تبیین مبانی عقلی و نقلی خیرخواهی خداوند با تاکید بر آرای علامه طباطبایی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1396 - [دکتری]
چکیده:
تحقیق حاضر با هدف تبیین دیدگاه فلاسفه، عرفاء و متکلمان در خصوص خیریت ذاتی الهی و خیرخواهی خداوند در قالب تبیین عقل از سوئی و تبیین مسأله از منظر قرآن و روایات در قالب تبیین نقلی سامان یافته است. این پژوهش، تحقیقی استکشافی و با تمرکز بر متون عقلی و نقلی است و در واقع در صدد تبیین این دیدگاه است که الف) تبیین کاملی از خیریت ذاتی و خیرخواهی خداوند بر پایه دلائل استوار عقلی قابل ارائه است. ب) خیریت ذاتی و خیرخواهی مطلق خداوند به ویژه با تمرکز بر مظاهر خیرخواهی از متون نقلی قابل اصطیاد و تبیین است. صفت خیرخواهی خداوند مبتنی بر خیریت ذاتی خداوند است و این صفت برآیند و حاصل سه صفت علم مطلق، قدرت مطلق و حکمت است. علی رغم توجه متکلمان مسیحی به این ویژگی حق تعالی و توجه جدی به آن در آیات و روایات، در متون اسلامی چندان مورد کنکاش و توجه جدی قرار نگرفته است. در این تحقیق ابتداء جایگاه خیریت ذاتی و سپس خیرخواهی او در علوم عقلی شامل، فلسفه، عرفان و کلام بررسی شده و سپس به متون نقلی پرداخته شده است. خیر از منظر فلاسفه و عرفاء مساوق وجود و بنابراین خیرخواهی به معنای اعطاء هستی است. خیرخواهی در قالب عنایت از سوی فلاسفه و در قالب تجلی از سوی عرفاء تبیین شده است. از ثمرات تحلیل فلسفی و عرفانی خیرخواهی قول به نظام احسن هستی است. متون کلامی عمدتا در تبیین صفات ثبوتی حق تعالی بر صفات هشت گانه ثبوتی متمرکز بوده اند و در این بین نامی از خیر به میان نیاورده اند تنها بعد از خواجه نصیرطوسی خیریت نیز در زمره صفات ثبوتی قرار گرفته است. اما خیرخواهی حق تعالی در اندیشه متکلمان اشاعره، معتزله و شیعه بر اساس ح سن و قبح عقلی قابل پی گیری است. خیرخواهی خداوند چه در قالب عنوان خیر و چه عناوین مترادف از صفات پرکاربرد در متون نقلی است و عمده نوآوری رساله حاضر معطوف به ارائه نظام خیرخواهانه مطلق حق تعالی متمرکز شده است. این نظام در بردارنده بررسی مظاهر خیرخواهی خداوند برای تمامی بشر و فارغ از کردار و رفتار مؤمنانه هم چنین بررسی مظاهر و مجالی محبت و خیرخواهی ویژه خداوند برای مؤمنان می باشد. نتیجه حاصل از تبیین نقلی حاکی از حاکمیت مطلق خیرخواهی خداوند برای بشر می باشد. خیرخواهی خداوند ا ز منظر نقلی دارای شبکه مفهومی گسترده و مرتبط با صفاتی چون محبت، فضل و رحمت و اعم از اعطاء و حرمان است و در واقع به معنای آن است که هر آن چه در رساندن بنده به حقیقت عبودیت لازم باشد از سوی خداوند در اختیار بشر قرار می گیرد. خیرخواهی خداوند در تعامل با بندگان به عنوان اصل حاکم گاه در خیرخواهی عام و برای همه و گاه به عنوان پاداش رفتار بندگان و مؤمنان با عنوان خیرخواهی خاص در قالب مصادیق خیرخواهی تبیین شده است. در هر دو بخش با توجه به دستاوردهای علمی مرحوم علامه طباطبائی و با هدف تحدید مباحث، با تکیه بر آراء ایشان موضوع رساله پیگیری شده است. واژگان کیدی: خیریت ذاتی، خیرخواهی، خیر عام، خیر خاص، مظاهر خیرخواهی، علامه طباطبایی

مبانی عقلی و نقلی ولایت تکوینی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 پاییز 91 - مسلسل 13

دلایل عقلی و نقلی تجرد نفس از منظر علامه طباطبایی(ره)

نویسنده: محسن اکبری ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 93 - مسلسل 19

رابطه هدف زندگی با رضایت مندی و لذت با تأکید بر آرای علامه طباطبایی و علامه جعفری

نویسنده: عباس ایرانمنش ، استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور 1: قائمی امیری ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مبانی عقلی امامت از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی

نویسنده: مهدی محرمی ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تبیین مبانی انسان‌‌شناختی نظریه المعرفه علامه طباطبایی(ره)

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره3(پیاپی43)

نقش عمل صالح غیر مومنان در سعادت آنان با تأکید بر آرای علامه طباطبایی

پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

آراء عرفانی علامه طباطبایی (با تأکید بر رساله الولایه)

نویسنده: فاطمه آرپناهی ایستادگی ، استاد راهنما: محمد فنایی اشکوری ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مبانی اخلاقی علامه طباطبایی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 شماره 11
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397