اخلاق از دیدگاه هایک

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 11-10
چکیده:
اشاره: از نظر هایک تمدن در سایه تشکیل سنت‏یا سنتهاى مناسب به وجود آمده است. ارزشهاى اخلاقى درونمایه اصلى سنت و موجد نظمى است که دوام و بقاى جامعه به آن بستگى دارد. انسانها از طریق ارزشهاى اخلاقى است که قادر مى‏شوند بر برخى از غرایز طبیعى مخرب مسلط شوند و زندگى اجتماعى صلح‏آمیز و پربارى را تشکیل دهند. ارزشهاى اخلاقى در حقیقت مبناى تشکیل‏دهنده قواعد رفتارى درست، مناسب و پذیرفته شده براى ایجاد جامعه صلح‏آمیز و پررونق است. از سوى دیگر، اگر توجه کنیم که در اندیشه مدرن، عدالت در چارچوب کردار انسانها تعریف مى‏شود، به رابطه بسیار نزدیک میان اخلاق و عدالت نزد هایک پى مى‏بریم: عدالت در واقع زیر مجموعه بحث گسترده‏تر اخلاق است. کردار عادلانه عبارت است از کردار منطبق یا سازگار با قواعد رفتارى کلى مورد تاکید سنت، که خود ریشه در فرهنگ و ارزشهاى اخلاقى حاکم بر آن دارد. بنابراین بحث اخلاق مقدمه‏اى است ضرورى براى درک مفهوم عدالت از دیدگاه هایک.ء
مصلحان اجتماعى و اخلاقیون اغلب با سوءظن به علم اقتصاد و مبانى نظرى آن مى‏نگرند. این سوءظن اگرچه ممکن است از لحاظ علمى موجه نباشد، بى‏علت هم نیست. برخى از مبانى تشکیل‏دهنده علم اقتصاد، مانند حداکثر کردن مطلوبیت و سود به عنوان اصل رفتارى مصرف‏کننده و تولیدکننده، آشکارا در تناقض با اصول «اخلاقى‏» همه شمولى، نظیر نوع‏دوستى و فداکارى است. این تنش میان اخلاق و اقتصاد نه تنها از چشم پیشگامان و بنیانگذاران علم اقتصاد (لاک، مندویل، هیوم و آدام اسمیت) پوشیده نمانده، بلکه آنها شالوده این علم جدید را با حرکت از این تناقض بنا نهاده‏اند.
اما با تحولات بعدى این علم در جهت استدلالهاى صورى و صرفا ریاضى، منزلت نظرى مبانى آن به فراموشى سپرده شد، و اقتصاددانان در برابر نگاه مظنون اخلاقیون ترجیح دادند وانمود کنند که اصل حداکثر کردن نفع خصوصى، صرفا یک فرض منطقى است و بدین لحاظ فاقد بار اخلاقى مى‏باشد. این ترفند چون بر حقیقت استوار نبود نتوانست تنش میان اخلاق و اقتصاد را چاره‏جویى نماید. واقعیت این است که نفع‏جویى شخصى همانند اصول موضوعه ریاضى یک اصل خنثى از لحاظ اخلاقى نیست‏بلکه، رست‏برعکس، یک اصل کاملا اخلاقى است. اگر توجه کنیم که مبناى بسیارى از اختلافات مکتبهاى سیاسى و اقتصادى را آرمانها و ارزشهاى اخلاقى تشکیل مى‏دهند، به اهمیت‏بحث درباره رابطه میان اخلاق و اقتصاد پى مى‏بریم. یکى از معدود اندیشمندان معاصر که چنین رابطه‏اى را مورد تاکید قرار داده، فردریک فون هایک است. پژوهشهاى مفصل و چند رشته‏اى وى (از فلسفه و معرفت‏شناسى گرفته تا تاریخ، سیاست و اقتصاد) درباره چگونگى شکل‏گیرى و قوام یافتن جوامع گسترده (مدرن) امروزى به طور عمده مبتنى بر تئورى تحولى سنت، به عنوان فرایند دربرگیرنده مجموعه‏اى از ارزشهاى اخلاقى، است.

زبان اخلاق از دیدگاه توصیه‌گرایی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1376 شماره 14-13

اخلاق مصرف از دیدگاه اسلام

نویسنده: محمد جداری عالی ، استاد راهنما: احد فرامرز قراملکی ، استاد مشاور 1: محسن جوادی ، استاد مشاور 2: سیدحسین میرمعزی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]

بررسی غایت اخلاق از دیدگاه ابن‌سینا

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1394 تابستان 94 - مسلسل 24

رابطه اخلاق و سیاست از دیدگاه ابن‌‌سینا

نویسنده: علی طالقانی ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1386 9.10

اخلاق و آزادی از دیدگاه امام خمینی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1390 شماره 24

نقش انسان‌شناسی در اخلاق از دیدگاه علامه‌طباطبایی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1391 شماره 29

بسترهای اخلاق اجتماعی از دیدگاه نهج البلاغه

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1387 شماره 12

مبانی انسان‌شناختی اخلاق از دیدگاه خواجه افضل‌الدین کاشانی

مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1394 شماره 39

اخلاق خبر رسانی از دیدگاه آیات و روایات

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 22 - تابستان 1394

حکم اخلاقی «شهرت طلبی» از دیدگاه اخلاق اسلامی

نویسنده: اصغر هادی ،
مقاله نشریه: پژوهش نامه اخلاق » سال 1395 زمستان 1395 شماره34
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397