تحلیل مبانی هستی شناختی علوم انسانی از دیدگاه ملاصدرا و رویکرد پوزیتیویسم
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه:
ملاصدرای شیرازی
،
محمد بن ابراهیم
،
۹۷۹-۱۰۵۰ق.
،
پوزیتیویسم
،
حکمت متعالیه
،
اصل علیت
،
ماده
،
هستی شناختی
چکیده:
اهمیت و جایگاه والای علوم انسانی و وضع علوم انسانی موجود که متکی بر مبانی غربی و به خصوص پوزیتیویستی است ، توجه به موضوع اسلامی سازی علوم انسانی را ضروری نموده است . در همین راستا این نوشتار به بررسی مبانی هستی شناختی این علوم از دیدگاه پوزیتیویسم و حکمت متعالیه پرداخته در ادامه نتایج این مبانی تبیین شده و سپس به ارزیابی ، مقایسه و نقد مبانی غربی ( پوزیتیویستی ) به وسیله ی مبانی صدرایی پرداخته شده است . برخی از مهمترین اصول هستی شناسی پوزیتیویستی عبارتند از : اصل باور به واقعیت خارجی ، ماتریالیسم ، پذیرش اصل علیت ، نفی علت فاعلی ورای ماده ، نفی علت غایی فرا تجربی برای هستی ماد ی ، نفی ربوبیت تکوینی و نفی روح مجرد از انسان ، در مقابل ، برخی اصول هستی شناسی صدرایی عبارتند از : باور به واقعیت خارجی ، شمول هستی بر پدیده های مادی ، مجرد و مثالی ، پذیرش اصل علیت ، باور به علت فاعلی مجرد ، باور به علت غایی فرا تجربی برای هستی امکانی ، اثبات ربوبیت تکوینی و اثبات روح مجرد برای انسان . مقایسه ی میان اصول هستی شناختی پوزیتیویسم و اصول هستی شناختی صدرا که برگرفته از معارف عقلانی و دین است ، این نتیجه را می دهد که اکثر اصول دو مکتب در تقابل و تضاد کامل با یکدیگر قرار دارند . در نتیجه آثار علوم انسانی کاملا متفاوتی را در نتیجه ی دو دیدگاه شاهد خواهیم بود . این تقابل اصول ، درکنار آثار ضد دینی و سوء مبانی پوزیتیویستی ، ضرورت هر چه بیشتر اصلاح مبانی علوم انسانی موجود مبتنی بر معارف دینی را نشان می دهد که مهمترین پیشنهاد نگارنده نیز می باشد . پیشنهاد دیگر ، با توجه به اینکه انسان موضوع همه علوم انسانی است لذا عنایت به ارزشهای انسانی و الهی در نظریه پردازیها و رعایت ص جهت گیری به سوی تکامل و تعالی الهی انسان شرط و وصف ضروری در همه ی شاخه ها و نظریات علوم انسانی است . در این پایان نامه روش تحقیق ، توصیفی است . کلید واژگان : مبانی هستی شناختی علوم انسانی ، پوزیتیویسم ، ملاصدرا ، حکمت متعالیه ، انحصار هستی در ماد ه ، تحقیق پذیری در نگاه پوزیتیویسم ، اصل عل ی ت ، نفی عل ت فاعلی مجرد ، نفی روح مجرد از انسان ، نفی عل ت غائی فراتجربی برای هستی ماد ی ، باور به عل ت فاعلی مجرد ، اثبات روح مجرد برای انسان ، باور به عل ت غائی فراتجربی برای هستی امکانی .
