الگوی نظام سیاسی مطلوب در حکمت سیاسی متعالیه
نویسنده:
بهرام دلیر
، استاد راهنما:
نجف لک زایی
، استاد مشاور 1:
غلامرضا صدرا
، استاد مشاور 2:
مرتضی جوادی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [دکتری]
چکیده:
مکتب فلسفی متعالیه آخرین مکتب فلسفی در بین مکاتب فلسفی مسلمانان بشمار میآید، پژوهش حاضر با عنوان، الگوی نظام سیاسی مطلوب در حکمت متعالیه، در مقام پاسخ به این پرسش بر آمده است که، با توجه به بحران و مشکلات سیاسی جهان معاصر و اقتضائات عصر حاضر الگوی مطلوب نظام سیاسی برای جهان امروز از نظر حکمت متعالیه چیست؟ حکمت متعالیه به توانمندی که دارد به نظر میرسد که توانایی الگو سازی نظام مطلوب سیاسی را دارا میباشد؛ و همچنین میتوان با تکیه بر آن حکمت، نظامهای سیاسی رقیب را با نقدهای جدی در مبانی، آن نظامهای را به چاش کشاند. طراحی الگو در ذیل علل چهارگانه صورت خواهد گرفت؛ در واقع جواب به علت فاعلی، مادی، صوری و غایی سیاسی متعالیه موجب شکل گیری الگوی نظام سیاسی متعالیه خواهد شد. سه نظام سیاسی متعالیه، متعارفه و متدانیه را میتوان مورد متالعه قرار داد که نظام سیاسی متعالیه دینی، فطری، الهی و انسانی است ولی نظام سیاسی متعارفه عرفی، سکولاریستی، طبیعی و غیر دینی است؛ و بدترین نظام سیاسی، نظام سیاسی متدانیه خواهد بود که رویکرد، طاغوتی، ضد دینی و ضد انسانی میباشد. با یک مقدمه و طی پنج فصل به پرسشهای فرعی ذیل پاسخ میدهد: ۱.مفاهیم و چارچوب نظری سیاست متعالیه چیست؟ ۲.منابع و مبانی نظام سیاسی مطلوب متعالیه کدامند؟ ۳.کارگزاران و نهادهای نظام مطلوب سیاسی متعالیه کدامند؟ و چیستند؟ ۴.انواع نظامهای سیاسی (مطلوب و نامطلوب) در حکمت متعالیه کدامند؟ ۵.غایات و اهداف نظام سیاسی متعالیه چیستند؟ برآیند پاسخها جواب پرسش اصلی خواهد بود، الگوی ارائه شده در نتیجه با نموداری ارائه گشته است، پارادایم حاکم بر پژوهش علل اربعه و روش تحقیق به روش توصیف، تعلیلمتن و محتوا و استنباط و استناد، خواهد بود. مفاهیم به کار برده شده در تحقیق عبارتند از:الگو ، نظام سیاسی، حکمت، سیاست و متعالیه.
مکتب فلسفی متعالیه آخرین مکتب فلسفی در بین مکاتب فلسفی مسلمانان بشمار میآید، پژوهش حاضر با عنوان، الگوی نظام سیاسی مطلوب در حکمت متعالیه، در مقام پاسخ به این پرسش بر آمده است که، با توجه به بحران و مشکلات سیاسی جهان معاصر و اقتضائات عصر حاضر الگوی مطلوب نظام سیاسی برای جهان امروز از نظر حکمت متعالیه چیست؟ حکمت متعالیه به توانمندی که دارد به نظر میرسد که توانایی الگو سازی نظام مطلوب سیاسی را دارا میباشد؛ و همچنین میتوان با تکیه بر آن حکمت، نظامهای سیاسی رقیب را با نقدهای جدی در مبانی، آن نظامهای را به چاش کشاند. طراحی الگو در ذیل علل چهارگانه صورت خواهد گرفت؛ در واقع جواب به علت فاعلی، مادی، صوری و غایی سیاسی متعالیه موجب شکل گیری الگوی نظام سیاسی متعالیه خواهد شد. سه نظام سیاسی متعالیه، متعارفه و متدانیه را میتوان مورد متالعه قرار داد که نظام سیاسی متعالیه دینی، فطری، الهی و انسانی است ولی نظام سیاسی متعارفه عرفی، سکولاریستی، طبیعی و غیر دینی است؛ و بدترین نظام سیاسی، نظام سیاسی متدانیه خواهد بود که رویکرد، طاغوتی، ضد دینی و ضد انسانی میباشد. با یک مقدمه و طی پنج فصل به پرسشهای فرعی ذیل پاسخ میدهد: ۱.مفاهیم و چارچوب نظری سیاست متعالیه چیست؟ ۲.منابع و مبانی نظام سیاسی مطلوب متعالیه کدامند؟ ۳.کارگزاران و نهادهای نظام مطلوب سیاسی متعالیه کدامند؟ و چیستند؟ ۴.انواع نظامهای سیاسی (مطلوب و نامطلوب) در حکمت متعالیه کدامند؟ ۵.غایات و اهداف نظام سیاسی متعالیه چیستند؟ برآیند پاسخها جواب پرسش اصلی خواهد بود، الگوی ارائه شده در نتیجه با نموداری ارائه گشته است، پارادایم حاکم بر پژوهش علل اربعه و روش تحقیق به روش توصیف، تعلیلمتن و محتوا و استنباط و استناد، خواهد بود. مفاهیم به کار برده شده در تحقیق عبارتند از:الگو ، نظام سیاسی، حکمت، سیاست و متعالیه.
الگوی نظام سیاسی مطلوب در حکمت سیاسی متعالیه
3/21/2018 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
حكمت سياسي متعاليه
نویسنده:
شريف لك زايي
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/05/24 تا تاریخ: 1396/11/30
مفهوم حکمت سیاسی متعالیه
نویسنده:
شریف لک زایی*
،
مقاله نشریه: نشریه سیاست پژوهی تحول در علوم انسانی » سال 1401 دوره 1، شماره 2 (تابستان 1401)
ظرفیت ساختارسازی فقه سیاسی شیعه در نظام سیاسی مطلوب
نویسندگان:
سیدسجاد ایزدهی
،
محمدزکی احمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1398 شماره 86 - تابستان 98
حکمت متعالیه: معرفت شناسی سیاسی
نویسنده:
محمد پزشگی *
،
مقاله نشریه: نشریه پژوهش های نوین دینی » سال 1399 دوره 1، شماره 2 (پاییز 1399)
حکمت متعالیه معرفت شناسی سیاسی
نویسنده:
محمد پزشگی*
،
مقاله نشریه: نشریه پژوهش های نوین دینی » سال 1401 دوره 2، شماره 2 (تابستان 1401)
هم اندیشی ظرفیتهای حکمت متعالیه جهت تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سیاسی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1394
مبانی نظری هستیشناسی حکمت سیاسی متعالیه
نویسندگان:
محمدقاسم الیاسی
،
محمدمهدی گرجیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13