ارزیابی آرا اصولی فیض کاشانی در کتاب معتصمالشیعه
نویسندگان:
علی غضنفری
،
خدیجه احمدی بیغش
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1402 شماره 112
چکیده:
نگرش اخباری و اصولی دو روش فهم دین از متون اصلی در میان اندیشمندان شیعی است که بیش از چهار قرن از نزاعهای فکری و یا ایجاد و شکلگیری مکاتب گوناگون میان طرفداران آنها را پشت سر گذاشته است. پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که آرا اصولی فیض کاشانی در کتاب معتصمالشیعه چگونه بازتاب یافته است. بررسی توصیفی - تحلیلی این مسئله حاکی از آن است که فیض کاشانی، از علمای شیعی قرن یازدهم، با وجود دیدگاههای اخباری، و استناد و اتکا وی به روایات، اما نگرش به دور از هرگونه افراط و تفریط او از عقل و نقل را در کاربست عملیاش در کتاب معتصمالشیعه به مثابۀ کتاب فقهی فیض را شاهدیم. تأثیرپذیری از مسلک اساتید اخباری، برداشت سوء از برخی فتاوای مبهم فقهی ایشان در گذشته، تناسبنداشتن برخی دیدگاههای وی با برهانهای موجود نزد خویش، و ... سبب شد فیض را که اغلب دارای آرا اعتدالی در نظریاتش است، به اخباریگری متهم کنند و دامنۀ اختلاف آرای میان اصولیان و اخباریان شیعی را بیش از پیش گستردش دهد؛ حال آنکه تمایلنداشتن ایشان در همراهی با نظر مشهور از اخباریان مبرهن است و پایبندی وی به نگرش اصولیان در مواضع فراوانی، مانند اجماع، حجیت ظاهر قرآن، حجیت عقل، رجوع به آرا و نظریات اصولیان، عدم جمود در اخبار، و ... به میزانی است که انکار آن ممکن نخواهد بود.
نگرش اخباری و اصولی دو روش فهم دین از متون اصلی در میان اندیشمندان شیعی است که بیش از چهار قرن از نزاعهای فکری و یا ایجاد و شکلگیری مکاتب گوناگون میان طرفداران آنها را پشت سر گذاشته است. پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این پرسش است که آرا اصولی فیض کاشانی در کتاب معتصمالشیعه چگونه بازتاب یافته است. بررسی توصیفی - تحلیلی این مسئله حاکی از آن است که فیض کاشانی، از علمای شیعی قرن یازدهم، با وجود دیدگاههای اخباری، و استناد و اتکا وی به روایات، اما نگرش به دور از هرگونه افراط و تفریط او از عقل و نقل را در کاربست عملیاش در کتاب معتصمالشیعه به مثابۀ کتاب فقهی فیض را شاهدیم. تأثیرپذیری از مسلک اساتید اخباری، برداشت سوء از برخی فتاوای مبهم فقهی ایشان در گذشته، تناسبنداشتن برخی دیدگاههای وی با برهانهای موجود نزد خویش، و ... سبب شد فیض را که اغلب دارای آرا اعتدالی در نظریاتش است، به اخباریگری متهم کنند و دامنۀ اختلاف آرای میان اصولیان و اخباریان شیعی را بیش از پیش گستردش دهد؛ حال آنکه تمایلنداشتن ایشان در همراهی با نظر مشهور از اخباریان مبرهن است و پایبندی وی به نگرش اصولیان در مواضع فراوانی، مانند اجماع، حجیت ظاهر قرآن، حجیت عقل، رجوع به آرا و نظریات اصولیان، عدم جمود در اخبار، و ... به میزانی است که انکار آن ممکن نخواهد بود.
ارزیابی آرا اصولی فیض کاشانی در کتاب معتصمالشیعه
1/1/1402 12:00:00 AM
جایگاه سیاست در اندیشه فیض کاشانى (ره)
نویسنده:
علی خالقی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره ششم - پاییز 78
گزیده رساله «الفت نامه» فیض کاشانى
نویسنده:
على خالقى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره دهم - پاییز 79
مصونیت قرآن از تحریف در نگاه فیض کاشانی
نویسنده:
حمیدرضا فهیمی تبار
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 48
میراث ناتمام فیض کاشانی برای جهان غرب
نویسنده:
سید احمد حسینی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 3 - پاییز 88 - مسلسل 39
جایگاه عقل در معارف اعتقادی از دیدگاه فیض کاشانی
نویسنده:
احدالله قلی زاد برندق
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12
جایگاه عقل در معرفت دینی از دیدگاه فیض کاشانی
نویسنده:
احدالله قلی زاده برندق
، استاد راهنما:
محمدتقی سبحانی
، استاد مشاور 1:
احمد حسین شریفی
، استاد مشاور 2:
حسن معلمی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1392 - [دکتری]
بررسی تطبیقی هستیشناسیمعنا در دیدگاه فیض کاشانی و علامه طباطبایی
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 99