بُننگرۀ «شخصیتگرایی» در اصولفقه و هویتیابی نظریۀ حقُالطاعه
نویسنده:
علی الهی خراسانی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1394 شماره 1
چکیده:
بننگره «شخصیتگرایی» بر اصولفقه معاصر سایه افکنده است. این بننگره دارای خاستگاه زبانی و اجتماعی است که سرچشمه آن زبان عربی بهعنوان زبان دانشهای اسلامی است. در اصولفقه، ساختار امر با اندیشه شخصیتگرایی تحلیل میشود؛ بدینگونه که وقتی آمر/ مولا نسبت به کاری امر میکند، درحقیقت، شخصیت آمر به عملی که بدان امر شده ربط پیدا میکند. درنتیجه، مأمور اگر امر را انجام ندهد درواقع به شخصیت آمر و کرامت او ضربه زده و احترام آمر را رعایت نکرده است. در بننگرۀ شخصیتگرایی، ملاک استحقاق عقاب در مخالفت با امر مولا، زیرپاگذاشتن احترام به مولا، طغیان عبد بر مولای خویش و هتک حرمت شخصیت اوست که بنابر تفسیر عقل عملی صورت میگیرد. نظریۀ حقالطاعه بهعنوان نمونه اعلای بننگرۀ شخصیتگرایی از این منظر نقد میشود. بننگرۀ شخصیتگرایی متناسب با جوامع طبقاتی بوده و مانع رشد تفکر قانونی در اصولفقه است. همچنین نقدهایی براساس رویکرد عقلایی و سنجش میان ارزش احتمال و محتمل در برابر نظریۀ حقالطاعه قرار میگیرد و به دیدگاه پیشنهادی در حجیت احتمال اشاره میشود.
بننگره «شخصیتگرایی» بر اصولفقه معاصر سایه افکنده است. این بننگره دارای خاستگاه زبانی و اجتماعی است که سرچشمه آن زبان عربی بهعنوان زبان دانشهای اسلامی است. در اصولفقه، ساختار امر با اندیشه شخصیتگرایی تحلیل میشود؛ بدینگونه که وقتی آمر/ مولا نسبت به کاری امر میکند، درحقیقت، شخصیت آمر به عملی که بدان امر شده ربط پیدا میکند. درنتیجه، مأمور اگر امر را انجام ندهد درواقع به شخصیت آمر و کرامت او ضربه زده و احترام آمر را رعایت نکرده است. در بننگرۀ شخصیتگرایی، ملاک استحقاق عقاب در مخالفت با امر مولا، زیرپاگذاشتن احترام به مولا، طغیان عبد بر مولای خویش و هتک حرمت شخصیت اوست که بنابر تفسیر عقل عملی صورت میگیرد. نظریۀ حقالطاعه بهعنوان نمونه اعلای بننگرۀ شخصیتگرایی از این منظر نقد میشود. بننگرۀ شخصیتگرایی متناسب با جوامع طبقاتی بوده و مانع رشد تفکر قانونی در اصولفقه است. همچنین نقدهایی براساس رویکرد عقلایی و سنجش میان ارزش احتمال و محتمل در برابر نظریۀ حقالطاعه قرار میگیرد و به دیدگاه پیشنهادی در حجیت احتمال اشاره میشود.
بُننگرۀ «شخصیتگرایی» در اصولفقه و هویتیابی نظریۀ حقُالطاعه
3/21/2015 12:00:00 AM
بررسی و تبیین نظریه حرکت در مجردات
نویسنده:
علیرضا اسعدی*
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 (پياپي 69)، بهار 1392 شماره1
بررسی و تبیین نظریه حرکت در مجردات
نویسنده:
علیرضا اسعدی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1392 شماره 69
نظریۀ جامعهشناسی عمومی و اخلاق در پژوهش
نویسنده:
مجید جعفریان
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1400 شماره 41
نظریه سیاسى قرآن و نهجالبلاغه در نگاه تطبیقى
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 23-24
بُننگرۀ «شخصیتگرایی» در اصولفقه و هویتیابی نظریۀ حقُالطاعه
نویسنده:
علی الهی خراسانی
،
مقاله نشریه: جستارهای فقهی و اصولی » سال 1394 شماره 1
پژوهشی در نظریه «اعجاز عددی و ریاضی قرآن»
نویسنده:
مجتبی نوروزی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1385 شماره 48
نظریه جامعه شناسی عمومی و اخلاق در پژوهش
نویسنده:
مجید جعفریان
،
مقاله نشریه: اخلاق » سال 1400 دوره 10، شماره 41 (بهار 1400)
نظریه معنویت در قرآن بر پایه روش نظریه زمینه ای
نویسنده:
محمدمسعود سعیدی*
،
مقاله نشریه: کتاب قیم » سال 1399 بهار و تابستان 1399 شماره 22