صورتبندی سازوکار حداقلی نظریه آیتالله جوادی آملی برای تقسیمبندی علوم
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94
چکیده:
بهمنظور حل نزاع میان علم و دین، نظریههای گوناگونی مطرح شده است؛ برخی علوم را به نفع دین مصادره کردهاند و دستاورد علوم را یکسره مردود خواندهاند و دیگرانی با تأکید بر روش تجربی، دین را به کناری نهادهاند؛ درحالیکه گروه سومی نیز از تعامل مسالمتآمیز میان علم و دین سخن گفتهاند. در این میان، آیتالله جوادی آملی در زمینۀ علم دینی به دو صورت نظریهپردازی کردهاند: گاهی در مقام توصیف نفسالأمر و بهلحاظ هستیشناختی، تمامی علوم را به شرط مطابقت با واقع، دینی میداند و گاه بهلحاظ معرفتشناختی، علوم را به دینی و غیردینی تقسیم میکند. این مقاله، ملاکهای این نظریه را در اسلامیسازی علوم بررسی میکند و با تأویلبردن آنها به ملاک موضوع نشان میدهد که این نظریه چه لوازمی برای علوم دارد و چگونه میتواند در ساماندهی علوم موفق عمل کند. به نظر میرسد با تنظیم استدلالهایی تحلیلی از متن مکتوب ایشان و مقایسه با نظریههای رقیب، میتوان نتیجه گرفت که نظریۀ یادشده با نگاه به واقعیت علوم جدید بهمثابه نگاهی الهیاتی، آنها را تقسیم میکند یا دستکم ملاکهای جدیدی برای تقسیمبندی علوم به دست میدهد؛ چنانکه با این فرض میتوان مبنایی حداقلی برای تقسیم علوم به اسلامی و غیراسلامی در نظر گرفت.
بهمنظور حل نزاع میان علم و دین، نظریههای گوناگونی مطرح شده است؛ برخی علوم را به نفع دین مصادره کردهاند و دستاورد علوم را یکسره مردود خواندهاند و دیگرانی با تأکید بر روش تجربی، دین را به کناری نهادهاند؛ درحالیکه گروه سومی نیز از تعامل مسالمتآمیز میان علم و دین سخن گفتهاند. در این میان، آیتالله جوادی آملی در زمینۀ علم دینی به دو صورت نظریهپردازی کردهاند: گاهی در مقام توصیف نفسالأمر و بهلحاظ هستیشناختی، تمامی علوم را به شرط مطابقت با واقع، دینی میداند و گاه بهلحاظ معرفتشناختی، علوم را به دینی و غیردینی تقسیم میکند. این مقاله، ملاکهای این نظریه را در اسلامیسازی علوم بررسی میکند و با تأویلبردن آنها به ملاک موضوع نشان میدهد که این نظریه چه لوازمی برای علوم دارد و چگونه میتواند در ساماندهی علوم موفق عمل کند. به نظر میرسد با تنظیم استدلالهایی تحلیلی از متن مکتوب ایشان و مقایسه با نظریههای رقیب، میتوان نتیجه گرفت که نظریۀ یادشده با نگاه به واقعیت علوم جدید بهمثابه نگاهی الهیاتی، آنها را تقسیم میکند یا دستکم ملاکهای جدیدی برای تقسیمبندی علوم به دست میدهد؛ چنانکه با این فرض میتوان مبنایی حداقلی برای تقسیم علوم به اسلامی و غیراسلامی در نظر گرفت.
صورتبندی سازوکار حداقلی نظریه آیتالله جوادی آملی برای تقسیمبندی علوم
3/21/2019 12:00:00 AM
صورت بندی سازوکار حداقلی نظریه آیت الله جوادی آملی برای تقسیم بندی علوم
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 تابستان 1398 شماره 2
سرنوشت یک نقد؛ بازخوانی نظریه علم دینی آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
مهدی حسین زاده یزدی
،
نازیلا اخلاقی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 4 (پیاپی 16)
چیستی ادراکات فطری در نگاه آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مرضیه عظام نژاد
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 پاییز 92 - مسلسل 17
کاربست نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی در مرجعیت علمی قرآن برای علوم سیاسی
نویسندگان:
محمدعلی قاسمی*
،
غلامرضا بهروزی لک
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1398 دوره 11، شماره 2 (پاییز و زمستان 1398)
جایگاه عالم فراماده و عوامل فرامادی در نظریه علم دینی آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
محمدرضا بهزادی مقدم
،
قاسم ترخان (نویسنده مسئول)
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94
نظریه تعاملی معرفت دینی و علمی تبیین نسبت نظریۀ آیتالله جوادی آملی با مبحث «علم دینی»
نویسنده:
محمد فتحعلی خانی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94
مبانی انسان شناسی علوم انسانی از منظر آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
بررسی فطرت بالفعل و بالقوه از دیدگاه آیتالله جوادی آملی و شهید مطهری
نویسنده:
علی نورمحمدیان
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2
«سبک زندگی انسانی» بر اساس مبادی «فعل انسانی» از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
محمدعلی دولت
،
محمدجواد ولی زاده
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره1(پیاپی41)
بررسی مفهوم شناختی علم اسلامی در نظریه آیت الله جوادی آملی
کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده فلسفه و کلام » کرسی ترویجی - 1397