تفکر سیاسى در قرآن
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره هفتم - زمستان 78
چکیده:
قرآن کریم صد و چهارده سوره دارد. طبق آمارى که از روایات ترتیب نزول سورهها
به دست آمده است، هشتاد و شش سوره مکى و بیست و هشت سوره مدنى است. در
اینکه به چه سورهاى مکى و به چه سورهاى مدنى گفته مىشود، اختلاف نظر است. معیار
زمان، معیار مکان، معیار خطاب و محتوا و معیار سماع و نص، از جمله معیارهایى است
که توسط پژوهشگران علوم قرآنى مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. در این
مکتوب معیار زمان مورد پذیرش قرار گرفته است؛ یعنى آیاتى که قبل از هجرت
پیامبر(ص) به مدینه نازل شده است، مکى و آیات نازل شده پس از هجرت، مدنى
است. پرسشهاى مختلفى درباره سیاست و جایگاه آن در قرآن وجود دارد. پرسشهایى از
قبیل: آیا به مسایل مربوط به زندگى سیاسى در قرآن توجه شدهاست؟ مباحثى از قبیل
دولت، قدرت، حاکمیت، سلطه، آزادى، عدالت، مشروعیت، مشارکت، مشورت،
بیعت، نظارت بر قدرت سیاسى، تمرکز و یا توزیع قدرت سیاسى، روابط بین دولتها و
ملتها، حقوق عمومى، معاهدات، جنگ و صلح و سایر مفاهیم و قضایاى سیاسى از چه
جایگاهى در قرآن بر خوردار است؟ بر فرض پرداختن قرآن به مفاهیم و قضایاى
سیاسى، چه بخشهایى از قرآن بیشتر به مسایل سیاسى پرداخته است؟ آیات و سورههاى
مکى یا مدنى؟ آیا ادعاى برخى از مستشرقین مبنى بر این که آیات مکى، آیات غیر
سیاسى است و پیامبر اسلام(ص) در مکه به سیاست توجه نداشته است و تنها در آیات
مدنى است که به سیاست توجه شده است و این هم به خاطر مقتضیات زمانى است که
شرایط جدیدى را براى پیامبر(ص) به وجود آورد، ادعایى معتبر است؟ براى
پاسخگویى به پرسشهاى مذکور و نیز ارائه گزارش از مکتوباتى که به موضوع «سیاست
در قرآن» پرداختهاند، مباحث این یاد داشت آمده است.
قرآن کریم صد و چهارده سوره دارد. طبق آمارى که از روایات ترتیب نزول سورهها
به دست آمده است، هشتاد و شش سوره مکى و بیست و هشت سوره مدنى است. در
اینکه به چه سورهاى مکى و به چه سورهاى مدنى گفته مىشود، اختلاف نظر است. معیار
زمان، معیار مکان، معیار خطاب و محتوا و معیار سماع و نص، از جمله معیارهایى است
که توسط پژوهشگران علوم قرآنى مورد بحث و بررسى قرار گرفته است. در این
مکتوب معیار زمان مورد پذیرش قرار گرفته است؛ یعنى آیاتى که قبل از هجرت
پیامبر(ص) به مدینه نازل شده است، مکى و آیات نازل شده پس از هجرت، مدنى
است. پرسشهاى مختلفى درباره سیاست و جایگاه آن در قرآن وجود دارد. پرسشهایى از
قبیل: آیا به مسایل مربوط به زندگى سیاسى در قرآن توجه شدهاست؟ مباحثى از قبیل
دولت، قدرت، حاکمیت، سلطه، آزادى، عدالت، مشروعیت، مشارکت، مشورت،
بیعت، نظارت بر قدرت سیاسى، تمرکز و یا توزیع قدرت سیاسى، روابط بین دولتها و
ملتها، حقوق عمومى، معاهدات، جنگ و صلح و سایر مفاهیم و قضایاى سیاسى از چه
جایگاهى در قرآن بر خوردار است؟ بر فرض پرداختن قرآن به مفاهیم و قضایاى
سیاسى، چه بخشهایى از قرآن بیشتر به مسایل سیاسى پرداخته است؟ آیات و سورههاى
مکى یا مدنى؟ آیا ادعاى برخى از مستشرقین مبنى بر این که آیات مکى، آیات غیر
سیاسى است و پیامبر اسلام(ص) در مکه به سیاست توجه نداشته است و تنها در آیات
مدنى است که به سیاست توجه شده است و این هم به خاطر مقتضیات زمانى است که
شرایط جدیدى را براى پیامبر(ص) به وجود آورد، ادعایى معتبر است؟ براى
پاسخگویى به پرسشهاى مذکور و نیز ارائه گزارش از مکتوباتى که به موضوع «سیاست
در قرآن» پرداختهاند، مباحث این یاد داشت آمده است.
تفکر سیاسى در قرآن
3/21/1999 12:00:00 AM
تفکر سیاسى در قرآن
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره هفتم - زمستان 78
ارزش تفکر سیاسی نراقی
نویسنده:
نجف لک زایی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1381 (پياپي 17)، بهار 1381 شماره1
ارزش فلسفه سیاسى سنتى در تفکر اسلامى
نویسنده:
داود فیرحی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره ششم - پاییز 78
تفکر «دانش» سیاسی حوزوی و آینده آن «مطالعه موردی: تفکر سیاسیِ اسلام فقاهتی»
نویسنده:
رضا عیسی نیا
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398
تحلیلی بر تفکر سیاسی فیلسوفان شیعه در عصر ایلخانیان
نویسندگان:
منصور میراحمدی
،
علی خالقی
،
مقاله نشریه: رهیافت های سیاسی و بین المللی » سال 1391 بهار 1391 شماره29
سیر تطور تفکر سیاسی امام خمینی (ره)
نويسنده:
نجف لکزایی
،
کتاب: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی - 1387
تفکر «دانش» سیاسی حوزوی و آینده آن «مطالعه موردی: تفکر سیاسی اسلام فقاهتی»
نویسنده:
رضا عیسی نیا
،
مقاله نشریه: مدیریت دانش اسلامی » سال 1398 پاییز و زمستان 1398 شماره 2