میراث ناتمام فیض کاشانی برای جهان غرب
نویسنده:
سید احمد حسینی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1388 شماره 3 - پاییز 88 - مسلسل 39
چکیده:
محور اصلی این مقاله، نشان دادن وضعیت مطالعات مربوط به فیض کاشانی (1100 ق 1680 م) در مغرب زمین است. مؤلف برای رسیدن به این مقصود، ابتدا به بررسی مطالعات غربیان دربارة شیخ بهایی (1040 ق / 1620 م) پرداخته و نشان داده است که درک غربیان از خدمات و آثار شیخ بهایی رشدی فزاینده و رو به کمال داشته است. نویسنده مقاله خود را در تصحیح برخی تصورات نادرست غربیها دربارة شیخ بهایی و مسائل عصر او به ویژه در برابر کسانی که گرایشهای عرفانی و اخباری شیخ بهایی را برجسته کردهاند، مؤثر میداند و به آثار خود در این زمینه اشاره میکند. وی در ادامه مقاله، مستند به برخی متون عصر صفویه، دامنة اختلاف اخباری ـ اصولی را فراتر از متون فقهی بررسی کرده و کوشیده است جایگاه فیض کاشانی را در این میان معلوم کند. مؤلف بر این باور است که اعتقاد فیض کاشانی به وجوب عینی نماز جمعه در عصر غیبت و قبول امامت جمعه نشان دهندة رویکرد اجتماعی فیض و وفاداری او به حکومت است و کنارهگیری او از این منصب هم تنها به دلیل نگرانی او از تشدید اختلافات بین مردم بوده است. مقاله همچنین با تقسیم مخالفان فکری فیض به چهار دسته، نظر فیض را در مورد آنها بررسی کرده است. و افزون بر این نظر یکی از معاصران فیض در نامیدن فیض به مجتهد محدث را درست ارزیابی میکند. این تلاش مؤلف، واکنشی است به تصویری ناقص و از همگسیخته از فیض که همچنان در مغرب زمین وجود دارد. علت این امر از نظر مؤلف این است که بیشتر شارحان و مفسران آثار فیض کاشانی بیش از آنکه به ارائة برداشتهایی مفهومی و بررسی تاریخی آثار فیض بپردازند، بر اهمیت میرات وی تأکید ورزیدهاند.
محور اصلی این مقاله، نشان دادن وضعیت مطالعات مربوط به فیض کاشانی (1100 ق 1680 م) در مغرب زمین است. مؤلف برای رسیدن به این مقصود، ابتدا به بررسی مطالعات غربیان دربارة شیخ بهایی (1040 ق / 1620 م) پرداخته و نشان داده است که درک غربیان از خدمات و آثار شیخ بهایی رشدی فزاینده و رو به کمال داشته است. نویسنده مقاله خود را در تصحیح برخی تصورات نادرست غربیها دربارة شیخ بهایی و مسائل عصر او به ویژه در برابر کسانی که گرایشهای عرفانی و اخباری شیخ بهایی را برجسته کردهاند، مؤثر میداند و به آثار خود در این زمینه اشاره میکند. وی در ادامه مقاله، مستند به برخی متون عصر صفویه، دامنة اختلاف اخباری ـ اصولی را فراتر از متون فقهی بررسی کرده و کوشیده است جایگاه فیض کاشانی را در این میان معلوم کند. مؤلف بر این باور است که اعتقاد فیض کاشانی به وجوب عینی نماز جمعه در عصر غیبت و قبول امامت جمعه نشان دهندة رویکرد اجتماعی فیض و وفاداری او به حکومت است و کنارهگیری او از این منصب هم تنها به دلیل نگرانی او از تشدید اختلافات بین مردم بوده است. مقاله همچنین با تقسیم مخالفان فکری فیض به چهار دسته، نظر فیض را در مورد آنها بررسی کرده است. و افزون بر این نظر یکی از معاصران فیض در نامیدن فیض به مجتهد محدث را درست ارزیابی میکند. این تلاش مؤلف، واکنشی است به تصویری ناقص و از همگسیخته از فیض که همچنان در مغرب زمین وجود دارد. علت این امر از نظر مؤلف این است که بیشتر شارحان و مفسران آثار فیض کاشانی بیش از آنکه به ارائة برداشتهایی مفهومی و بررسی تاریخی آثار فیض بپردازند، بر اهمیت میرات وی تأکید ورزیدهاند.
میراث ناتمام فیض کاشانی برای جهان غرب
3/21/2009 12:00:00 AM
گزیده رساله «الفت نامه» فیض کاشانى
نویسنده:
على خالقى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1379 سال سوم - شماره دهم - پاییز 79
جایگاه سیاست در اندیشه فیض کاشانى (ره)
نویسنده:
علی خالقی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره ششم - پاییز 78
مصونیت قرآن از تحریف در نگاه فیض کاشانی
نویسنده:
حمیدرضا فهیمی تبار
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 48
ارزیابی آرا اصولی فیض کاشانی در کتاب معتصمالشیعه
نویسندگان:
علی غضنفری
،
خدیجه احمدی بیغش
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1402 شماره 112
دوازده نکته درباره فیض کاشانی (ره) و آثار او
نویسنده:
رضا استادی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1388 شماره 118
ضرورت حکومت و انواع آن از دیدگاه فیض کاشانى
نویسنده:
علی خالقی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره هفتم - زمستان 78
جایگاه عقل در معارف اعتقادی از دیدگاه فیض کاشانی
نویسنده:
احدالله قلی زاد برندق
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12