اخلاق خبر رسانی از دیدگاه آیات و روایات
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1394 شماره 22 - تابستان 1394
چکیده:
ارائه دیدگاه قرآن کریم و روایات ائمه معصومین: درباره اخلاق خبر رسانی و ارائه اصول و معیارهایی اساسی برای بالنده شدن این حوزه است. محقق با شیوه تحلیلی و با طرح این سئوال که از منظر قرآن و ائمه: اخلاق خبر رسانی چگونه است و چه ویژگی دارد؟ به بررسی دیدگاه قرآن و احادیث در رابطه با این موضوع پرداخته است. وی ابتدا تعریفی از اخلاق و خبر در لغت و اصطلاح، ارائه میدهد و سپس اصول و ارزشهای اخلاق خبر رسانی با شواهدی از منظر آیات و روایات در سه محور بررسی مینماید که عبارتند از: 1) اخلاق مربوط به مخبر 2) اخلاق شیوه خبر رسانی 3) اخلاق محتوای خبر. پژوهشگر در ادامه ملاکهای قرآن و روایات را برای خبر رسانی در ذیل هر محور بیان میدارد. مهمترین نتایج حاصل از این پژوهش آن است که چنانچه رسانه در خبر رسانی به اصول و قواعد اخلاقی به دست آمده از قرآن و روایات پایبند باشد. اولاً خبر آن از پایایی و پویایی فرازمانی و فرامکان برخوردار میشود به گونهای که بعد از آن «خبر» به تنهایی میتواند رسانه خودش باشد و ثانیاً اعتماد مخاطب که بزرگترین سرمایه رسانه است به این ترتیب به حداکثر خواهد رسید، این غایت در گرو آن است که مجموعه اصول اخلاق خبر رسانی قرآنی و روایی به طور سیستماتیک و در کنار هم، مورد توجه و کاربرد قرار گیرد تا خبر رسانی را به خبر رسانی برخواسته از دین تبدیل کند.
ارائه دیدگاه قرآن کریم و روایات ائمه معصومین: درباره اخلاق خبر رسانی و ارائه اصول و معیارهایی اساسی برای بالنده شدن این حوزه است. محقق با شیوه تحلیلی و با طرح این سئوال که از منظر قرآن و ائمه: اخلاق خبر رسانی چگونه است و چه ویژگی دارد؟ به بررسی دیدگاه قرآن و احادیث در رابطه با این موضوع پرداخته است. وی ابتدا تعریفی از اخلاق و خبر در لغت و اصطلاح، ارائه میدهد و سپس اصول و ارزشهای اخلاق خبر رسانی با شواهدی از منظر آیات و روایات در سه محور بررسی مینماید که عبارتند از: 1) اخلاق مربوط به مخبر 2) اخلاق شیوه خبر رسانی 3) اخلاق محتوای خبر. پژوهشگر در ادامه ملاکهای قرآن و روایات را برای خبر رسانی در ذیل هر محور بیان میدارد. مهمترین نتایج حاصل از این پژوهش آن است که چنانچه رسانه در خبر رسانی به اصول و قواعد اخلاقی به دست آمده از قرآن و روایات پایبند باشد. اولاً خبر آن از پایایی و پویایی فرازمانی و فرامکان برخوردار میشود به گونهای که بعد از آن «خبر» به تنهایی میتواند رسانه خودش باشد و ثانیاً اعتماد مخاطب که بزرگترین سرمایه رسانه است به این ترتیب به حداکثر خواهد رسید، این غایت در گرو آن است که مجموعه اصول اخلاق خبر رسانی قرآنی و روایی به طور سیستماتیک و در کنار هم، مورد توجه و کاربرد قرار گیرد تا خبر رسانی را به خبر رسانی برخواسته از دین تبدیل کند.
اخلاق خبر رسانی از دیدگاه آیات و روایات
3/21/2015 12:00:00 AM
بررسی اخلاق خبر رسانی از منظر آیات و روایات
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
برتری اسلام بر سایر ادیان از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
محدثه سادات میراحمدی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1398 شماره 172 محرم ویژهنامه مناطق مشترک
ایمانِ موهبتی از منظر آیات و روایات
نویسندگان:
سیدمحمود موسوی
،
رسول احمدی
،
مقاله نشریه: تحقیقات کلامی » سال 1392 زمستان 1392 شماره3
کرامت سالمندان از منظر آیات و روایات
نویسنده:
محمد امین صادقی ارزگانی
،
مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 9 ویژه نامه خانواده
علم امام از منظر آیات و روایات
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1389 - [کارشناسی ارشد]
واکاوی فرآیند بلوغ اجتماعی در دورهی اطاعت از دیدگاه آیات و روایات
نویسندگان:
صادق مشکاتی
،
فاضل حسامی
،
مقاله نشریه: گفتمان نخبگان علوم انسانی » سال 1401 شماره 12
بررسی تطبیقی آیات و روایات تجرد نفس از دیدگاه علامه مجلسی و صدرالمتألهین
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]