اعم بودن علیّت حد وسط در برهان لمّ از خارجی و تحلیلی و پیامد آن

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 94 - مسلسل 26
چکیده:
آنچه از معنای علیّت مرتکز در ذهن است، علیّت خارجی است و، به دنبال آن، معمولاً شناخت از علیّتِ حد وسط در برهان لمّ به گونۀ علیت خارجی است. از این‌رو، برخی همچون علامه طباطبایی بر این باورند که در فلسفه اولی به دلیل اینکه موضوع آن «موجود بما هو موجود» است و، بنابراین، چیزی بیرون از این موضوع نیست تا علت آن باشد، برهان لمّ که حد وسط در آن علت خارجی نتیجه است راه ندارد. این نوشتار بر آن است که در نقد این دیدگاه، افزون بر اشاره به پاسخ‌های دیگر، بر این پاسخ تمرکز کند که علیّت، اعم از خارجی و تحلیلی است تکیه کلام بر سخنان برخی اندیشمندان است که ماهیت علیّت تحلیلی را آشکار کرده، نشان می‌دهد که علیّت حد وسط در برهان لمّ می‌تواند به گونه تحلیلی باشد و براهین لمِّ به کاررفته در فلسفه اولی این‌گونه اند.

اعم بودن علیّت حد وسط در برهان لمّ از خارجی و تحلیلی و پیامد آن

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 94 - مسلسل 26

نظریه حدّ وسط از منظر غزالى

نویسنده: حسین اترک ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 76

واکاوی ماهیت منطقی برهان لم و ان

مقاله نشریه: معارف منطقی » سال 1394 بهار و تابستان 1394 شماره2

اخلاق و جایگاه آن در سیاست خارجی لیبرالی

مقاله نشریه: معرفت سیاسی » سال 1390   (پياپي 6)، پاييز و زمستان 1390  شماره2

برهان نظم و تکلیف مضاعف متکلم در قبال آن

مقاله نشریه: هستی و شناخت (نامه مفید) » سال 1398 بهار و تابستان 1398 شماره 1

بررسی اصل علیت و احکام آن در روایات امام علی (ع)

نویسنده: محسن رضایی استخروئیه ، استاد راهنما: حسن عبدی ، استاد مشاور 1: محمد رضاپور ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

بررسی تحلیلی تطور برهان امکان و وجوب در فلسفه اسلامی و فلسفه غرب

نویسنده: علی آقامحمدی ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: محمدجعفر علمی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

برهان صدیقین «مجموع ممکنات» و بازتقریرهای آن در کلام اسلامی

مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1402 دوره 11، شماره 40 (بهار 1402)
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397