مقایسه و نسبتسنجی تجربه معنوی در دیدگاه داوسن چرچ و معنویت اسلامی
نویسندگان:
علیرضا قائمینیا
،
مرتضی فیضی زاده
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 2
چکیده:
بحث پیرامون حالات و تجربیات معنوی ریشه در سنتها و ادیان در سرتاسر جهان دارد. در سنت اندیشه و معنویت اسلامی، عارفان مسلمان با تعابیری چون احوالات باطنی، کشف و شهود، وحی و الهامات، مقامات عرفانی به این موضوع پرداختهاند. در سالهای اخیر تجربه معنوی بعنوان یکی از حالات و رفتارهای انسانی مورد توجه خاص روانشناسان، دانشمندان علوم اعصاب و معنویت پژوهان قرار گرفته است. یکی از این افراد، داوسن چزچ است که که در سالهای اخیر اصطلاح مغز عارف را مطرح کرده و سعی دارد تجارب معنوی امری را سکولار نشان داده و به یکسری حالات روانشناختی و فیزیکال تقلیل دهد. تحقیق پیش رو که با روش اسنادی صورت گرفته است، به دنبال جواب این سوال است که: چه نسبتی میان این دیدگاه به تجارب معنوی و دیدگاه معنویت اسلامی وجود دارد؟ یافتههای تحقیق نشان میدهد حداقل در 5 زمینه، اختلاف بنیادین بین دو دیدگاه مذکور پیرامون تجربه معنوی وجود دارد که عبارتند از: معناشناسانه، هستی شناسانه، انسان شناسانه، غایت شناسانه و روش شناسانه.
بحث پیرامون حالات و تجربیات معنوی ریشه در سنتها و ادیان در سرتاسر جهان دارد. در سنت اندیشه و معنویت اسلامی، عارفان مسلمان با تعابیری چون احوالات باطنی، کشف و شهود، وحی و الهامات، مقامات عرفانی به این موضوع پرداختهاند. در سالهای اخیر تجربه معنوی بعنوان یکی از حالات و رفتارهای انسانی مورد توجه خاص روانشناسان، دانشمندان علوم اعصاب و معنویت پژوهان قرار گرفته است. یکی از این افراد، داوسن چزچ است که که در سالهای اخیر اصطلاح مغز عارف را مطرح کرده و سعی دارد تجارب معنوی امری را سکولار نشان داده و به یکسری حالات روانشناختی و فیزیکال تقلیل دهد. تحقیق پیش رو که با روش اسنادی صورت گرفته است، به دنبال جواب این سوال است که: چه نسبتی میان این دیدگاه به تجارب معنوی و دیدگاه معنویت اسلامی وجود دارد؟ یافتههای تحقیق نشان میدهد حداقل در 5 زمینه، اختلاف بنیادین بین دو دیدگاه مذکور پیرامون تجربه معنوی وجود دارد که عبارتند از: معناشناسانه، هستی شناسانه، انسان شناسانه، غایت شناسانه و روش شناسانه.
مقایسه و نسبتسنجی تجربه معنوی در دیدگاه داوسن چرچ و معنویت اسلامی
1/1/1402 12:00:00 AM
مقایسه «عشق معنوی» در معنویت پستمدرن و عرفان اسلامی
نویسنده:
بهزاد حمیدیه
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 2
واکاوی مفهوم عرفان و معنویت و نسبتسنجی آن دو
نویسنده:
علیرضا کرمانی
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 1
بررسی مقایسه بعد معرفتی تجربه عرفانی از دیدگاه ذات گرایان و ساخت گرایان با دیدگاه ابن عربی
نویسنده:
زهرا شریف
، استاد راهنما:
یدالله یزدان پناه
، استاد مشاور 1:
علی شیروانی
، استاد مشاور 2:
محسن قمی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1393 - [دکتری]
ملاحظاتی بر دیدگاه «تصلب و بن بست سنت اسلامی در تجربه اندیشه ایرانی»
نویسندگان:
دادخدا خدایار
،
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: حکومت اسلامی » سال 1391 (پياپي 63)، بهار 1391 شماره1
معنویّت و هنر از دیدگاه سنّتگرایان
نویسنده:
ولی الله عباسی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1389 شماره 20
بررسی چالشهای درونی مبنای «رنجگریزی» انسان معنوی در نظریه «عقلانیت و معنویت»
نویسنده:
محمدجواد فرج نژاد
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
بررسی و نقد کارکرد هنر اسلامی در خداشناسی و معنویت از دیدگاه سیدحسین نصر
نویسندگان:
علی احمدپور
،
بهروز محمدی منفرد
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1401 شماره 14
مفهوم معنویت در گفتمان انقلاب اسلامی
ارائه دهنده:
محمدجواد رودگر
،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاریهای علمی و بینالملل » نشست علمی - 1394
انقلاب اسلامى ؛ انقلابى معنوى
نویسنده:
سید رضا زمانی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1387 شماره 11
چیستی «ذهنآگاهی» در انیمیشن «روح» و نسبتسنجی آن با «حضور قلب» در عرفان اسلامی
نویسنده:
احمد شاکرنژاد
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 2