بررسی رویکرد وجود گرایانه به رابطه مرگ اندیشی و سلامت روانی از منظر آیات و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1394 - [دکتری]
کلیدواژه:
سلامت روانی
،
زهد
،
دنیا
،
آخرت
،
تحلیل وجودی
،
اضطراب
،
آیات و روایات شیعی
،
نظام معنایی
،
مرگ اندیشی
چکیده:
پژوهش حاضر به بررسی نقش مرگاندیشی در زندگی فردی و اجتماعی میپردازد. مدعای اصلی این رساله آن است که موقعیتهای مرزی میتواند تأثیری شگرف بر بهبود زندگی فردی و اجتماعی داشته باشد. مرگاندیشی نوعی الگوسازی آگاهانه و ارادی از موقعیت مرزی مرگ است که در نقش عامل میانجی (در تحلیل مسیر) عمل میکند، و با ایجاد متغیرهای دیگری مانند خودشناسی، بهوشیاری، معنا و اصالت در زندگی به سلامت روانی و اجتماعی منجر میشود. البته مرگاندیشی به دو طیف پیشرو و پسرو تقسیم میشود. پیامدهای مثبت یادشده تنها درمرگاندیشی پیشرو قرار دارد، و مرگاندیشی پسرو نه تنها به اختلالاتی چون افسردگی و اضطراب میانجامد، بلکه رکود و رخوت اجتماعی و حتی تمدنی نیز از نتایج آن است. هدف از این رساله در درجة اول نقد این دیدگاه رایج در جریان اصلی روانشناسی است که به طرد مرگاندیشی میپردازد و آن را جزو علایم برخی آشفتگیها و اختلالات روانی، مانند افسردگی، قرار میدهد. این هدف از طریق پذیرش دستاوردهای علم روانشناسی از سویی، و تقسیم مرگاندیشی مورد نظر دین به قسم سالم و مرضی انجام میشود. هدف بعدی این رساله شناسایی متغییرهایی است که مرگاندیشی را به سلامت روانی متصل میکنند و هم در روانشناسی و هم در آیات و روایات مورد پذیرش هستند. ارائه چارچوبی مورد پذیرش برای تببین این مساله هدف بعدی این رساله است که شکل خود را در چارچوب نظریة شخصیت وجودی مییابد. بنابراین در این رساله از روش مورد پذیرش رویکرد وجودی، یعنی پدیدارشناسی در تحلیل نظریة شخصیت وجودی بهره گرفته میشود، و در بخش آیات و روایات نیز روش میدان معنایی ایزوتسو مبنا قرار میگیرد. در فصل اول طرح تحقیق بهطور مفصل مورد بحث قرار میگیرد، مفاهیم تعریف میشوند، و تاریخچهای از تحقیقات انجامشده مورد اشاره قرار میگیرند، و نشان داده میشود که مرگاندیشی تاریخی به درازای پیدایش صخودآگاهی در نوع بشر دارد، و در شکلهای گوناگون خود را در هنر، ادبیات، دین، علم و دیگر تجلیات نمادین انسانی نشان داده است. فصل دوم به تحلیل ساختار وجود انسان بر اساس دستاوردهای فلسفه و روانشناسی وجودی میپردازد؛ با این فرض که بخشی از زبان دین نیز زبان وجودی است و این دستاوردها بخشی از هستة مرکزی ادیان الاهی هستند. بر این اساس، اضطراب مرگ از ساختار وجودی انسان برمیخیزد و هر انسانی به خاطر انسانبودنش آن را دارد. این اضطراب نیازمند مدیریت و هدایت است. دین بیشترین نقش را در این مدیریت دارد. فصل سوم آیات و روایات مربوط به مرگ با روش نظام معنایی مورد تحلیل قرار میگیرند؛ و این نتیجه گرفته میشود که بخش زیادی از مضامین وجودی دین با مضامین فلسفة وجودی الاهی اشتراک دارد و هردو به شیوة خاص خود با سرشت سوزناک زندگی مواجهه کردهاند. در هر دو، مرگاندیشی پیشرو از مهمترین زمینههای رشد انسانی شمرده