پروژه الجابرى در نقد تفکر عربى معاصر
نویسنده:
سید احمد موثقی
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1378 سال دوم - شماره هفتم - زمستان 78
چکیده:
آیا هیچ گونه راه حلى براى مسائل رو به تزاید، فراروى عقل عربى وجود دارد؟ تفکر
عربى مدرن چگونه مىتواند از بحران فکرى آشکارا حاد و مزمن، که خود را گرفتار آن
مىیابد، رهایى پیدا کند؟ جابرى پیشنهاد مىکند که بحرانى چنین عمیق و وسیع، راه
حلهایى رادیکال مىطلبد؛ یعنى تاریخ فکرى عرب باید بازنویسى شده، و ذهن و فکر
عربى باید بربنیان جدیدى، تجدید سازمان یابد. تجدید ساختار فکر عربى و آگاهى
عربى به این معنا نیست که آگاهى معاصر، با مدلهاى تاریخى وام گرفته از گذشته
جایگزین گردد؛ بلکه معناى آن، این است که فرهنگ عربى باید دوباره تنظیم و طراحى
شود تا نخست، آگاهى معاصر را از اقتدار و حجیّت گذشته آزاد ساخته و ثانیا، تضمین
نماید که فرهنگ عربى، موجب تفکر نوآورانه ـ که، مشخصه تفکر مدرن است ـ
مى گردد. علاوه بر این، تاریخ عرب باید به شیوهاى بازنویسى شود که عرب مدرن بتواند تاریخش را به عنوان یک تکامل، یک سلسله از لحظات و مقاطع تاریخى که در آن،
آخرین لحظه و مقطع، جایگزین و تجسم همه لحظات و مقاطع قبلى بشود، بخواند. به
عبارت دیگر، اگر تاریخ عرب را بتوان توسط اعراب معاصر قرائت نمود، همان طور که
تاریخ اروپا توسط اروپایى هاى معاصر قرائت شده است، آن هم به مثابه «شدنِ»
(صیرورت) زمان حاضر، آنگاه، هیچ عرب مدرنى جرأت نمىکند دعوت کننده به
احیاى دورههاى گذشته باشد، همان طور که هیچ اروپایى امروزه از چنین امکان
پذیرىاى استقبال نمى کند.
آیا هیچ گونه راه حلى براى مسائل رو به تزاید، فراروى عقل عربى وجود دارد؟ تفکر
عربى مدرن چگونه مىتواند از بحران فکرى آشکارا حاد و مزمن، که خود را گرفتار آن
مىیابد، رهایى پیدا کند؟ جابرى پیشنهاد مىکند که بحرانى چنین عمیق و وسیع، راه
حلهایى رادیکال مىطلبد؛ یعنى تاریخ فکرى عرب باید بازنویسى شده، و ذهن و فکر
عربى باید بربنیان جدیدى، تجدید سازمان یابد. تجدید ساختار فکر عربى و آگاهى
عربى به این معنا نیست که آگاهى معاصر، با مدلهاى تاریخى وام گرفته از گذشته
جایگزین گردد؛ بلکه معناى آن، این است که فرهنگ عربى باید دوباره تنظیم و طراحى
شود تا نخست، آگاهى معاصر را از اقتدار و حجیّت گذشته آزاد ساخته و ثانیا، تضمین
نماید که فرهنگ عربى، موجب تفکر نوآورانه ـ که، مشخصه تفکر مدرن است ـ
مى گردد. علاوه بر این، تاریخ عرب باید به شیوهاى بازنویسى شود که عرب مدرن بتواند تاریخش را به عنوان یک تکامل، یک سلسله از لحظات و مقاطع تاریخى که در آن،
آخرین لحظه و مقطع، جایگزین و تجسم همه لحظات و مقاطع قبلى بشود، بخواند. به
عبارت دیگر، اگر تاریخ عرب را بتوان توسط اعراب معاصر قرائت نمود، همان طور که
تاریخ اروپا توسط اروپایى هاى معاصر قرائت شده است، آن هم به مثابه «شدنِ»
(صیرورت) زمان حاضر، آنگاه، هیچ عرب مدرنى جرأت نمىکند دعوت کننده به
احیاى دورههاى گذشته باشد، همان طور که هیچ اروپایى امروزه از چنین امکان
پذیرىاى استقبال نمى کند.
پروژه الجابرى در نقد تفکر عربى معاصر
3/21/1999 12:00:00 AM
نقد پروژه عقلانيت و معنويت (نصنيف)
نویسنده:
سيدمحمد اكبريان
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1396/04/26 تا تاریخ: 1396/06/01
عدم ثبات و فقدان حاکمیت تفکر فلسفی در ایران معاصر
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1388 (پياپي 45)، بهار 1388 شماره1
نقد هادیان دینگرا و دنیاگرا در تفکر عرفانی جامی
نویسنده:
رویا احمد امرجی
،
مقاله نشریه: فصلنامه مطالعات ادبی متون اسلامی » سال 1401 شماره 21
معنا کاوىِ نقد عقل عربى در اندیشه جابرى
نویسنده:
محمدتقى کرمى
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1382 شماره بیست و دوم - تابستان 82
تأليف پروژه: رويكردهاي مطالعات معنويت در غرب: طيفشناسي و نقد نظريهها
نویسنده:
احمد شاكرنژاد
،
طرح پژوهشی: قرارداد هاي اعضاي هيئت علمي ومحققين رسمي » از تاریخ: 1395/08/10 تا تاریخ: 1397/04/01