حرکت استکمالی و جبلی صور و حدوث نفس ناطقه از منظر ملاصدرا با عرضه به آیات و روایات

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1397 زمستان 96 - مسلسل 34
چکیده:
انسان دارای دو نوع استکمال جبلی و ارادی است و حقیقتی سیال است که همواره در حال اشتداد به سوی غایت خویش است. در حرکت جبلی و تکوینی، جناب صدرالمتألهین بر این باور است: استکمال، که در صُقع نفس نهادینه شده است، از ترکیب هیولا و صورت آغاز می‌شود و این روند به شکل استکمال صورت‌ها ادامه می‌یابد، به این بیان که صورت جسمیه در جوهر خویش حرکت می‌کند و به صورت عنصری تبدیل می‌شود و عناصر با ائتلاف به سمت صورت معدنی شدن اشتداد یافته، آمادگی حیات نباتی می‌یابند. آنگاه، نفس نباتی بستری برای صورت حیوانی می‌شود و این روند تا نفس نطقی و بعد از آن تا وصول به درجۀ ملکوتی ادامه می‎یابد. این استکمال جبلی و تکوینی غیر از استکمال ارادی است که با کارکردهای عقل عملی و کاوش‌های عقل نظری محصل است. سیر استکمالی صورت‌ها منطبق بر آیات و روایات است و قرآن به این پیدایش نفس از بستر اشتدادِ صورت‌ها اشاره کرده است

حدوث نفس در آیات و روایات

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1390 شمار 9 - بهار 90

حدوث و بقاء نفس از منظر حکمت متعالیه

نویسنده: گلین مرادپور طالشی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: احمد بهشتی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

عقل از منظر آیات و روایات

کتاب: مجمع ذخائر اسلامی - 1392

تکون و تکامل نفس از منظر ملاصدرا

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 93 - مسلسل 19

رابطه نفس و بدن از منظر ملاصدرا

نویسنده: احمد پهلوانیان ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: علی شیروانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1382 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی نظریه صدرایی استکمال جوهری نفس و عرضه آن بر آیات و روایات

نویسنده: معصومه اسماعیلی ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]

علم امام به جزئیات از منظر آیات و روایات

نویسنده: جعفر علی نقی ،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دوازدهم-پاییز 98

ایمانِ موهبتی از منظر آیات و روایات

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1392 زمستان 1392  شماره3
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397