نظریه سیاسى قرآن و نهجالبلاغه در نگاه تطبیقى
نویسنده:
سید ابراهیم سجادی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 23-24
کلیدواژه:
کارگزاران
،
اهداف حکومت
،
امنیت
،
استبداد
،
تئوکراسى
،
تفسیر امام على(ع)
،
مشروعیت حکومت
،
وظایف حکومت
،
مشارکت سیاسى
،
سیاست در قرآن
،
سیاست در نهجالبلاغه
چکیده:
نظریه سیاسى امام على - نظریه سیاسى قرآن - در مباحث نظرى حکومت، رهبرى، مشروعیت، وظایف حکومت و مشارکت سیاسى در مقایسه با سایر دیدگاههاى سیاسى مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. نظریه سیاسى که پیدایى، عملکرد، اطاعت و هدفها را در حکومت به مطالعه مىگیرد به دینى و غیردینى تقسیم مىشود. نهجالبلاغه اهمیّت ویژهاى براى بازیافت و بازخوانى نظریه سیاسى - دینى امام على(ع) دارد. زیرا على(ع) - که به جامعیت قرآن باور داشت و خود را عالم و عامل بدان مىدانست - این کتاب را به یادگار گذاشته است. از منظر امام على (ع) حکومت جانشین خداوند است و براساس شایستگىهایى به انبیا و جانشینان آنان واگذار مىشود تا مجریانِ فرامینِ الهى در زمین باشند. شایستگىهاى خلیفه در چارچوب آگاهى، توانایى و روحیه تعبد قابل مطالعه مىباشد. این شرایط همهجایى و همه زمانى مىنماید. تمام کارگزاران حکومتى براساس این شایستگىها استخدام مىشوند. شایستگىهایى از این نوع در پژوهشهاى فرادینى گذشته و حال مطرح بوده و هست ولى شفافیت و ضمانت نظریه قرآن را ندارد. در بخش وظایف، نظریه سیاسى قرآن با نظریه سنتى فرادینى همخوانى نسبى دارد که تربیت را در کنار آسایش مردم به رسمیت مىشناسد. حکومت دینى به اصلاح، آسایش و امنیت مردم اهتمام دارد، امنیت مردم همانگونه که با تجاوز بیگانه، صدمه مىبیند با فسادافکنى افراد و جریان برترى طلب داخلى نیز زیان مىبیند، در رابطه با مخالفتهاى داخلى نخست باید از گفتوگو و حکمیت استفاده کرد و در صورت ناکامى، از قدرت بهره جست. حکومت مشروعیتش برخاسته از مشیت الهى و شایستگىها و خدمات است، هر گاه مردم اعلان آمادگى کنند بر آگاهان لازم است به تشکیل حکومت و تدبیر امور بپردازند، شایستگى کارگزاران، خدمات حکومت و انتخاب و بیعت مردم، مردمى شدن حکومت را در پى دارد، نظریه خلیفةاللهى با پیششرط شایستگىها و چگونگى ارائه خدمات، جلو استبداد را مىگیرد ولى نظریه تئوکراسى غربى بستر پیدایش استبداد به حساب مىآید.
نظریه سیاسى امام على - نظریه سیاسى قرآن - در مباحث نظرى حکومت، رهبرى، مشروعیت، وظایف حکومت و مشارکت سیاسى در مقایسه با سایر دیدگاههاى سیاسى مورد نقد و بررسى قرار گرفته است. نظریه سیاسى که پیدایى، عملکرد، اطاعت و هدفها را در حکومت به مطالعه مىگیرد به دینى و غیردینى تقسیم مىشود. نهجالبلاغه اهمیّت ویژهاى براى بازیافت و بازخوانى نظریه سیاسى - دینى امام على(ع) دارد. زیرا على(ع) - که به جامعیت قرآن باور داشت و خود را عالم و عامل بدان مىدانست - این کتاب را به یادگار گذاشته است. از منظر امام على (ع) حکومت جانشین خداوند است و براساس شایستگىهایى به انبیا و جانشینان آنان واگذار مىشود تا مجریانِ فرامینِ الهى در زمین باشند. شایستگىهاى خلیفه در چارچوب آگاهى، توانایى و روحیه تعبد قابل مطالعه مىباشد. این شرایط همهجایى و همه زمانى مىنماید. تمام کارگزاران حکومتى براساس این شایستگىها استخدام مىشوند. شایستگىهایى از این نوع در پژوهشهاى فرادینى گذشته و حال مطرح بوده و هست ولى شفافیت و ضمانت نظریه قرآن را ندارد. در بخش وظایف، نظریه سیاسى قرآن با نظریه سنتى فرادینى همخوانى نسبى دارد که تربیت را در کنار آسایش مردم به رسمیت مىشناسد. حکومت دینى به اصلاح، آسایش و امنیت مردم اهتمام دارد، امنیت مردم همانگونه که با تجاوز بیگانه، صدمه مىبیند با فسادافکنى افراد و جریان برترى طلب داخلى نیز زیان مىبیند، در رابطه با مخالفتهاى داخلى نخست باید از گفتوگو و حکمیت استفاده کرد و در صورت ناکامى، از قدرت بهره جست. حکومت مشروعیتش برخاسته از مشیت الهى و شایستگىها و خدمات است، هر گاه مردم اعلان آمادگى کنند بر آگاهان لازم است به تشکیل حکومت و تدبیر امور بپردازند، شایستگى کارگزاران، خدمات حکومت و انتخاب و بیعت مردم، مردمى شدن حکومت را در پى دارد، نظریه خلیفةاللهى با پیششرط شایستگىها و چگونگى ارائه خدمات، جلو استبداد را مىگیرد ولى نظریه تئوکراسى غربى بستر پیدایش استبداد به حساب مىآید.
نظریه سیاسى قرآن و نهجالبلاغه در نگاه تطبیقى
3/20/2000 12:00:00 AM
«جوامع الجامع» و «کشّاف» در نگاه تطبیقی
نویسنده:
محمد حسن گازاری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
«زبدة البیان» و «تفسیر قرطبی» در نگاه تطبیقی
نویسنده:
محمد رضا آقاجانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14
«باید و هست» در نگاه قرآن
نویسنده:
سید حیدر علوی نژاد
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14
اقتدار و مشروعیّت سیاسى در نگاه نراقى
نویسنده:
عباس مخلصی
،
مقاله نشریه: حوزه » سال 1380 شماره 108-107
نگاه تطبیقى به ضمان طبیب در مذاهب اسلامى
نویسنده:
علیرضا اسماعیل آبادی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1383 شماره 40
بررسى تطبیقى زن در نگاه جاهلیت، ادیان، اسلام و فمینیسم
نویسنده:
سیّد محمد حسین مبلغ
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1380 27-28
روشهاى تربیت در نهجالبلاغه
نویسنده:
سید جواد حسینی
،
مقاله نشریه: پاسدار اسلام » سال 1389 شماره 284
نگاه تطبیقى به روى کرد قرآن کریم و سیاست جمهورى اسلامى در طرح موضوع حجاب
نویسنده:
مریم حاج عبدالباقی
،
مقاله نشریه: فقه » سال 1386 شماره 52-51