«سبک زندگی انسانی» بر اساس مبادی «فعل انسانی» از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
محمدعلی دولت
،
محمدجواد ولی زاده
،


مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1402 شماره1(پیاپی41)
چکیده:
این مقاله با ، با هدف تمهیدبخشی از مبانی انسانشناختی تحقق سبک زندگی مطلوب و با روش توصیف، تحلیل و دلالتپژوهی، به بررسی علل و عوامل درونی صدور فعل انسانی از دیدگاه آیتالله جوادیآملی پرداخته است. وصف «انسانی» در «سبک زندگی انسانی» و «فعل انسانی» به مرتبهای از مطلوبیت ناظر به وجوه برتری شأن و منزلت انسان نسبت به دیگر موجودات اشاره دارد. زیرا انسان دارای امکانات شناختی است که از حواس، خیال، وهم و عقل سازمان مییابد. در کنار اینها ساختاری از جذب و دفع با درجات فراوان، در وجود او است که تمایلات او را شکل میدهد. مجموعۀ این ساختارها در قلب انسان، نوعی سلیقه و نظام ترجیحات ایجاد کرده که به مشیت ختم میشود که اگر ناشی از امیال باشد، فعلی مشترک با حیوانات صادر میشود و اگر منبعث از عقل یا نقل قطعی باشد، فعل انسانی متمایز از حیوانات محقق میشود. افعال با تبدیل به الگوهای رفتاری به نسبت پایدار، زمینهساز تحقق سبکی از زندگی میشوند که ممکن است شایستۀ صفت «انسانی»، یا مستحق وصف «حیوانی» باشد.
این مقاله با ، با هدف تمهیدبخشی از مبانی انسانشناختی تحقق سبک زندگی مطلوب و با روش توصیف، تحلیل و دلالتپژوهی، به بررسی علل و عوامل درونی صدور فعل انسانی از دیدگاه آیتالله جوادیآملی پرداخته است. وصف «انسانی» در «سبک زندگی انسانی» و «فعل انسانی» به مرتبهای از مطلوبیت ناظر به وجوه برتری شأن و منزلت انسان نسبت به دیگر موجودات اشاره دارد. زیرا انسان دارای امکانات شناختی است که از حواس، خیال، وهم و عقل سازمان مییابد. در کنار اینها ساختاری از جذب و دفع با درجات فراوان، در وجود او است که تمایلات او را شکل میدهد. مجموعۀ این ساختارها در قلب انسان، نوعی سلیقه و نظام ترجیحات ایجاد کرده که به مشیت ختم میشود که اگر ناشی از امیال باشد، فعلی مشترک با حیوانات صادر میشود و اگر منبعث از عقل یا نقل قطعی باشد، فعل انسانی متمایز از حیوانات محقق میشود. افعال با تبدیل به الگوهای رفتاری به نسبت پایدار، زمینهساز تحقق سبکی از زندگی میشوند که ممکن است شایستۀ صفت «انسانی»، یا مستحق وصف «حیوانی» باشد.
«سبک زندگی انسانی» بر اساس مبادی «فعل انسانی» از دیدگاه آیتالله جوادی آملی
1/1/1402 12:00:00 AM
بررسی فطرت بالفعل و بالقوه از دیدگاه آیتالله جوادی آملی و شهید مطهری
نویسنده:
علی نورمحمدیان
،
مقاله نشریه: مطالعات علوم قرآن » سال 1400 شماره 2
امنیت از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1390 (پياپي 7)، بهار 1390 شماره3
چیستی ادراکات فطری در نگاه آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
یارعلی کرد فیروزجایی
،
مرضیه عظام نژاد
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 پاییز 92 - مسلسل 17
«اخوت انسانی» و پیامدهای اخلاقی آن در عرصه جهانی (بر اساس اندیشه آیت الله جوادی آملی)
نویسنده:
حبیب الله بابایی
،
مقاله نشریه: حکمت اسرا » سال 1391 (پياپي 13)، پاييز 1391 شماره1
مبانی انسان شناسی علوم انسانی از منظر آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
جنسیت و اخلاق از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسندگان:
فاطمه نیازکار
،
حسین دیبا
،
مقاله نشریه: اخلاق وحیانی » سال 1395 پاييز و زمستان 1395 شماره11
صورتبندی سازوکار حداقلی نظریه آیتالله جوادی آملی برای تقسیمبندی علوم
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1398 شماره 94
سرنوشت یک نقد؛ بازخوانی نظریه علم دینی آیتالله جوادی آملی
نویسندگان:
مهدی حسین زاده یزدی
،
نازیلا اخلاقی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 4 (پیاپی 16)
هویّت بخشیِ دین به انسان از دیدگاه علامه جوادی آملی
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 بهار 93 - مسلسل 19
مرجعیت علمی قرآن کریم از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
پایاننامه: حوزه علمیه قم - 1398 - [سطح 3 (حوزه)]