نحوه تعلق علم به امور مادی از منظر فلسفه اسلامی
نویسنده:
رضا قاسمیان مزار
، استاد راهنما:
احمد واعظی جزئی
، استاد مشاور 1:
عسکری سلیمانی
، استاد مشاور 2:
محمدمهدی گرجیان
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]
چکیده:
"علم به امور مادی" نزد حکیمان مسلمان مساله ای سابقه دار و مهم بوده و کمتر حکیمی را می توان یافت که در این مساله ورود نکرده باشد. مراد از "مادی" هر آن چیزی است که متقوم به ماده باشد. حکمای اسلام در خصوص این علم به دو گروه عمده تقسیم شده اند؛ حکمای مشاء و اغلب اصحاب حکمت متعالیه خصوصا صدرالمتالهین در بسیاری از آثار خود، مدافع حصولی بودن این علم در مورد انسان می باشند که بر اساس آن هنگام ادراک حسی شی مادی، صورتی از آن در قوه ادراک قرار گرفته و نسبتی حلولی یا صدوری با آن دارد و همین صورت مناط انکشاف خارج می گردد،در مقابل، حکمای اشراقی و صدرالمتالهین (در علم نفس به بدن و قوای بدنی خود) این علم را حضوری دانسته اند که بر اساس آن عین خارج مادی بدون استعانت از هر صورتی نزد انسان حاضر می شود. در علم حق تعالی به مادیات نیز این دو نگاه متفاوت وجود دارد، عمده مشائین از طریق ارتسام صورت های اشیاء در ذات واجب،و "علی نحو الکلی" آن را تبیین می کنند و در مقابل حکمای اشراق و اصحاب متعالیه این علم را حضوری می دانند با این تفاوت که اشراقیان این علم را همانند علم به مادیات به بصر ارجاع داده اند ولی اصحاب حکمت متعالیه آن را از طریق علم به علت و از طریق وجود برتر و بسیط الحقیقه بیان می دارند. مساله واقع نمایی در علم حصولی با اشکالاتی مواجه است و در علم حضوری می توان آن را از طریق صورتگیری قوه خیال تبیین کرد. سخن حق در مورد علم، چه در مورد انسان و چه در واجب، این است که این علم حضوری است و در واقع، اختلاط با ماده و ضعف وجودی شیء، مانع اداک حضوری آن نیست، بعلاوه اینکه مجردات مادیات، آنها را به صورت جمعی و ثابت -ونه متفرق الوجود - ادارک می کنند.
"علم به امور مادی" نزد حکیمان مسلمان مساله ای سابقه دار و مهم بوده و کمتر حکیمی را می توان یافت که در این مساله ورود نکرده باشد. مراد از "مادی" هر آن چیزی است که متقوم به ماده باشد. حکمای اسلام در خصوص این علم به دو گروه عمده تقسیم شده اند؛ حکمای مشاء و اغلب اصحاب حکمت متعالیه خصوصا صدرالمتالهین در بسیاری از آثار خود، مدافع حصولی بودن این علم در مورد انسان می باشند که بر اساس آن هنگام ادراک حسی شی مادی، صورتی از آن در قوه ادراک قرار گرفته و نسبتی حلولی یا صدوری با آن دارد و همین صورت مناط انکشاف خارج می گردد،در مقابل، حکمای اشراقی و صدرالمتالهین (در علم نفس به بدن و قوای بدنی خود) این علم را حضوری دانسته اند که بر اساس آن عین خارج مادی بدون استعانت از هر صورتی نزد انسان حاضر می شود. در علم حق تعالی به مادیات نیز این دو نگاه متفاوت وجود دارد، عمده مشائین از طریق ارتسام صورت های اشیاء در ذات واجب،و "علی نحو الکلی" آن را تبیین می کنند و در مقابل حکمای اشراق و اصحاب متعالیه این علم را حضوری می دانند با این تفاوت که اشراقیان این علم را همانند علم به مادیات به بصر ارجاع داده اند ولی اصحاب حکمت متعالیه آن را از طریق علم به علت و از طریق وجود برتر و بسیط الحقیقه بیان می دارند. مساله واقع نمایی در علم حصولی با اشکالاتی مواجه است و در علم حضوری می توان آن را از طریق صورتگیری قوه خیال تبیین کرد. سخن حق در مورد علم، چه در مورد انسان و چه در واجب، این است که این علم حضوری است و در واقع، اختلاط با ماده و ضعف وجودی شیء، مانع اداک حضوری آن نیست، بعلاوه اینکه مجردات مادیات، آنها را به صورت جمعی و ثابت -ونه متفرق الوجود - ادارک می کنند.
نحوه تعلق علم به امور مادی از منظر فلسفه اسلامی
3/21/2013 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
حضوری یا حصولی بودن علم ذاتی و فعلی خداوند به امور مادی نزد صدرالمتالهین
نویسندگان:
احمد واعظی
،
رضا قاسمیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 1392 شماره16
حضوری یا حصولی بودن علمِ ذاتی و فعلی خداوند به امور مادی نزد صدرالمتألهین
نویسندگان:
احمد واعظی
،
رضا قاسمیان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 تابستان 92 - مسلسل 16
علم دینی به منزله مبنایی در باب نحوه تعامل علم و دین
نویسنده:
حسین سوزنچی
،
مقاله نشریه: راهبرد فرهنگ » سال 1388 تابستان 1388 شماره6
انفکاکناپذیری دوگانهانگاری جوهری از دوگانهانگاری ویژگی از منظر فلسفه اسلامی
نویسنده:
محمد حسن فاطمی نیا
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 زمستان 1400 _ مسلسل 50
علم امام به جزئیات از منظر آیات و روایات
نویسنده:
جعفر علی نقی
،
مقاله نشریه: اسلام پژوهان » سال 1398 شماره دوازدهم-پاییز 98
بررسی انتقادی معرفت شناسی هیدگر از منظر فلسفه اسلامی
نویسندگان:
سید محمد حسین متولی امامی
،
احمد رهدار
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره88
جنسیت و روح از منظر فلسفه اسلامی (حکمت متعالیه)
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1384 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]