مبانى انسانشناختى سیره سیاسى نبوى
نویسنده:
مرتضى یوسفى راد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و پنجم - پاییز 85
چکیده:
در تفکر دینى و فلسفى اسلام بین «هست و نیست»ها و «باید و نباید»ها رابطه مستقیم وجود دارد. هر آنچه وجود دارد، «خیر» است و هر آنچه خیر شد، «بایسته»اى را در پى دارد و هر آنچه وجود ندارد، «خیریّتى» نداشته و «بایستهاى» بر آن مترتّب نمىشود. بنابراین شکى نیست که ماهیّت هر نوع رفتار سیاسى ـ اجتماعى پیامبر 9 ناشى از نوع نگرشى است که پیامبر 9 از انسان و ماهیت و هستى او دارد. این مقاله در بیان مبانى نظرى انسان شناسانه سیره سیاسى پیامبر 9 مىباشد تا نشان دهد سیره سیاسى پیامبر 9 به ملاحظه ماهیت و سرشت انسان، به دنبال احیاى کرامت ذاتى انسان است و به ملاحظه جایگاه وجودى او که از سوى خداوند به عنوان جانشین خدا در زمین تعیین شده، به دنبال رساندن انسان به کرامت ارزشى و ویژهاى است که خداوند به چنین انسانى افاضه کرده است. سیره سیاسى پیامبر از یک نگرش «ماهیت شناسانه» از انسان که معرّف دو بُعدى بودن انسان است و نگرش «وجود شناسانه» که معرّف جایگاه وجودى انسان نزد خداوند و در عالم هستى است، برخوردار بوده و در تلاش است انسان را با چنین ماهیتى به جایگاه عبودیت خدا و خلیفةاللهى برساند. نکته شایان ذکر اینکه نوع نگرش انسانشناسانه پیامبر 9 موجب آن است که سیره سیاسى و حکومتى وى ناظر به دگرگونى دایمى و تحول انسان از نقص به کمال تا حدّ خلیفةاللهى باشد.
در تفکر دینى و فلسفى اسلام بین «هست و نیست»ها و «باید و نباید»ها رابطه مستقیم وجود دارد. هر آنچه وجود دارد، «خیر» است و هر آنچه خیر شد، «بایسته»اى را در پى دارد و هر آنچه وجود ندارد، «خیریّتى» نداشته و «بایستهاى» بر آن مترتّب نمىشود. بنابراین شکى نیست که ماهیّت هر نوع رفتار سیاسى ـ اجتماعى پیامبر 9 ناشى از نوع نگرشى است که پیامبر 9 از انسان و ماهیت و هستى او دارد. این مقاله در بیان مبانى نظرى انسان شناسانه سیره سیاسى پیامبر 9 مىباشد تا نشان دهد سیره سیاسى پیامبر 9 به ملاحظه ماهیت و سرشت انسان، به دنبال احیاى کرامت ذاتى انسان است و به ملاحظه جایگاه وجودى او که از سوى خداوند به عنوان جانشین خدا در زمین تعیین شده، به دنبال رساندن انسان به کرامت ارزشى و ویژهاى است که خداوند به چنین انسانى افاضه کرده است. سیره سیاسى پیامبر از یک نگرش «ماهیت شناسانه» از انسان که معرّف دو بُعدى بودن انسان است و نگرش «وجود شناسانه» که معرّف جایگاه وجودى انسان نزد خداوند و در عالم هستى است، برخوردار بوده و در تلاش است انسان را با چنین ماهیتى به جایگاه عبودیت خدا و خلیفةاللهى برساند. نکته شایان ذکر اینکه نوع نگرش انسانشناسانه پیامبر 9 موجب آن است که سیره سیاسى و حکومتى وى ناظر به دگرگونى دایمى و تحول انسان از نقص به کمال تا حدّ خلیفةاللهى باشد.
مبانى انسانشناختى سیره سیاسى نبوى
3/21/2006 12:00:00 AM
مبانی انسان شناختی سیره سیاسی نبوی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 (پياپي 35)، پاييز 1385 شماره3
درسنامه سیره سیاسی نبوی (مبانی،حکومت و رفتار سیاسی)
نویسنده:
عبدالوهاب فراتی
،
کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1390
ضرورت بازخوانى سیره سیاسى نبوى
نویسنده:
نجف لک زایى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و پنجم - پاییز 85
تحلیل مبانی انسانشناختی نظریههای امپریالیستی اکتسابمحور
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1398 شماره 5
مبانی و مدل توسعه اخلاق در سیره نبوی و علوی
نویسنده:
حمید رضا مظاهری سیف
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 14.13
مبانی انسانشناختی اخلاق از دیدگاه خواجه افضلالدین کاشانی
نویسندگان:
محمدربیع میرزایی
،
هادی صادقی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 39
آسیبشناسى حکومت اسلامى در سیره نبوى
نویسنده:
سید صادق حقیقت
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و پنجم - پاییز 85
سیره نبوى(ص) در کتاب بحارالانوار
نویسنده:
حسن حسین زاده شانه چی
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1381 شماره 3 - پاییز - مسلسل 11
نهادینهسازی سیره نبوی در حکمرانی علوی
نویسندگان:
علیاصغر ثنایی
،
حمید رضا مطهری
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1400 شماره 93