میشود، که البته دردناکی خاص خود را نیز دارد. در فصل چهارم با توجه به مباحث دو فصل پیشین، متغیرهای میانجی که بر اثر مرگاندیشی آگاهانة پیشرو پیدا میشوند و موجب سلامت فردی و اجتماعی میگردند، به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته، و در نهایت به نتیجهگیری پرداخته میشود. نتیجة مباحث رساله اجمالا این است که مرگاندیشی پیشرو، نه تنها یک علامت مرضی نیست، بلکه به ایجاد متغیرهایی میانجامد که بنابر تحقیقات از مولفههای شکلگیری سلامت روانی و بهباشی هستند. پژوهش حاضر اگرچه، به تحقیقات تجربی فراوانی استناد میکند، اما چارچوب آن نظری است و نیازمند تحقیق تجربی. کلیدواژه: سلامت روانی، مرگاندیشی پیشرو و پسرو، زهد، دنیا، آخرت، تحلیل وجودی، نظام معنایی، اضطراب، آیات و روایات شیعی.
پژوهش حاضر به بررسی نقش مرگاندیشی در زندگی فردی و اجتماعی میپردازد. مدعای اصلی این رساله آن است که موقعیتهای مرزی میتواند تأثیری شگرف بر بهبود زندگی فردی و اجتماعی داشته باشد. مرگاندیشی نوعی الگوسازی آگاهانه و ارادی از موقعیت مرزی مرگ است که در نقش عامل میانجی (در تحلیل مسیر) عمل میکند، و با ایجاد متغیرهای دیگری مانند خودشناسی، بهوشیاری، معنا و اصالت در زندگی به سلامت روانی و اجتماعی منجر میشود. البته مرگاندیشی به دو طیف پیشرو و پسرو تقسیم میشود. پیامدهای مثبت یادشده تنها درمرگاندیشی پیشرو قرار دارد، و مرگاندیشی پسرو نه تنها به اختلالاتی چون افسردگی و اضطراب میانجامد، بلکه رکود و رخوت اجتماعی و حتی تمدنی نیز از نتایج آن است. هدف از این رساله در درجة اول نقد این دیدگاه رایج در جریان اصلی روانشناسی است که به طرد مرگاندیشی میپردازد و آن را جزو علایم برخی آشفتگیها و اختلالات روانی، مانند افسردگی، قرار میدهد. این هدف از طریق پذیرش دستاوردهای علم روانشناسی از سویی، و تقسیم مرگاندیشی مورد نظر دین به قسم سالم و مرضی انجام میشود. هدف بعدی این رساله شناسایی متغییرهایی است که مرگاندیشی را به سلامت روانی متصل میکنند و هم در روانشناسی و هم در آیات و روایات مورد پذیرش هستند. ارائه چارچوبی مورد پذیرش برای تببین این مساله هدف بعدی این رساله است که شکل خود را در چارچوب نظریة شخصیت وجودی مییابد. بنابراین در این رساله از روش مورد پذیرش رویکرد وجودی، یعنی پدیدارشناسی در تحلیل نظریة شخصیت وجودی بهره گرفته میشود، و در بخش آیات و روایات نیز روش میدان معنایی ایزوتسو مبنا قرار میگیرد. در فصل اول طرح تحقیق بهطور مفصل مورد بحث قرار میگیرد، مفاهیم تعریف میشوند، و تاریخچهای از تحقیقات انجامشده مورد اشاره قرار میگیرند، و نشان داده میشود که مرگاندیشی تاریخی به درازای پیدایش صخودآگاهی در نوع بشر دارد، و در شکلهای گوناگون خود را در هنر، ادبیات، دین، علم و دیگر تجلیات نمادین انسانی نشان داده است. فصل دوم به تحلیل ساختار وجود انسان بر اساس دستاوردهای فلسفه و روانشناسی وجودی میپردازد؛ با این فرض که بخشی از زبان دین نیز زبان وجودی است و این دستاوردها بخشی از هستة مرکزی ادیان الاهی هستند. بر این اساس، اضطراب مرگ از ساختار وجودی انسان