واکاوی اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از منظر علامه محمدتقی جعفری

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 41
چکیده:
از آنجا که لازم است تربیت، فرآیندی جامع و کامل داشته باشد، باید به تمام زوایای وجود انسانی و همهٔ استعدادها و توانایی‌های طبیعی و فطری او توجه و برای رشد، پرورش و هدایت آن‌ها برنامه‌ریزی شود. اندیشمندان و نظریه‌پردازان تعلیم و تربیت با نگاه همه‌جانبه به تربیت، آن را در ساحت‌های متنوع و متعددی طبقه‌بندی کرده‌اند که یکی از جنبه‌های مهمّ آن تربیت اخلاقی است. از طرف دیگر، در نظرگرفتن دیدگاه اسلام در مبانی و مسائل علوم تربیتی، نیازی است که در این حوزه احساس می‌شود؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر، واکاوی اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از منظر علامه جعفری است که بر پایهٔ مکتب اهل بیت در حوزهٔ اخلاق و تربیت اخلاقی، نظریه‌پردازی کرده است. راهبرد این تحقیق کیفی و راهکار اجرایی به‌صورت کتابخانه‌ای و رویکرد آن تحلیل محتوا و روش توصیفی_تحلیلی است. نتایج و دستاوردهای مهمّ این تحقیق عبارت است از: شناسایی اصول اخلاقی، شامل اصل حیات معقول، تعقل و اندیشه‌ورزی، تقوا، وجدان، آزادی و هم‌چنین شناسایی روش‌های تربیت اخلاقی، مانند روش تربیت عقلانی، توجه به تفاوت‌های فردی، عبرت‌آموزی از امور دنیوی، شکر و یادآوری نعمت‌ها، گوش سپردن به ندای مرگ، توبه، محاسبهٔ نفس و سرمشق‌گیری.

بررسی اهداف، اصول و روش‌های تربیت اخلاقی از منظر امام‌حسین

نویسنده: فاطمه سیفی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 42

اندیشه سیاسی علامه محمدتقی جعفری

کتاب: بوستان کتاب قم - 1389

اندیشه سیاسی علامه محمدتقی جعفری

کتاب: موسسه ‌بوستان‌ کتاب ‌قم - 1385

اندیشه سیاسی علامه محمدتقی جعفری

کتاب: بوستان کتاب قم - 1386

نظام اخلاقی از دیدگاه علامه جعفری

نویسنده: زینب قدوسی نیا ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: حسین توسلی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نفس و ابعاد و مراتب آن از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری

نویسنده: عبدالله نصری ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1389 شماره 60

معناداری زندگی از منظر علامه جعفری و علامه طباطبایی

نویسنده: عباس ایرانمنش ،
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1401 شماره 50- تابستان 1401

حیات معقول از دیدگاه علامه محمدتقی جعفری با تأکید بر نهج البلاغه

نویسنده: حسن مهدی فر ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: احمد بهشتی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1381 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397