نقد تئوری بسط تجربی نبوی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1380 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
بهترین راه برای تحلیل و شناخت حقیقت وحی تشریعی پیامبران، استفاده از زبان وحی است و این امری است که مورد غفلت نظریه پردازان معاصر - در باب چیستی و ماهیت وحی - واقع شده است. هر کسی از ظن خود شد یار من از درون من نجست اسرار من این نکته از نظر قرآن مسلم و قطعی است که وحی نبوی، سخن و فکر و نبوغ پیامبر اکرم (ص) نیست. شواهد و دلایل بسیاری دلالت بر مدعای فوق دارد که از جمله میتوان به مسئله انقطاع و فترت وحی، انتظاری که پیامبر (ص) در برخی شرایط برای نزول وحی میکشید، تعجیل پیامبر (ص) برای قرائت وحی در اوایل بعثت تا چیزی از آن را از دست ندهد و... اشاره کرد. شواهد پیش گفته و... آشکارا به این حقیقت دلالت دارند که وحی تبلور نبوغ انسانی نیست. منشأ وحی صرف مکاشفه عارفانه پیامبران نمی باشد. پیامبر اکرم(ص) وحی را با ابزار حسی و یا تفکر عقلانی دریافت نکرد. نوشتار حاضر، ضمن بررسی رهیافتهای گوناگون در باب چیستی و ماهیت وحی، به نقد و بررسی برخی از آرا و اقوال نویسنده مقاله بسط تجربه نبوی در باب مسأله وحی و همبسته های آن پرداخته است. تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

تحلیلی از مبانی فلسفی نظریه بسط تجربه نبوی

مقاله نشریه: جستارهای فلسفه دین » سال 1393 بهار و تابستان1393  شماره1

چیستی دانش تجربی

نویسنده: حسین فلسفی ،
کتاب: - 1390

فقه ، تئورى اداره جامعه

مقاله نشریه: حوزه » سال 1370 شماره 45

مبانی نظری تجربی دینی

نویسنده: علی شیروانی ،
کتاب: بوستان کتاب - 1388

بررسی و نقد دیدگاه سید قطب درباره نسبت دین و علم تجربی جدید

مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2

نقد و بررسی نظریه بسط متن در تحلیل انسجام متنی سوره های قرآن

نویسنده: محمد خامه گر* ،
مقاله نشریه: مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 تابستان 1397 شماره2

نقد و بررسی نظریه بسط متن در تحلیل انسجام متنی سوره های قرآن

نویسنده: محمد خامه گر ،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 10

اصلاح حوزه از تئورى تا عمل

مقاله نشریه: حوزه » سال 1372 شماره 58

تئوری رستگاری در قرآن و روایات

نویسنده: سید موسی صدر ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 70
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397