برمیخیزد و هر انسانی به خاطر انسانبودنش آن را دارد. این اضطراب نیازمند مدیریت و هدایت است. دین بیشترین نقش را در این مدیریت دارد. فصل سوم آیات و روایات مربوط به مرگ با روش نظام معنایی مورد تحلیل قرار میگیرند؛ و این نتیجه گرفته میشود که بخش زیادی از مضامین وجودی دین با مضامین فلسفة وجودی الاهی اشتراک دارد و هردو به شیوة خاص خود با سرشت سوزناک زندگی مواجهه کردهاند. در هر دو، مرگاندیشی پیشرو از مهمترین زمینههای رشد انسانی شمرده میشود، که البته دردناکی خاص خود را نیز دارد. در فصل چهارم با توجه به مباحث دو فصل پیشین، متغیرهای میانجی که بر اثر مرگاندیشی آگاهانة پیشرو پیدا میشوند و موجب سلامت فردی و اجتماعی میگردند، به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته، و در نهایت به نتیجهگیری پرداخته میشود. نتیجة مباحث رساله اجمالا این است که مرگاندیشی پیشرو، نه تنها یک علامت مرضی نیست، بلکه به ایجاد متغیرهایی میانجامد که بنابر تحقیقات از مولفههای شکلگیری سلامت روانی و بهباشی هستند. پژوهش حاضر اگرچه، به تحقیقات تجربی فراوانی استناد میکند، اما چارچوب آن نظری است و نیازمند تحقیق تجربی. کلیدواژه: سلامت روانی، مرگاندیشی پیشرو و پسرو، زهد، دنیا، آخرت، تحلیل وجودی، نظام معنایی، اضطراب، آیات و روایات شیعی.
بررسی رویکرد وجود گرایانه به رابطه مرگ اندیشی و سلامت روانی از منظر آیات و روایات
3/21/2015 12:00:00 AM
رویکرد وجودی نگرِ آیات و روایات در رابطه مرگ اندیشی و سلامت روان
نویسندگان:
محسن زندی
،
سیدمحمود موسوی
،
مقاله نشریه: علوم حدیث » سال 1396 (پياپي 84)، تابستان 1396 شماره2
رویکرد روان شناختى به مسئله پریشانى و سلامت روانى
نویسنده:
رودى دالوس ترجمه محمدرضا سالارى فر
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1383 شماره 34-33
بررسی رابطه اخلاقی پزشک و بیمار از منظر آیات و روایات و اندیشمندان مسلمان
نویسنده:
سیدمحمدحسن علم الهدی
، استاد راهنما:
سیدمحمود طباطبایی
، استاد مشاور 1:
علی شیروانی
، استاد مشاور 2:
محسن جوادی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]
بررسی اخلاق خبر رسانی از منظر آیات و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
علم امام به جزئیات از منظر آیات و روایات
نویسنده:
جعفر علی نقی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دوازدهم-پاییز 98
رويکرد به بهره وري از منظر قرآن و روايات
ارائه دهنده:
کاظم رجائي
،
مجتبی باقري تودشکی
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1389
بررسی عوامل تهدیدکننده سلامت معنوی قلب از منظر آیات وروایات
نویسندگان:
عیسی عیسی زاده*
،
نیکزاد عیسی زاده
،
مقاله نشریه: مجله مطالعات اسلامی در حوزه سلامت » سال 1398 بهار 1398 شماره 1
ایمانِ موهبتی از منظر آیات و روایات
نویسندگان:
سیدمحمود موسوی
،
رسول احمدی
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره3
کرامت سالمندان از منظر آیات و روایات
نویسنده:
محمد امین صادقی ارزگانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9 ویژه نامه خانواده