیز
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1398 شماره 37- بهار 1398
بررسی فرایند استکمال نفس از دیدگاه ملاصدرا
نویسنده:
علیرضا اسعدی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1392 (پياپي 39)، بهار 1392 شماره3
بررسی حقیقت نفس و روح در آیات و روایات با تأکید بر آثار علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی دیدگاه ملاصدرا و سویین برن درباره استکمال نفس
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
حرکت استکمالی و جبلی صور و حدوث نفس ناطقه از منظر ملاصدرا با عرضه به آیات و روایات
نویسندگان:
معصومه اسماعیلی
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 96 - مسلسل 34
حرکت استکمالی و جبلی صور و حدوث نفس ناطقه از منظر ملاصدرا با عرضه به آیات و روایات
نویسندگان:
محمدمهدی گرجیان
،
معصومه اسماعیلی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 زمستان 1396 شماره34
پیدایش و استکمال نفس از دیدگاه ملاصدرا
نویسندگان:
ابراهیم علی پور*
،
فاطمه ایوبی
،
مقاله نشریه: نامه ی جامعه » سال 1395 تابستان 1395 شماره118