بررسی تطبیقی مکتب انتقادی فرانکفورت و مطالعات فرهنگی بیرمنگام
نویسنده:
کریم خان محمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 شماره 62 - تابستان 92
چکیده:
دو مکتب «مطالعات فرهنگی بیرمنگام» و «انتقادی فرانکفورت» ضمن تاثیرپذیری از جریانهای سیاسی-اجتماعی قرن بیستم، نقش مهمی در تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و علمی جهان معاصر ایفا نمودهاند و مطالعه تطبیقی این دو مکتب با رویکرد انتقادی، مواجهه منطقی و خودآگاه، با این مکاتب را به دنبال خواهد داشت. ازاینروی، تلاش شده است، با بهرهگیری از روشهای مقایسهای توافق و اختلاف پرزوسکی و تیون، ضمن بیان وجوه اشتراک و افتراق، با عطف توجه بیشتر به مکتب بیرمنگام، نکات ضعف نیز برجسته گردد. دو مکتب با وجود مشترکاتی همچون؛ خاستگاه اروپایی، تعلق به قرن بیستم، مبانی معرفتی همسان، ریشههای مارکسیستی، واکنش به مارکسیسم کلاسیک، فرهنگگرایی، رویکرد انتقادی به جهان مدرن، به لحاظ سطح تحلیل، یعنی؛ کلگرایی فرانکفورت و خردنگری بیرمنگام، مبانی معرفتشناختی، یعنی؛ نگاه فراروایتی فرانکفورت و شالوده شکنانه بیرمنگام، مبانی روششناختی، یعنی؛ تحلیل ذهنی فرانکفورت و مطالعات تجربی بیرمنگام، و همچنین تفسیر انسان به عنوان مخاطب منفعل از سوی فرانکفورت و مخاطب فعال از سوی بیرمنگام، از همدیگر متمایز میشوند. در نهایت اینکه، هر دو مکتب، بهویژه مکتب بیرمنگام، به دلیل نفی «ذاتگرایی»، عدم ارائه معیاری برای روایی پژوهشها، خوشه چینی و عدم ارائه مفاهیم «مستقل»، و ابهام در مفهوم «فرهنگگرایی» مورد نقد قرار گرفته است.
دو مکتب «مطالعات فرهنگی بیرمنگام» و «انتقادی فرانکفورت» ضمن تاثیرپذیری از جریانهای سیاسی-اجتماعی قرن بیستم، نقش مهمی در تحولات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و علمی جهان معاصر ایفا نمودهاند و مطالعه تطبیقی این دو مکتب با رویکرد انتقادی، مواجهه منطقی و خودآگاه، با این مکاتب را به دنبال خواهد داشت. ازاینروی، تلاش شده است، با بهرهگیری از روشهای مقایسهای توافق و اختلاف پرزوسکی و تیون، ضمن بیان وجوه اشتراک و افتراق، با عطف توجه بیشتر به مکتب بیرمنگام، نکات ضعف نیز برجسته گردد. دو مکتب با وجود مشترکاتی همچون؛ خاستگاه اروپایی، تعلق به قرن بیستم، مبانی معرفتی همسان، ریشههای مارکسیستی، واکنش به مارکسیسم کلاسیک، فرهنگگرایی، رویکرد انتقادی به جهان مدرن، به لحاظ سطح تحلیل، یعنی؛ کلگرایی فرانکفورت و خردنگری بیرمنگام، مبانی معرفتشناختی، یعنی؛ نگاه فراروایتی فرانکفورت و شالوده شکنانه بیرمنگام، مبانی روششناختی، یعنی؛ تحلیل ذهنی فرانکفورت و مطالعات تجربی بیرمنگام، و همچنین تفسیر انسان به عنوان مخاطب منفعل از سوی فرانکفورت و مخاطب فعال از سوی بیرمنگام، از همدیگر متمایز میشوند. در نهایت اینکه، هر دو مکتب، بهویژه مکتب بیرمنگام، به دلیل نفی «ذاتگرایی»، عدم ارائه معیاری برای روایی پژوهشها، خوشه چینی و عدم ارائه مفاهیم «مستقل»، و ابهام در مفهوم «فرهنگگرایی» مورد نقد قرار گرفته است.
بررسی تطبیقی مکتب انتقادی فرانکفورت و مطالعات فرهنگی بیرمنگام
3/21/2013 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی مکتب انتقادی فرانکفورت و مطالعات فرهنگی بیرمنگام
نویسنده:
کریم خان محمدی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1392 (پياپي 62)، تابستان 1392 شماره2
بررسی انتقادی مبانی معرفت شناختی مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی و نقد مبانی نظری مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام
نویسنده:
حسین حاج محمدی
،
کتاب: بوستان کتاب - 1397
بررسی تطبیقی مؤلفههای اخلاقی نظریۀ انتقادی مکتب فرانکفورت و اندیشۀ اسلام
نویسندگان:
سید مهدی یاراحمدیان
،
سید مهدی سلطانی رنانی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1395 شماره 43
بررسی انتقادی روش شناسی مکتب فرانکفورت از منظر رئالیسم صدرایی
نویسنده:
فاطمه عبداله آبادی کهن
، استاد راهنما:
حمید پارسانیا
، استاد مشاور 1:
نعمت الله کرم اللهی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
روششناسی انتقادی مکتب بیرمنگام (با رویکرد حکمت اسلامی)
نویسندگان:
کریم خان محمدی
،
حسین حاج محمدی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1392 شماره 2
بررسی تطبیقی مفهوم « رهایی بخشی » در مکتب فرانکفورت و مفهوم سعادت در عدم مدنی فارابی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی مبانی انسان شناختی نظریه فرهنگ مکتب فرانکفورت از منظر انسان شناسی اسلامی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی انتقادی روششناسی مکتب تفکیک
نویسنده:
حسن عبدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 بهار 92 - مسلسل 15