مبانی انسان‌شناختی اخلاق از دیدگاه خواجه افضل‌الدین کاشانی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 39
چکیده:
پژوهش حاضر برگرفته از پایان‌نامه کارشناسی ارشد نویسنده با عنوان «مبانی نظری اخلاق از دیدگاه باباافضل کاشانی» است. در این مقاله، بررسی مبانی انسان‌شناختی اخلاق از نگاه باباافضل که یکی از زمینه‌های لازم برای استخراج نظریۀ اخلاقی وی است، فراهم می‌شود. باباافضل ضمن اعتقاد به تشکیل انسان از سه جزء تن، جان و خرَد یا عقل، با تأکید بر رابطۀ شناختی و وجودیِ مثلثِ «خداشناسی، هستی‌شناسی و انسان‌شناسی» معتقد است که وجود تامّ و حقیقی هر چیز، صورت علمی و معقول آن است و بر همین اساس، کمال نهایی انسان نیز در بقای عقلانی اوست؛ زیرا کمالِ حیات و حسّ، به قوّۀ ادراک و تعقّل است و کمالِ ادراک و تعقّل نیز به فعلیت آن و کمال فعلیّت تعقّل و دانش و به اتّحاد عاقل و عقل و معقول است. از نگاه وی حقیقت وجودی انسان و بُعد جاودان او، به نفس عاقله و خرَدش وابسته است و سعادت حقیقی انسان این است که در عالم نفسانی، صورت نفسانی‌اش به بهترین حالتِ علمی باشد. مهم‌ترین بن‌مایه‌های این سعادت و کمال نفسانی، علم و یقین یا حکمت است؛ یعنی هدف نهایی انسان این است که دانایی بالقوه را به دانایی بالفعل تبدیل کند و به مرتبۀ عقل بالفعل برساند.

مبانی انسان‌شناختی اخلاق در اندیشۀ شیخ مفید

مقاله نشریه: پژوهش‌های عقلی نوین » سال 1402 شماره 16

مبانى انسان‌شناختى سیره سیاسى نبوى

مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1385 شماره سی و پنجم - پاییز 85

اخلاق از دیدگاه هایک

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 11-10

مبانی اخلاق

کتاب: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - 1385

زبان اخلاق از دیدگاه توصیه‌گرایی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 14-13

اخلاق مصرف از دیدگاه اسلام

نویسنده: محمد جداری عالی ، استاد راهنما: احد فرامرز قراملکی ، استاد مشاور 1: محسن جوادی ، استاد مشاور 2: سیدحسین میرمعزی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]

ضرورت حکومت و انواع آن از دیدگاه فیض کاشانى

نویسنده: علی خالقی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره هفتم - زمستان 78

جایگاه عقل در معارف اعتقادی از دیدگاه فیض کاشانی

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1391 تابستان 91 - مسلسل 12
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397