بررسی «حیّ‎بن یقظان» ابن‎طفیل از منظر ذات‌گرایی و ساخت‌گرایی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 72
چکیده:
در میان فیلسوفان دین درباره وجودداشتن یا نداشتن هسته مشترک در تجربه‌های دینی دو دیدگاه مطرح است: ذات‎گرایی و ساخت‌گرایی. ذات‎گرایان بر وجود یک یا چند هسته مشترک در همه تجربه‎های دینی بشر تأکید دارند. در مقابل، ساخت‌گرایان معتقدند هیچ‌گونه تجربه خالصی وجود ندارد و همه انواع تجربه‌های دینی از طریق فرایند پیچیده نظام باورها یا ساختار مفهومی شکل می‌گیرند. از سوی دیگر، در میان فیلسوفان اسلامی، تقریباً از زمان ابن‎سینا به بعد نوعی سنّت «حیّ‎بن یقظان‎نویسی» رواج داشته است که بر اساس تقریر ابن‌طفیل از آن، اگر بنا به فرض، نوزاد انسانی از همان آغاز در جزیره‎ای قرار گرفته، به‎تنهایی و به دور از انسان‌های دیگر رشد کند، قادر خواهد بود به‌تدریج با توجه به سرشت الهی‌‎ و نیز تجربه‎‎ها و مکاشفه‌های درونی‎اش، اندیشه‌های توحیدی را در خود بپروراند و انسانی موحّد گردد. در این مقاله، ضمن تبیین دو دیدگاه ذات‌گرایی و ساخت‌گرایی، نخست این ادعا مطرح شده است که داستان «حیّ‎بن یقظان» با رویکردی ذات‌گرایانه خلق شده است. آن‌گاه در ادامه با اشاره به ‌بن‌مایه‌های ذات‌گرایی در این داستان، به نقّادی آن از منظر ساخت‌گرایی در تجربۀ دینی پرداخته‌ایم.

بررسی تطبیقی شادی از منظر ابن‌عربی و سلیگمن

نویسنده: هادی وکیلی ،
مقاله نشریه: معنویت پژوهی » سال 1402 شماره 1

بررسی مسئله جمعیت از منظر اسلام

کرسی و نشست: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی » مرکز همکاری‌های علمی و بین‌الملل » نشست علمی - 1391

بررسی لذت و لذت‌طلبی از منظر قرآن و مادی‌گرایان

نویسنده: علی احمدپور ،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1399 شماره 40

بررسی و نقد براهین‌ وجودی از منظر گراهام اُپی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1399 شماره 97

بررسی اخلاق خبر رسانی از منظر آیات و روایات

نویسنده: حمیده سادات خاتمی ، استاد راهنما: ابراهیم فتحی ، استاد مشاور 1: فاطمه قنبری ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

نقد و بررسی ماهیـت گرانش از منظر فلسفه و فیزیک

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 زمستان 95 - مسلسل 30

بررسی استصحاب تقدیری از منظر دانشیان اصول

مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1398 شماره 100

بررسی کاشفیت علم از منظر حکمت متعالیه

دانشجو: عیسی مهدوی خو ، استاد مشاور: حسن عبدی ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

بررسی کاشفیت علم از منظر حکمت متعالیه

نویسنده: عیسی مهدوی خو ، استاد راهنما: یارعلی کرد فیروزجایی ، استاد مشاور 1: حسن عبدی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397