حضوری یا حصولی بودن علمِ ذاتی و فعلی خداوند به امور مادی نزد صدرالمتألهین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 92 - مسلسل 16
چکیده:
در کلمات صدرالمتالهین در خصوص حصولی یا حضوری بودن علم پیشین حق‌تعالی به مادیات دوگونه سخن رفته است: او در پاره‌ای عبارت­ها به گونه‌ای سخن می‌گوید که گویا از قایلان به حصولی بودن این علم است و در پاره‌ای دیگر سخن وی گویای حضوری بودن این علم نزد وی می‌باشد. به نظر می‌رسد که نظر حقیقی او حضوری بودن این علم باشد ولی نه آن‌گونه که شیخ اشراق اعتقاد داشت، بلکه ملاصدرا نحوة تعلق این علم را از طریق وجود برتر حق‌تعالی نسبت به مادیات و علیت وی نسبت به آنها تبیین می‌کند. با این وجود، حتی برخی مبانی ملاصدرا نظیر اصل مساوقت علم و وجود به او این اجازه را می‌دهد که او این علم را به شیوة اشراقیون هم تبیین نماید.

انحصار علم به علم حضوری نزد صدرالمتألهین

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1397 شماره 6

ارتباط علم حصولی و علم حضوری

نویسنده: فاطمه حسناتی نجف آبادی ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: حسن معلمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

ارجاع علم حصولی به علم حضوری از نظر علامه طباطبایی

نویسنده: حسن معلمی ،
مقاله نشریه: حکمت اسلامی » سال 1393 تابستان 1393 شماره1

نحوه تعلق علم به امور مادی از منظر فلسفه اسلامی

نویسنده: رضا قاسمیان مزار ، استاد راهنما: احمد واعظی جزئی ، استاد مشاور 1: عسکری سلیمانی ، استاد مشاور 2: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397