نظام اخلاقی از دیدگاه علامه جعفری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
"حیات معقول" حیاتی است آگاهانه، كه در آن شخصیت انسان با استفاده از اختیار، مسیر هدفهای تكاملی را طی میكند و به هدف اعلای حیات میرسد. عقل در"حیات معقول" نظری و عملی است. حیات طبیعی فقطوسیله وصول به "حیات معقول" است. دراین نظریه، اخلاق، آگاهی به بایستگیها و شایستگیهای سازنده انسان و تطبیق عمل و قول با آنها است، با تحریك وجدان كمال جو و با انگیزه عمل به وظیفه و نهبا انگیزه سود و زیان شخصی. این اخلاق مبتنی براصول موضوعهی معرفتشناختی، هستیشناختی و انسانشناختی وحیانی است. در مفهومشناسی این نظام اخلاقی، آن چیزی كه با نفس انسان ملایمت داشته باشد " خوب" تلقی میشود. "عدالت" یعنی رفتار مطابق با قانون و خلاف آن "ظلم" است. در دیدگاه فلسفه اخلاق"حیات معقول" ارزش های اخلاقی یا مستند به قرارداد هستند و یا مستند به واقعیات و ملاك استناد این ارزشها به واقعیات ارتباط و تاثیرگذاری آنها بر روان و شخصیت انسانها میباشد. از آنجایی كه گزارههای اخلاقی ماهیت و مختصات معین دارند و از قانون علیت پیروی میكنند و نتایج قابل محاسبه قانونی به همراه دارند و میتوان آن ها را با موارد مشابه و مخالف مقایسه كرد و مشمول اصول و قوانین حاكم بر مسائل علمی میباشند، پس میتوان آنها را به عنوان یك موضوع علمی مطرح كرد.اصول ثابته اخلاقی این نظریه، در رابطه با خویشتن، لزوم شناخت خود، مراعات عزت نفس، صیانت تكاملی ذات، فریب ندادن خود در ارتباط با حق و باطل و پرهیز از خودمحوری است ودر رابطه با اجتماع، تعاون، وفای به عهد، صداقت، احترام به انسان و انسانیت بوده ودر رابطه با هستی، شناخت هستی، جدیگرفتن قوانین جاری آن، احساس ملكوت این جهان و پرهیز از دنیازدگی است و نهایت در رابطه با خداوند، لزوم شناخت خدا تا حد امكان، ایمان و اخلاص بهاو، اعتقاد به بعثت انبیا و رستاخیز و انجام تكالیف دینی میباشد. واژگان كلیدی حیات – حیات معقول – روابط چهارگانه انسان– اخلاق – نظام اخلاقی– علامه جعفری
"حیات معقول" حیاتی است آگاهانه، كه در آن شخصیت انسان با استفاده از اختیار، مسیر هدفهای تكاملی را طی میكند و به هدف اعلای حیات میرسد. عقل در"حیات معقول" نظری و عملی است. حیات طبیعی فقطوسیله وصول به "حیات معقول" است. دراین نظریه، اخلاق، آگاهی به بایستگیها و شایستگیهای سازنده انسان و تطبیق عمل و قول با آنها است، با تحریك وجدان كمال جو و با انگیزه عمل به وظیفه و نهبا انگیزه سود و زیان شخصی. این اخلاق مبتنی براصول موضوعهی معرفتشناختی، هستیشناختی و انسانشناختی وحیانی است. در مفهومشناسی این نظام اخلاقی، آن چیزی كه با نفس انسان ملایمت داشته باشد " خوب" تلقی میشود. "عدالت" یعنی رفتار مطابق با قانون و خلاف آن "ظلم" است. در دیدگاه فلسفه اخلاق"حیات معقول" ارزش های اخلاقی یا مستند به قرارداد هستند و یا مستند به واقعیات و ملاك استناد این ارزشها به واقعیات ارتباط و تاثیرگذاری آنها بر روان و شخصیت انسانها میباشد. از آنجایی كه گزارههای اخلاقی ماهیت و مختصات معین دارند و از قانون علیت پیروی میكنند و نتایج قابل محاسبه قانونی به همراه دارند و میتوان آن ها را با موارد مشابه و مخالف مقایسه كرد و مشمول اصول و قوانین حاكم بر مسائل علمی میباشند، پس میتوان آنها را به عنوان یك موضوع علمی مطرح كرد.اصول ثابته اخلاقی این نظریه، در رابطه با خویشتن، لزوم شناخت خود، مراعات عزت نفس، صیانت تكاملی ذات، فریب ندادن خود در ارتباط با حق و باطل و پرهیز از خودمحوری است ودر رابطه با اجتماع، تعاون، وفای به عهد، صداقت، احترام به انسان و انسانیت بوده ودر رابطه با هستی، شناخت هستی، جدیگرفتن قوانین جاری آن، احساس ملكوت این جهان و پرهیز از دنیازدگی است و نهایت در رابطه با خداوند، لزوم شناخت خدا تا حد امكان، ایمان و اخلاص بهاو، اعتقاد به بعثت انبیا و رستاخیز و انجام تكالیف دینی میباشد. واژگان كلیدی حیات – حیات معقول – روابط چهارگانه انسان– اخلاق – نظام اخلاقی– علامه جعفری
نظام اخلاقی از دیدگاه علامه جعفری
3/21/2013 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
کارکردهای اخلاقی مرگ آگاهی در زندگی معنادار، از دیدگاه علامه جعفری
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 33
واکاوی اصول و روشهای تربیت اخلاقی از منظر علامه محمدتقی جعفری
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 41
نفس و ابعاد و مراتب آن از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری
نویسنده:
عبدالله نصری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60
معناداری زندگی از منظر علامه جعفری و علامه طباطبایی
نویسنده:
عباس ایرانمنش
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401
حیات معقول از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری با تأکید بر نهج البلاغه
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1381 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
مقایسه رشد اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبایی و کولبرگ
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394