نظریه حدّ وسط از منظر غزالى
نویسنده:
حسین اترک
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 76
چکیده:
نظریه اخلاقی غزالی تقریری از نظریههای فضیلتگرایی اخلاقی است که در واقع تلفیقی از سه رویکرد فلسفی، نقلی و عرفانی است که جنبه نقلی و عرفانی آن بسیار غلیظتر از جنبه فلسفی آن است. وی از سویی تابع نظریه حد وسط ارسطویی است که فضیلت اخلاقی را حد وسط دو رذیلت افراط و تفریط میداند و از سوی دیگر، افزون بر عقل، شرع را نیز معیار تعیین فضیلت برمیشمارد و با استناد به آیات و روایات، فضایل اخلاقی را معین میکند. غزالی به طور کلی سعادت را کمال ویژه هر موجود تعریف میکند و سعادت انسان را در علم و معرفت به حقایق اشیا میداند. البته به نظر میرسد وی افزون بر علم و معرفت، چهار عامل: خیرات بیرونی، فضایل بدنی، فضایل اخلاقی و سعادت اخروی دیگر را نیز جزو سعادت انسان برمیشمارد که سه مورد نخست نقش مقدمی برای سعادت اخروی دارند و سعادت حقیقی و نهایی انسان در لقای خداوند است. غزالی نوآوریهای متعددی در نظریه حد دارد که عبارتند از: افزودن قوهای به نام قوه عدل به قوای سهگانه افلاطونی، ارائه تعریفی جدید از عقل عملی که وظیفه آن تنها تحریک بدن و تدبیر قوای شهوی و غضبی است، ارائه تعریفی جدید از فضیلت عدالت، افزودن معیار شرع بر معیار عقل بهعنوان معیارهای تعیین حد وسط، ارائه استدلال نقلی در تأیید نظریه اعتدال، افزودن فضایل شرعی و صوفیانه به فهرست فضایل.
نظریه اخلاقی غزالی تقریری از نظریههای فضیلتگرایی اخلاقی است که در واقع تلفیقی از سه رویکرد فلسفی، نقلی و عرفانی است که جنبه نقلی و عرفانی آن بسیار غلیظتر از جنبه فلسفی آن است. وی از سویی تابع نظریه حد وسط ارسطویی است که فضیلت اخلاقی را حد وسط دو رذیلت افراط و تفریط میداند و از سوی دیگر، افزون بر عقل، شرع را نیز معیار تعیین فضیلت برمیشمارد و با استناد به آیات و روایات، فضایل اخلاقی را معین میکند. غزالی به طور کلی سعادت را کمال ویژه هر موجود تعریف میکند و سعادت انسان را در علم و معرفت به حقایق اشیا میداند. البته به نظر میرسد وی افزون بر علم و معرفت، چهار عامل: خیرات بیرونی، فضایل بدنی، فضایل اخلاقی و سعادت اخروی دیگر را نیز جزو سعادت انسان برمیشمارد که سه مورد نخست نقش مقدمی برای سعادت اخروی دارند و سعادت حقیقی و نهایی انسان در لقای خداوند است. غزالی نوآوریهای متعددی در نظریه حد دارد که عبارتند از: افزودن قوهای به نام قوه عدل به قوای سهگانه افلاطونی، ارائه تعریفی جدید از عقل عملی که وظیفه آن تنها تحریک بدن و تدبیر قوای شهوی و غضبی است، ارائه تعریفی جدید از فضیلت عدالت، افزودن معیار شرع بر معیار عقل بهعنوان معیارهای تعیین حد وسط، ارائه استدلال نقلی در تأیید نظریه اعتدال، افزودن فضایل شرعی و صوفیانه به فهرست فضایل.
نظریه حدّ وسط از منظر غزالى
3/21/2014 12:00:00 AM
معنا و ماهیت عمل بر اساس حد وسط اخلاقی نزد ابن سینا
نویسندگان:
محمدهانی جعفریان
،
میرسعید موسوی کریمی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1395 شماره 81
اعم بودن علیت حد وسط در برهان لم از خارجی و تحلیلی و پیامد آن
نویسندگان:
حسن معلمی
،
محمدعلی نوری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 زمستان 1394 شماره26
اعم بودن علیّت حد وسط در برهان لمّ از خارجی و تحلیلی و پیامد آن
نویسندگان:
محمدعلی نوری
،
حسن معلمی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 94 - مسلسل 26
اجرای حد توسط گناهکار از منظر روایات و فقه امامیه
نویسندگان:
محمدعلی محب الرحمان *
،
محمد مهدی محب الرحمان
،
مقاله نشریه: فقه و مبانی حقوق اسلامی » سال 1397 بهار و تابستان 1397 شماره1
نگاهی به کتاب نظریه غزالی درباب فضیلت
نویسنده:
زهرا پورسینا
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1384 شماره 1
بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی ومهدی نراقی
نویسندگان:
فاطمه فرهادیان
،
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 شماره 33
بررسی تطبیقی مبانی تربیت اخلاقی از منظر غزالی ومهدی نراقی
نویسندگان:
فاطمه فرهادیان*
،
حسن سراج زاده
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1398 بهار 1398 شماره 1
بررسی تطبیقی اصل علیت از منظر غزالی و علامه طباطبایی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]