مقایسه «عشق معنوی» در معنویت پست‌مدرن و عرفان اسلامی

نویسنده: ،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 2
چکیده:
با لحاظ «عشق» به هر دو معنی محبت مفرط و شفقت، می‌توان از «عشق معنوی» سخن گفت که عشقی متعالی، نیرومند، فراگیر، نامشروط و موجب رشد معنوی است. مسئله این پژوهش آن است که آیا معنویت‌های نوپدید یا پست‌مدرن، «عشق معنوی» را به همان معنایی به‌کار می‌گیرند که معنویت‌های اصیل به‌ویژه، معنویت اسلامی به‌کار برده‌اند. روش این نوشتار، جداسازی مقام ثبوت یعنی، تحقق خارجی از مقام اثبات یعنی توصیف هنجاری است. در مقام اثبات، آشکار می‌شود که «عشق معنوی» در معنویت‌های نوظهور، قرائتی سطحی و اومانیستی از مفهوم والا، فاخر و کم‌یاب سنتی آن است؛ زیرا ریشه استوار و معقولی برای هستی و هنجار عشق نامشروط، ارائه نمی‌دهند و نیز گاه آن را با کلیشه الهه‌پرستی گره می‌زنند تا مادر - خدا، ملهم عاطفه و عشق شود و گاه با سکس آزاد همراه می‌کنند. در مقام ثبوت، ازآنجا‌که معنویت‌های نوظهور، متناسب با فرهنگ مدرنیته و پست‌مدرنیته، انسان‌محورند و دین به مفهوم سنتی آن را نفی می‌کنند، به‌طبع در ایجاد زمینه‌های عملی برای تحقق عشق در وجود آدمیان ناتوانند.

استاد عرفان و معنویت ضرورت و کارکردها

نویسنده: حسن بوسلیکی ،
مقاله نشریه: حکمت عرفانی » سال 1392   (پياپي 5)، بهار و تابستان 1392  شماره1

التقاط، ضد عرفان و سلامت معنوی جامعه

نویسنده: سیدمجید ظهیری* ،
مقاله نشریه: پژوهش های اجتماعی اسلامی » سال 1390   (پياپي 91)، آذر و دي 1390  شماره5

تعطیل در عرفان اسلامی

مقاله نشریه: قبسات » سال 1393 تابستان 1393  شماره72

عرفان و نیاز به معنویت در جامعه امروز (جلسه اول)

ارائه دهنده: یحیی يثربي ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1384

عرفان و نیاز به معنویت در جامعه امروز (جلسه دوم)

ارائه دهنده: محمدمهدی مهندسی ،
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1384

پرسش و پاسخهایی در باره ی عرفان و عشق قسمت چهارم

نویسنده: محمدرضا کاشفی ،
مقاله نشریه: پیام زن » سال 1389 شماره 220

واکاوی مفهوم عرفان و معنویت و نسبت‌سنجی آن دو

نویسنده: علیرضا کرمانی ،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1401 شماره 1
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397