نقد هادیان دین‌گرا و دنیاگرا در تفکر عرفانی جامی

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1401 شماره 21
کلیدواژه: جامی ، پیر ، شیخ ، دین‌گرا ، دنیاگرا
چکیده:
عنایت و توجه پادشاهان قرن هشتم و نهم به پیران و مشایخ بزرگ و تکریم آنان و هم‌چنین اظهار ارادت و تعلق خاطر فراوان سلاطین و شاهزادگان تیموری نسبت به خانقاهیان و بزرگان صوفیه، یکی از دلایل بسیار مهم رواج عرفان و تصوف در این ادوار بوده است. در قرن نهم، شاهد ظهور شاعران عارفی هستیم که در آثار خود به سلوک معنوی پرداخته و به لزوم هادی و راهنما اشاراتی مستقیم داشته‌اند؛ و از آن‌جا که هیچ سلوکی بدون راهنما محقق نمی‌شود، جامی نیز به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شعرای عارف قرن نهم در دیوان اشعارش از هادیان و راهبران طریقت با عناوین گوناگون نظیر «پیر»، «مرشد»، «شیخ»، «ساقی»، «مراد»، «رند» و«قطب» و غیره یاد کرده و وجود آنان را اصل بلافصل دانسته است. هدف این پژوهش، نقد و بررسی و تبیین اهمیت جایگاه پیر و شیخ و مرشد در دیوان اشعار مولانا عبدالرحمن جامی است. با توجه به فراوانی کاربرد واژه‌های مذکور در دیوان اشعار جامی مقالۀ حاضر، رویکردی به دیدگاه جامی درباره پیران و مشایخ قرن نهم و نقد آنان دارد. دیدگاه مثبت جامی نسبت به پیران که آنان را انسان کامل می‌داند، موجب شده است که واژۀ پیر در دیوان اشعار او در مقایسه با سایر واژه‌های مترادف از بسامدی بیش‌تر برخوردار باشد.

پروژه الجابرى در نقد تفکر عربى معاصر

نویسنده: سید احمد موثقی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره هفتم - زمستان 78

بازتاب مضامین قرآنی در هفت اورنگ جامی

مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1397 شماره 9

آزادى تفکر 5 : آفات تفکر

مقاله نشریه: حوزه » سال 1367 شماره 29

تفکر محورى و پژوهش‏گرى در آموزش

نویسنده: حسن جمشیدی ،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1390 شماره 160-159

تفکر سیاسی در قرآن

نویسنده: نجف لک زایی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1387   (پياپي 7)، زمستان 1387  شماره3

تفکر سیاسى در قرآن

نویسنده: نجف لک زایی ،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره هفتم - زمستان 78

تبیین روش‌شناسی تاریخ تفکر در عرصه ‌امامت از دیدگاه مدرّسی و نقد آن

پایان‌نامه: دولتی - سایر دستگاه‌های اجرایی - دانشگاه معارف اسلامی قم - 1395 - [دکترای تخصصی]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397