وحی و رؤیا: بررسی و نقد تئوری «رؤیای رسولانه»
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 بهار 96 - مسلسل 31
چکیده:
دینپژوهی در دورة معاصر نواندیشان زیادی را به خود دیده است؛ یکی از این نواندیشان دکتر سروش است؛ وی در تاریخ تئوریپردازی خود مراحل مختلفی را طیّ کرده است. اولین گام وی در این راستا با قبض و بسط تئوریک شریعت آغاز شد و با فرضیة بسط تجربة نبوی استمرار یافت. وی در فرضیة اول معرفت دینی را بشری و تاریخی و نسبی پنداشته و در فرضیة دوم یک گام به عقب رفته، متن دین را متحوّل و تاریخی دانسته است. وی در تئوری جدیدش ـ که نام «محمّد(ص) راوی رؤیای رسولانه» را بر آن نهاد ـ گامی دیگر به عقب برداشته است. سروش مدعی است که در این تئوری آخرین پنجره ناگشوده در این باب را باز کرده و فرایند وحی را ـ برخلاف گذشته ـ یکسره در رؤیا و خواب خلاصه نموده است. وی نقش پیامبر را راوی و گزارشگر آنها میداند. لذا، روشی که سروش برای تفسیر وحی پیشنهاد میکند روش تعبیرگرایی است که به زعم وی میتواند رقیب جدّی برای ظاهرگرایی و تأویلگرایی در تاریخ اسلامی باشد. دکتر سروش در آخرین تئوری خود شش مقدمه ترتیب داده است تا از طریق آن بتواند فرضیة خود را اثبات نماید. نگارندة این مقاله با بررسی و نقد مقدّمات و استدلال وی، این تئوری را در نهایتِ سستی و ضعف یافته است
دینپژوهی در دورة معاصر نواندیشان زیادی را به خود دیده است؛ یکی از این نواندیشان دکتر سروش است؛ وی در تاریخ تئوریپردازی خود مراحل مختلفی را طیّ کرده است. اولین گام وی در این راستا با قبض و بسط تئوریک شریعت آغاز شد و با فرضیة بسط تجربة نبوی استمرار یافت. وی در فرضیة اول معرفت دینی را بشری و تاریخی و نسبی پنداشته و در فرضیة دوم یک گام به عقب رفته، متن دین را متحوّل و تاریخی دانسته است. وی در تئوری جدیدش ـ که نام «محمّد(ص) راوی رؤیای رسولانه» را بر آن نهاد ـ گامی دیگر به عقب برداشته است. سروش مدعی است که در این تئوری آخرین پنجره ناگشوده در این باب را باز کرده و فرایند وحی را ـ برخلاف گذشته ـ یکسره در رؤیا و خواب خلاصه نموده است. وی نقش پیامبر را راوی و گزارشگر آنها میداند. لذا، روشی که سروش برای تفسیر وحی پیشنهاد میکند روش تعبیرگرایی است که به زعم وی میتواند رقیب جدّی برای ظاهرگرایی و تأویلگرایی در تاریخ اسلامی باشد. دکتر سروش در آخرین تئوری خود شش مقدمه ترتیب داده است تا از طریق آن بتواند فرضیة خود را اثبات نماید. نگارندة این مقاله با بررسی و نقد مقدّمات و استدلال وی، این تئوری را در نهایتِ سستی و ضعف یافته است
وحی و رؤیا: بررسی و نقد تئوری «رؤیای رسولانه»
3/21/2017 12:00:00 AM
ارزیابی تئوری «رویای رسولانه» از منظر فلسفه سیاسی
نویسنده:
احمدرضا یزدانی مقدم*
،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1400 دوره 8، شماره 31 (زمستان 1400)
بررسی رؤیا از دیدگاه ارسطو و ابن سینا
نویسنده:
محمدحسین مختاری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99
تحلیل و بررسی آرای مستشرقان پیرامون وحی
نویسنده:
علی اکبر مومنی
،
مقاله نشریه: حسنا » سال 1389 تابستان و پاييز 1389 شماره5-6
تئوری رستگاری در قرآن و روایات
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1391 شماره 70
نقد کتاب جایگاه وحی در فلسفه سیاسی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » کرسی نقد - 1396