بررسی زبان قرآن از منظر علامه طباطبایی و شاگردانش (مطهری ، جوادی آملی و مصباح)

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
رسالت جهانی قرآن در هدایت بشر مستلزم به‌کارگیری زبانی است که بتواند با همه آن‌ها سخن بگوید بنابراین چیستی زبان قرآن مسئله‌ای است که این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی بر ص طبیعی و تعالی معانی بودن زبان قرآن؛ و صاشتراک معنوی بودن زبان دین (گزاره های کلامی)، بر اساس ویژگیهای قرآن و مبانی تفسیری و علمی مرحوم علامه طباطبایی و شاگردان برجسته ایشان؛ آیت‌الله مرتضی مطهری، آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله محمدتقی مصباح، تاکید دارد. نظریه‌های زبانی مطرح در قالب‌های نامعناداری، معناداری، نامعرفت‌بخشی و معرفت‌بخشی زبان دین و زبان قرآن، نظریه هایی است که در مبانی زبان‌شناسی قرآنی علامه و شاگردان، از جمله؛ الهی وقدسی بودن قرآن درلفظ و معنا، معناداری و معرفت‌بخشی متن قرآن، عربی مبین بودن زبان قرآن، دارا بودن معانی باطن علاوه بردلالت ظاهری مفاهیم قرآن، جامعیت در محتوا، جهانی بودن درگستره مخاطبان، جاودانگی درگستره زمان، استقلال دردلالت، هدایت م‌آلی، مؤلف محوری درفهم متن، دربرداشتن مفاهیم ثابت و متغیر، و فطری بودن آموزه های قرآن، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است که نتیجه آن، تعیین مفهوم دقیق‌تری از زبان قرآن درکارساخت ارتباطی و دلالی واژگان، عبارت‌ها و جمله‌ها و نیز کل متن قرآن در مقام مواجهه با مخاطبان خود است. بر اساس یافته‌های این تحقیق، تفکیک عرصه شناخت زبان قرآن در دو اسلوب؛ صاسلوب بیانی و صاسلوب دلالی ، مورد تاکید است که پذیرش دو زبان یکی صزبان طبیعی در مقام اسلوب وکارساخت صبیانی و لفظی قرآن و دیگری، صزبان تعالی معانی در مقام کارساخت صدلالی و معنایی قرآن از منظر علامه و شاگردان مورد انتظار است. واژه‌های کلیدی: زبان دین؛ زبان قرآن؛ اشتراک معنوی؛ زبان طبیعی؛ زبان تعالی معانی؛ علامه طباطبایی؛ مرتضی مطهری؛ عبدالله جوادی آملی؛ محمدتقی مصباح یزدی.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

بررسی نظریه اخلاقی در قرآن با تأکید بر نظریه علامه طباطبایی ، مصباح و جوادی آملی

نویسنده: فرهاد قبادی ، استاد راهنما: علی شیروانی ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 2: عبدالله موحدی محب ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]

فساد سیاسی از منظر علامه طباطبایی و شاگردانش

نویسنده: مهدی غراب ، استاد راهنما: علیرضا صدرا ، استاد مشاور 1: غلامرضا بهروزلک ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

فسـاد سیاسـی از منظر علامه طباطبایی و شاگردانش

استاد راهنما: علیرضا صدرا ، استاد مشاور: غلامرضا بهروزی لک ، دانشجو: مهدی غراب ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1391 - [کارشناسی ارشد]

بررسی مقایسه ای مفهوم ولایت از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله جوادی آملی

نویسنده: عبدالرحیم علیزاده ، استاد راهنما: نجف لک زایی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی حقیقت غایت و علت غایی از دیدگاه علامه طباطبایی و شاگردانش

نویسنده: مریم معارف وند ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

ضرورت حکومت دینی از منظر آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1391 شمار 11 - بهار 91

بررسی فطرت بالفعل و بالقوه از دیدگاه آیت‌الله جوادی آملی و شهید مطهری

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2

حقیقت بهشت و جهنم از دیدگاه حکمت متعالیه (ملاصدرا ، علامه طباطبایی و جوادی آملی)

نویسنده: معصومه یاوری ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: ابوالفضل روحی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397