نظام احسن در حکمت متعالیه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1385 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
آنچه در این نوشتار مورد توجه قرار می گیرد نظام هستی است. اینکه آیا نظام موجود برترین نظام ممکن است و یا نظامی برتر از آن وجود داشته است، اما تحقق نیافته است. در فصل اول، کلیات بحث را بیان کرده ایم و در فصل دوم، به مفهوم شناسی واژه نظام و اینکه نظام مورد نظر در این بحث نظام کلی است و نظم و نظام هستی نظم ناشی از علت غایی است و نظام در دو سطح طولی و عرضی گسترش دارد می پردازیم. پس از این، فاعلیت، علم و قدرت خداوند و علت غایی آفرینش را به عنوان مقدمات برهان نظام احسن مورد بررسی قرار می دهیم و در نهایت با اقامه برهان عنایت و قاعده امکان اشرف به اثبات احسن بودن نظام هستی می پردازیم. در فصل سوم، " شبهه شرور" که احسن بودن نظام هستی را مورد تردید قرار می دهد مورد بررسی قرار می گیرد. در آغاز به مفهوم شناسی واژه خیر و شر می پردازیم. خیر آن چیزی است که اشیا به او شوق دارند و شر عدم ذات و عدم کمالی از کمالات یک شی است. شر مورد بحث، عدم نسبی و اضافی، بلکه عدم ملکه است. پس از آن با نگاهی صرفا عقلانی شبهه شرور را مورد بررسی قرار می دهیم و راه حل هایی رهایی از این شبهه را بیان خواهیم کرد. در پایان فصل دوم و سوم، برای آگاهی از نظ فیلسوفان غرب درباره نظام هستی و مسئله شرور به بیان نظر چند تن از آنان پرداخته ایم.
آنچه در این نوشتار مورد توجه قرار می گیرد نظام هستی است. اینکه آیا نظام موجود برترین نظام ممکن است و یا نظامی برتر از آن وجود داشته است، اما تحقق نیافته است. در فصل اول، کلیات بحث را بیان کرده ایم و در فصل دوم، به مفهوم شناسی واژه نظام و اینکه نظام مورد نظر در این بحث نظام کلی است و نظم و نظام هستی نظم ناشی از علت غایی است و نظام در دو سطح طولی و عرضی گسترش دارد می پردازیم. پس از این، فاعلیت، علم و قدرت خداوند و علت غایی آفرینش را به عنوان مقدمات برهان نظام احسن مورد بررسی قرار می دهیم و در نهایت با اقامه برهان عنایت و قاعده امکان اشرف به اثبات احسن بودن نظام هستی می پردازیم. در فصل سوم، " شبهه شرور" که احسن بودن نظام هستی را مورد تردید قرار می دهد مورد بررسی قرار می گیرد. در آغاز به مفهوم شناسی واژه خیر و شر می پردازیم. خیر آن چیزی است که اشیا به او شوق دارند و شر عدم ذات و عدم کمالی از کمالات یک شی است. شر مورد بحث، عدم نسبی و اضافی، بلکه عدم ملکه است. پس از آن با نگاهی صرفا عقلانی شبهه شرور را مورد بررسی قرار می دهیم و راه حل هایی رهایی از این شبهه را بیان خواهیم کرد. در پایان فصل دوم و سوم، برای آگاهی از نظ فیلسوفان غرب درباره نظام هستی و مسئله شرور به بیان نظر چند تن از آنان پرداخته ایم.
نظام احسن در حکمت متعالیه
3/21/2006 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
الگوی نظام سیاسی مطلوب در حکمت سیاسی متعالیه
نویسنده:
بهرام دلیر
، استاد راهنما:
نجف لک زایی
، استاد مشاور 1:
غلامرضا صدرا
، استاد مشاور 2:
مرتضی جوادی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [دکتری]
زیبایی در حکمت متعالیه
نویسنده:
مهدی پرویزی
، استاد راهنما:
غلامرضا اعوانی
، استاد مشاور 1:
محمدمهدی گرجیان
، استاد مشاور 2:
سیدرضی موسوی گیلانی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
نسبت حکمت و شریعت در حکمت متعالیه
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی » سال 1387 (پياپي 39)، پاييز 1387 شماره3
حكمت سياسي متعاليه
نویسنده:
شريف لك زايي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/05/24 تا تاریخ: 1396/11/30
حیثیت تقییدی در حکمت متعالیه
نویسنده:
علی افضلی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1388 پاییز 88 - مسلسل 1
جایگاه سیاست در حکمت متعالیه
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 (پياپي 6)، پاييز 1378 شماره2
جایگاه سیاست در حکمت متعالیه
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره ششم - پاییز 78