نظریه تعاملی معرفت دینی و علمی تبیین نسبت نظریۀ آیت‌الله جوادی آملی با مبحث «علم دینی»

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94
چکیده:
نظریه علم‌‌دینی آیت‌الله جوادی آملی با دیگر نظریه‌های علم‌‌دینی تفاوت ماهوی دارد و در‌عین‌حال بر نظریه‌های علم دینی تأثیرگذار است؛ به‌گونه‌ای‌که می‌توان آن را فرانظریه‌‌ مرتبط با آنها دانست. این نظریه مشتمل بر یک مدعای اصلی، یک استدلال عام و دو نتیجه مهم است. مدعای اصلی این است که علم اگر علم باشد، دینی و الهی است. دلیل بر این ادعا ویژگی‌های مترتب بر کاشف‌بودن از واقع است که عبارتند از (1) متعلق علمِ حقیقیِ کاشف از واقع، امری واقعی و لذا مخلوق خداست؛ (2) علم حقیقی الهامی الهی است؛ (3) علم حقیقی به اعتبار واقع‌‌نمایی‌‌اش حجت دینی است. علم حقیقی و معتبر با هیچ علم روشمند معتبری در تعارض نیست، از‌این‌رو منابع و روش‌های معتبر نباید نتایج متعارضی داشته باشند. در این نظریه با اتکا به تحلیلی از جایگاه معرفتی وحی اثبات شده است که متون دینی منابع معتبر معرفتی هستند. در‌نتیجه رجوع به آنها برای شناخت امور واقعی، باید با نتایج روش‌های عقلی معتبر سازگار باشد، از‌این‌رو فهم متون‌‌دینی بدون در‌نظر‌گرفتن نتایج دیگر روش‌های معتبر شناختِ واقع، نامعتبر است؛ همچنین شناخت امور واقع از طریق روش‌های عقلی معتبر بدون ملاحظه نتایج روش نقلی، فاقد اعتبار کافی است. پس روش عقلی و نقلی در شناخت واقع، رابطه تعاملی متقابل دارند. این رابطه فقط در فرض علم‌‌آوری روش نقلی و عقلی برقرار نیست؛ بلکه حتی اگر هر دو مفید ظنّ اطمینان آور باشند، رابطه متقابل برقرار است. 

سرنوشت یک نقد؛ بازخوانی نظریه علم دینی آیت‌الله جوادی آملی

مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 4 (پیاپی 16)

علم دینی از منظر آیت الله جوادی آملی

نویسنده: حسین سوزنچی ،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1389   (پياپي 4)، تابستان 1389  شماره2

بازخوانی نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی و بررسی مفهوم شناختی آن

نویسنده: محمدعلی مبینی* ،
مقاله نشریه: پژوهش های علم و دین » سال 1398 دوره 10، شماره 2 (پاییز و زمستان 1398)

نسبیت معرفت دینی (از دیدگاه آیت الله جوادی آملی و دکتر سروش )

نویسنده: هاجر بردبار ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1386 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

چیستی ادراکات فطری در نگاه آیت‌الله جوادی آملی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 پاییز 92 - مسلسل 17

بررسی مفهوم شناختی علم اسلامی در نظریه آیت الله جوادی آملی

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » پژوهشکده فلسفه و کلام » کرسی ترویجی - 1397

نقش معرفت دینی در معرفت علمی

کرسی و نشست: » نشست علمی - 1386
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397