بررسی مبانی انسان شناختی علوم انسانی ـ اسلامی از دیدگاه امام خمینی و علامه جعفری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1333 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
علوم انساني علومي هستند که در مرحله¬ي اول به شناخت و توصيف ابعاد مختلف انسان و نهاد اجتماعي او مي-پردازند و در مرحله¬ي بعد با تعيين وضعيت مطلوب در بعد مورد مطالعه¬ي خود، براي وصول به آن وضعيت توصيه هايي ارائه مي¬دهند. به همين دليل مي¬توان گفت که علوم انساني در هدف¬دهي و هدايت فرد و جامعه¬ي انساني جايگاهي ويژه دارند. يکي از مسائل موثر در ساختار اين علوم مسائل انسان¬شناسي است که به عنوان مباني انسان¬شناختي در تعيين اصول، اهداف، مسائل و پيکره¬ي آن نقش قابل توجهي را ايفا مي¬کند. مباحثي چون ترکيب انسان از نفس و بدن، جاودانگي انسان، وحدت انسان، دو رويه بودن نفس انساني، اصالت بعد ماوراي طبيعي انسان، اختيار انسان و هدف نهايي حيات او محوري ترين مباحث انسان¬شناسي اسلامي است که مي¬تواند بر طراحي ساختار علوم انساني موثر باشد. در اين راستا ابتدا با توجه به مباحث انسان¬شناختي مطرح شده، ماهيت موضوع علوم انساني تعيين گرديده است و سرانجام تاثير آن به طور کلي بر علوم انساني و به صورت جزيي بر هدف و روش علوم انساني مشخص شده است. واژگان کليدي: انسانشناسي، علم ديني، علوم انساني، اسلاميسازي علوم، علامه جعفری.
علوم انساني علومي هستند که در مرحله¬ي اول به شناخت و توصيف ابعاد مختلف انسان و نهاد اجتماعي او مي-پردازند و در مرحله¬ي بعد با تعيين وضعيت مطلوب در بعد مورد مطالعه¬ي خود، براي وصول به آن وضعيت توصيه هايي ارائه مي¬دهند. به همين دليل مي¬توان گفت که علوم انساني در هدف¬دهي و هدايت فرد و جامعه¬ي انساني جايگاهي ويژه دارند. يکي از مسائل موثر در ساختار اين علوم مسائل انسان¬شناسي است که به عنوان مباني انسان¬شناختي در تعيين اصول، اهداف، مسائل و پيکره¬ي آن نقش قابل توجهي را ايفا مي¬کند. مباحثي چون ترکيب انسان از نفس و بدن، جاودانگي انسان، وحدت انسان، دو رويه بودن نفس انساني، اصالت بعد ماوراي طبيعي انسان، اختيار انسان و هدف نهايي حيات او محوري ترين مباحث انسان¬شناسي اسلامي است که مي¬تواند بر طراحي ساختار علوم انساني موثر باشد. در اين راستا ابتدا با توجه به مباحث انسان¬شناختي مطرح شده، ماهيت موضوع علوم انساني تعيين گرديده است و سرانجام تاثير آن به طور کلي بر علوم انساني و به صورت جزيي بر هدف و روش علوم انساني مشخص شده است. واژگان کليدي: انسانشناسي، علم ديني، علوم انساني، اسلاميسازي علوم، علامه جعفری.
بررسی مبانی انسان شناختی علوم انسانی ـ اسلامی از دیدگاه امام خمینی و علامه جعفری
3/21/1954 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی مبانی انسان شناختی علوم انسانی ـ اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله مصباح
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تأثیر مبانی انسان شناختی بر علوم انسانی با تأکید بر علامه محمدتقی جعفری
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
مبانی انسان شناختی نظریه ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه امام خمینی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دیدگاه هاى انسان شناختى قرآنى امام خمینى
نویسنده:
داوود شیبانی دلویی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
تحلیل مبانی هستی شناختی علوم انسانی از دیدگاه ملاصدرا و رویکرد پوزیتیویسم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تأثیر مبانی انسانشناسی اسلامی علامه طباطبایی و علامه مصباح بر علوم انسانی
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 21 و 20 - زمستان 93 و بهار 1394
علوم قرآنى از دیدگاه امام خمینى
نویسنده:
محمد بهرامی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1378 19-20
بررسی چیستی علوم انسانی اسلامی از دیدگاه آیتالله مصباح یزدی
نویسندگان:
آسیه گنج خانی
،
عسکری سلیمانی امیری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 پاییز 96 - مسلسل 33
انسان شناختی از دیدگاه امام سجاد علیه السلام
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]