ارتباط علم حصولی با علم حضوری

نویسنده: ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10
چکیده:
تقسیم علم به حضوری و حصولی از ابتکارات فلاسفه اسلامی است. اولین بار ابن‌سینا به این تقسیم اشاره کرد و پس از او شیخ اشراق، به گونه‌ای شفاف، بر این تفکیک تصریح کرد و از آن بهره برد. بنابر مشهور، علم حضوری علمی است که در آن، واقعیت معلوم بدون واسطة صورت حاکی نزد عالم حاضر می‌شود امّا علم حصولی معرفتی است با واسطة صورت حاکی. از همین جاست که مهم‌ترین تفاوت این دو علم، رخ می‌نمایاند: خطاناپذیری علوم حضوری و خطاپذیری علوم حصولی. در نتیجه، معرفت حضوری معرفتی یقینی است و شناخت حصولی نیازمند احراز صدق و اثبات مطابقت با واقع. به دنبال این مباحث، این پرسش در ذهن شکل می‌گیرد که آیا رابطه‌ای میان علوم حصولی و حضوری وجود دارد؟ و آیا می‌توان شناخت‌های حصولی و خطاپذیر و غیریقینی را بر معارف حضوری خطاناپذیر و یقینی مبتنی کرد و از این رهگذر، صدق و اعتبار علوم حصولی را تضمین نمود؟ مرحوم علامه  طباطبایی; اولین کسی است که به این رابطه تصریح نموده و بحث «ارجاع علوم حصولی بر حضوری» را مطرح ساخته است. در این پژوهش برآنیم تا معانی و تفاسیر مختلفی که از ارجاع علوم حصولی به حضوری ارائه شده را بیان کنیم و همة روابط ممکن میان علوم حصولی و حضوری را به تصویر بکشیم.

ارتباط علم حصولی با علم حضوری

استاد راهنما: علیرضا قایمی نیا ، استاد مشاور: حسن معلمی ، دانشجو: فاطمه حسناتی نجف ابادی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

ارتباط علم حصولی و علم حضوری

نویسنده: فاطمه حسناتی نجف آبادی ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی

نویسنده: حسن معلمی ،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1393 تابستان 1393 شماره1

خطاناپذیری علم حضوری با نظر به شبهات

دانشجو: علی سرخه ، استاد مشاور: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد راهنما: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1391 - [کارشناسی ارشد]

حضوری یا حصولی بودن علم ذاتی و فعلی خداوند به امور مادی نزد صدرالمتالهین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 1392  شماره16

انحصار علم به علم حضوری نزد صدرالمتألهین

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1397 شماره 6

خطا ناپذیری علم حضوری با نظر به شبهات

نویسنده: علی سرخه ، استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

خطاپذیری علم حضوری و مکاشفات عرفانی

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1396 شماره 4

امکان شناخت خدا با علم حصولی عقلی از منظر آیات قرآن

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 23 - پاییز 1394
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397