بررسی انتقادی مبانی انسان شناختی از خود بیگانگی در اندیشه مارکوزه از منظر اسلامی

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
ازخودبیگانگی یکی از کلیدواژههایی است که نظریه پردازان مکتب فرانکفورت از آن برای تشریح ساختارهای عینی و ذهنی سرکوبگر جهان مدرن یاری میگیرند. اولین بار مارکس این اصطلاح را به مفهومی انتقادی برای بیان وضعیت روانی طبقه کارگر در جامعه سرمایهداری استفاده کرد. تحولات بینالمللی و رویدادهای سیاسی که در نیمه اول قرن بیستم به وقوع پیوست تجدید نظر در شیوه تحلیل نظریه مارکسیستی را الزامآور نمود . در همین راستا نظریه انتقادی مکتب فرانکفورت سطح تحلیل خود را از نقد اقتصاد سیاسی به نقد پوزیتیویسم و از سرمایهداری به عقلانیت منتقل کرد. از این پس تحلیل دیالکتیکی ساختار مرکب شرایط عینی - تاریخی و ساختار ذهنی - طبیعی مورد توجه اندیشمندان مکتب فرانکفورت قرار گرفت. هربرت مارکوزه از نخستین اعضای مکتب فرانکفورت است که با انتشار کتاب انسان تکساحتی به شهرت رسید. نظریههای وی باعث شد به عنوان پیشوا و رهبر جنبش چپ نو شناخته شود. این تحقیق با الگوی روششناسی بنیادین تلاش میکند آن گزارههای هستیشناختی، معرفتشناختی و انسانشناختی را که نظریه ازخودبیگانگی مارکوزه بر آن تکیه دارد استخراج کرده و در معرض ارزیابی قرار دهد. این ارزیابی به یاری آموزههای غنی اسلام و در در رأس آن نظریه فطرت که در حکمت نوصدرایی انعکاس ویژهای پیدا کرده است صورت میگیرد. رویکرد کلی نظریه ازخودبیگانگی مارکوزه هستی را در افقی ماتریالیستی ملاحظه کرده و الگویی از معرفت ارائه میکند که فاقد قدرت تبیین هر نوع هستی میباشد . به همین دلیل مبانی انسانشناختی این نظریه از اساس سست و بیبنیاد میگردد. در مجموع مبانی معرفتی نظریه مارکوزه فاقد انسجام منطقی است و ظرفیتی برای تحلیل بازگشت به خویشتن ندارد، در عین حال این نظریه مسائلی را در رابطه با انسان و جهان مطرح کرده که میتواند امکان مناسبی را برای فتح باب گفتگو میان حکمت اسلامی با فلسفه غرب فراهم آورد.

برای این سند علمی فایلی وجود ندارد

بررسی انتقادی مبانی انسان شناختی نظریه فرهنگ مکتب فرانکفورت از منظر انسان شناسی اسلامی

نویسنده: سیدمهدی یاراحمدیان ، استاد راهنما: نعمت الله کرم اللهی ، استاد مشاور 1: حسین سوزن چی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی انتقادی مبانی نظری مکتب شناختی ـ رفتاری ارتباطات مبتنی بر اندیشه اسلامی

نویسنده: زینب صدیقی ، استاد راهنما: حمید پارسانیا ، استاد مشاور 1: سیدمجید امامی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

هویت فردی و از خود بیگانگی از منظر آیات و روایات

استاد راهنما: محسن قمی ، استاد مشاور: حسین توسلی ، دانشجو: محمد صادق سخاوی یزدی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]

نقد و بررسی عللِ «از خود بیگانگی» از منظر فویر باخ و کارل مارکس

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 پاییز 96 - مسلسل 33

مبانی انسان شناختی جامعه پذیری دینی از منظر علامه طباطبایی

نویسنده: مهدی طالعی اردکانی ، استاد راهنما: کریم خان محمدی ، استاد مشاور 1: قاسم ابراهیمی پور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1395 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه کوهن از منظر حکمت متعالیه

دانشجو: سید هادی ساجدی ، استاد مشاور: شمس الله مریجی ، استاد راهنما: عبدالحسین خسروپناه ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

بررسی انتقادی مبانی فلسفی مفهوم علم در اندیشه توماس کوهن از منظر حکمت متعالیه

نویسنده: سیدهادی ساجدی ، استاد راهنما: عبدالحسین خسروپناه ، استاد مشاور 1: شمس الله مریجی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

مبانی انسان شناختی ارزش ها

مقاله نشریه: معرفت » سال 1392   (پياپي 191)، آبان 1392  شماره8
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397