بررسی انتقادی مبانی انسان شناختی نظریه فرهنگ مکتب فرانکفورت از منظر انسان شناسی اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
موسسه تحقیقات اجتماعی وابسته به دانشگاه فرانکفورت، یکی از دستاوردهای مهم مارکسیسم غربی پس از لوکاچ بود که در سال ۱۹۲۳ در شهر فرانکفورت آلمان تاسیس شد. میراث فکری و نظری این موسسه، بعدها با نام "مکتب فرانکفورت" یا "نظریه انتقادی" مشهور شد. نقد مدرنیسم، صنعت تکنولوژی، نقد فرهنگ و فرایند عقلانیت جامعه مدرن از "عصر روشنگری" تا کنون، مهمترین محورهای اندیشه اصحاب مکتب فرانکفورت است. مکتب فرانکفورت با ارائه نظریه فرهنگ، در واقع بدنبال احیای آرمان های اومانیستی ای بود که در نظام سرمایه داری توسط صنعت فرهنگ مورد غفلت قرار گرفته بود. بر اساس مبانی انسان شناختی نظریه فرهنگ مکتب فرانکفورت، انسان به واسطه خرد خود بسنده خویش می تواند مسیر خود را بیابد و به سعادت برسد. در انتقاد از مبانی انسان شناختی نظریه فرهنگ مکتب فرانکفورت از منظر انسان شناسی اسلام باید گفت، به رغم خود بنیادی ذاتی انسان در اندیشه اصحاب فرانکفورت، در انسان شناسی اسلامی فردیت، خود، استقلال اراده انسان و خودمختاری او دارای "منشا ماوراء الطبیعی" است. دین اسلام انسان را در ارتباط با ماورای طبیعت تعریف و شان منزلت انسان را با بعد "متعالی" او و در نسبت با نظام هستی و خدا تبیین می کند. واژگان کلیدی: نظریه فرهنگ مکتب فرانکفورت، صنعت فرهنگ، آرمان های اومانیستی نظریه فرهنگ.
موسسه تحقیقات اجتماعی وابسته به دانشگاه فرانکفورت، یکی از دستاوردهای مهم مارکسیسم غربی پس از لوکاچ بود که در سال ۱۹۲۳ در شهر فرانکفورت آلمان تاسیس شد. میراث فکری و نظری این موسسه، بعدها با نام "مکتب فرانکفورت" یا "نظریه انتقادی" مشهور شد. نقد مدرنیسم، صنعت تکنولوژی، نقد فرهنگ و فرایند عقلانیت جامعه مدرن از "عصر روشنگری" تا کنون، مهمترین محورهای اندیشه اصحاب مکتب فرانکفورت است. مکتب فرانکفورت با ارائه نظریه فرهنگ، در واقع بدنبال احیای آرمان های اومانیستی ای بود که در نظام سرمایه داری توسط صنعت فرهنگ مورد غفلت قرار گرفته بود. بر اساس مبانی انسان شناختی نظریه فرهنگ مکتب فرانکفورت، انسان به واسطه خرد خود بسنده خویش می تواند مسیر خود را بیابد و به سعادت برسد. در انتقاد از مبانی انسان شناختی نظریه فرهنگ مکتب فرانکفورت از منظر انسان شناسی اسلام باید گفت، به رغم خود بنیادی ذاتی انسان در اندیشه اصحاب فرانکفورت، در انسان شناسی اسلامی فردیت، خود، استقلال اراده انسان و خودمختاری او دارای "منشا ماوراء الطبیعی" است. دین اسلام انسان را در ارتباط با ماورای طبیعت تعریف و شان منزلت انسان را با بعد "متعالی" او و در نسبت با نظام هستی و خدا تبیین می کند. واژگان کلیدی: نظریه فرهنگ مکتب فرانکفورت، صنعت فرهنگ، آرمان های اومانیستی نظریه فرهنگ.
بررسی انتقادی مبانی انسان شناختی نظریه فرهنگ مکتب فرانکفورت از منظر انسان شناسی اسلامی
3/21/2013 12:00:00 AM
بررسی انتقادی روش شناسی مکتب فرانکفورت از منظر رئالیسم صدرایی
نویسنده:
فاطمه عبداله آبادی کهن
، استاد راهنما:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 1:
نعمت الله کرم اللهی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی مبانی انسان شناختی از خود بیگانگی در اندیشه مارکوزه از منظر اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی مؤلفههای اخلاقی نظریۀ انتقادی مکتب فرانکفورت و اندیشۀ اسلام
نویسندگان:
سید مهدی یاراحمدیان
،
سید مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43
بررسی انتقادی مبانی معرفت شناختی مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی مبانی نظری مکتب شناختی ـ رفتاری ارتباطات مبتنی بر اندیشه اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی تطبیقی مکتب انتقادی فرانکفورت و مطالعات فرهنگی بیرمنگام
نویسنده:
کریم خان محمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 شماره 62 - تابستان 92
بررسی تطبیقی مکتب انتقادی فرانکفورت و مطالعات فرهنگی بیرمنگام
نویسنده:
کریم خان محمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 (پياپي 62)، تابستان 1392 شماره2
بررسی انتقادی معرفت شناسی هیدگر از منظر فلسفه اسلامی
نویسندگان:
سید محمد حسین متولی امامی
،
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره88
مبانی انسان شناسی انقلاب اسلامی
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: مطالعات انقلاب اسلامی » سال 1384 سال 1384 - شماره 1