بررسی چالشهای درونی مبنای «رنجگریزی» انسان معنوی در نظریه «عقلانیت و معنویت»
نویسنده:
محمدجواد فرج نژاد
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1
چکیده:
نظریه عقلانیت و معنویت در پی کمکردن رنج انسان است. ملکیان در این نظریه توجه خاصی به ویژگیهای انسان معنوی دارد و درنتیجه التفات نظریه به مقوله مدرنشدن، ویژگیهای خاصی را برای انسان معنوی بیان نموده است. وی در جریان معنویتگرایی خود، کاملاً به مسئله دردزدایی و رنجزدایی وفادار است. تحقیق پیش رو برآن است که با بازخوانی انتقادی، به بررسی تناقضات درونی و ساختاری مبنای رنجگریزی و عاطفهگرایی انسان معنوی بهعنوان یکی از مبانی انسانشناختی نظریه «عقلانیت و معنویت» بپردازد. در این مقاله، با روش کیفی تحلیل محتوا به توصیف موضوع مورد بحث و ابعاد و لوازم آن در نگاه ملکیان پرداخته شده و سپس با نگاهی انتقادی به چالش درونی مبنای رنجگریزی توجه میگردد. مهمترین نقدها و چالشهای درونی عاطفهگرایی و رنجگریزی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت، عبارتند از: 1. ابهام در ماهیت رنج؛ 2. ابهام و ناتوانی نظریه عقلانیت و معنویت در رنجزدایی؛ 3. نداشتن برنامه عملی و ضمانت نجات از رنج؛ 4. عدم کاربرد نظریه معنویتگرایی روشنفکری برای جامعه؛ 5. اضافهکردن رنج معنویِ خودفریب؛ 6. تناقض فردگرایی و معنویت عاطفهگرا؛ 7. فروکاهش اخلاق و معنویت به روانشناسی؛ 8. کوتاه و محدوددیدن هدف زندگی و معنویت؛ 9. تناقض در مبانی اخلاق و 10. ناسازگاری مبنای معرفتشناختی با هدف انسانشناختی.
نظریه عقلانیت و معنویت در پی کمکردن رنج انسان است. ملکیان در این نظریه توجه خاصی به ویژگیهای انسان معنوی دارد و درنتیجه التفات نظریه به مقوله مدرنشدن، ویژگیهای خاصی را برای انسان معنوی بیان نموده است. وی در جریان معنویتگرایی خود، کاملاً به مسئله دردزدایی و رنجزدایی وفادار است. تحقیق پیش رو برآن است که با بازخوانی انتقادی، به بررسی تناقضات درونی و ساختاری مبنای رنجگریزی و عاطفهگرایی انسان معنوی بهعنوان یکی از مبانی انسانشناختی نظریه «عقلانیت و معنویت» بپردازد. در این مقاله، با روش کیفی تحلیل محتوا به توصیف موضوع مورد بحث و ابعاد و لوازم آن در نگاه ملکیان پرداخته شده و سپس با نگاهی انتقادی به چالش درونی مبنای رنجگریزی توجه میگردد. مهمترین نقدها و چالشهای درونی عاطفهگرایی و رنجگریزی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفت، عبارتند از: 1. ابهام در ماهیت رنج؛ 2. ابهام و ناتوانی نظریه عقلانیت و معنویت در رنجزدایی؛ 3. نداشتن برنامه عملی و ضمانت نجات از رنج؛ 4. عدم کاربرد نظریه معنویتگرایی روشنفکری برای جامعه؛ 5. اضافهکردن رنج معنویِ خودفریب؛ 6. تناقض فردگرایی و معنویت عاطفهگرا؛ 7. فروکاهش اخلاق و معنویت به روانشناسی؛ 8. کوتاه و محدوددیدن هدف زندگی و معنویت؛ 9. تناقض در مبانی اخلاق و 10. ناسازگاری مبنای معرفتشناختی با هدف انسانشناختی.
بررسی چالشهای درونی مبنای «رنجگریزی» انسان معنوی در نظریه «عقلانیت و معنویت»
1/1/1402 12:00:00 AM
نقد درونی تباین دین و معنویت در نظریه پیوند معنویت و عقلانیت
نویسنده:
سید محمد اکبریان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 84
نقد درونی تباین دین و معنویت در نظریه پیوند معنویت و عقلانیت
نویسنده:
سید محمد اکبریان
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 (پياپي 84)، زمستان 1395 شماره4
نقد و بررسی مسئله «رنج» در نظریه معنویت و عقلانیت
نویسندگان:
سیدمحمد اکبریان
،
محمد سوری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 83
نقد و بررسی مسئله «رنج» در نظریه معنویت و عقلانیت
نویسندگان:
سیدمحمد اکبریان
،
محمد سوری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 (پياپي 83)، پاييز 1395 شماره3
ضعف ساختاری نظریه عقلانیت و معنویت
نویسنده:
سید محمد اکبریان
،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1395 زمستان 1395 شماره82
بررسی انتقادی مؤلفه فردگرایی در نظریه معنویتگرای عقلانیت و معنویت
نویسندگان:
سید احمد غفاری قره باغ
،
محمدجواد فرج نژاد
،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 1
زایشی ناخواسته؛ نقدی بر انسانشناسی نظریه معنویت و عقلانیت
نویسنده:
سیدمحمد اکبریان
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1398 تابستان 1398 شماره 4
مدنیت، عقلانیت، معنویت در بستر اربعین
نويسنده:
مسعود معینیپور
،
کتاب: شرکت انتشارات سوره مهر - 1394