اهمیت و جایگاه والای علوم انسانی و وضع علوم انسانی موجود که متکی بر مبانی غربی و به خصوص پوزیتیویستی است ، توجه به موضوع اسلامی سازی علوم انسانی را ضروری نموده است . در همین راستا این نوشتار به بررسی مبانی هستی شناختی این علوم از دیدگاه پوزیتیویسم و حکمت متعالیه پرداخته در ادامه نتایج این مبانی تبیین شده و سپس به ارزیابی ، مقایسه و نقد مبانی غربی ( پوزیتیویستی ) به وسیله ی مبانی صدرایی پرداخته شده است . برخی از مهمترین اصول هستی شناسی پوزیتیویستی عبارتند از : اصل باور به واقعیت خارجی ، ماتریالیسم ، پذیرش اصل علیت ، نفی علت فاعلی ورای ماده ، نفی علت غایی فرا تجربی برای هستی ماد ی ، نفی ربوبیت تکوینی و نفی روح مجرد از انسان ، در مقابل ، برخی اصول هستی شناسی صدرایی عبارتند از : باور به واقعیت خارجی ، شمول هستی بر پدیده های مادی ، مجرد و مثالی ، پذیرش اصل علیت ، باور به علت فاعلی مجرد ، باور به علت غایی فرا تجربی برای هستی امکانی ، اثبات ربوبیت تکوینی و اثبات روح مجرد برای انسان . مقایسه ی میان اصول هستی شناختی پوزیتیویسم و اصول هستی شناختی صدرا که برگرفته از معارف عقلانی و دین است ، این نتیجه را می دهد که اکثر اصول دو مکتب در تقابل و تضاد کامل با یکدیگر قرار دارند . در نتیجه آثار علوم انسانی کاملا متفاوتی را در نتیجه ی دو دیدگاه شاهد خواهیم بود . این تقابل اصول ، درکنار آثار ضد دینی و سوء مبانی پوزیتیویستی ، ضرورت هر چه بیشتر اصلاح مبانی علوم انسانی موجود مبتنی بر معارف دینی را نشان می دهد که مهمترین پیشنهاد نگارنده نیز می باشد . پیشنهاد دیگر ، با توجه به اینکه انسان موضوع همه علوم انسانی است لذا عنایت به ارزشهای انسانی و الهی در نظریه پردازیها و رعایت ص جهت گیری به سوی تکامل و تعالی الهی انسان شرط و وصف ضروری در همه ی شاخه ها و نظریات علوم انسانی است . در این پایان نامه روش تحقیق ، توصیفی است . کلید واژگان : مبانی هستی شناختی علوم انسانی ، پوزیتیویسم ، ملاصدرا ، حکمت متعالیه ، انحصار هستی در ماد ه ، تحقیق پذیری در نگاه پوزیتیویسم ، اصل عل ی ت ، نفی عل ت فاعلی مجرد ، نفی روح مجرد از انسان ، نفی عل ت غائی فراتجربی برای هستی ماد ی ، باور به عل ت فاعلی مجرد ، اثبات روح مجرد برای انسان ، باور به عل ت غائی فراتجربی برای هستی امکانی .
تحلیل مبانی هستی شناختی علوم انسانی از دیدگاه ملاصدرا و رویکرد پوزیتیویسم
3/20/2016 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
مقایسه مبانی هستی شناختی علوم انسانی ازدیدگاه حکمت متعالیه و پوزیتیویسم
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 23 - پاییز 1394
بررسی تطبیقی مبانی انسان شناختی علوم انسانی از منظر حکمت متعالیه و پوزیتیویسم با تأکید بر آرای ملاصدرا و آگوست کنت
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی مبانی انسان شناختی علوم انسانی ـ اسلامی از دیدگاه امام خمینی و علامه جعفری
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1333 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
امکان سنجی تطبیق مبانی هستی شناختی نظریه تحول انواع و مبانی هستی شناختی حکمت متعالیه
نویسنده:
زهره بهاری هجدکی
،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1397 شماره 34- تابستان 1397
بررسی تطبیقی مبانی انسان شناختی علوم انسانی ـ اسلامی از دیدگاه علامه طباطبایی و آیت الله مصباح
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
اصول و مبانی هستی شناختی مهدویت پژوهی
نویسنده:
حسین الهی نژاد
،
مقاله نشریه: مشرق موعود » سال 1391 تابستان 1391 شماره22
تحلیل رویکرد شناختی و کارکرد شناختی انتظار از منظر اهل سنت
نویسنده:
حسین الهی نژاد*
،
مقاله نشریه: انتظار موعود » شماره51
بررسی ابعاد هستی شناختی و معرفت شناختی قوه واهمه از منظر ابن سینا و ملاصدرا
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1396 بهار 1396 شماره12
بررسی تطبیقی ابعاد هستی شناختی و معرفت شناختی قوه واهمه از منظر ابن سینا و ملاصدرا
نویسنده:
حسین پژوهنده نجف آبادی
، استاد راهنما:
عسکری سلیمانی امیری
، استاد مشاور 1:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]