«زبدة البیان» و «تفسیر قرطبی» در نگاه تطبیقی
نویسنده:
محمد رضا آقاجانی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1377 13-14
کلیدواژه:
زبدة البیان فى احکام القرآن
،
الجامع لأحکام القرآن
،
قرطبى
،
محقق اردبیلى
،
آیات الأحکام
،
تفاسیر آیات الأحکام
چکیده:
مقایسه تطبیقى شیوه دو فقیه در استنباط احکام از آیات قرآن بین تفسیر "زبدة البیان فى احکام القرآن" اثر محقق اردبیلى و "الجامع لأحکام القرآن" اثر قرطبى است. این دو کتاب از معروفترین تفاسیر فقهى یا آیات الأحکاماند. نویسنده به نُه تفاوت عمده بین این دو اثر اشاره مىکند و سپس به مقایسه آنها در موضوعات گوناگون مىپردازد. قرطبى، قصهها و سرگذشتهاى مربوط به آیات قرآن را حذف کرده و اردبیلى نیز، تواریخ و قصص را جز مواردى که با شأن نزول ارتباط دارند، حذف کرده است. قرطبى اقوال دانشمندان را به آنان استناد مىدهد و اردبیلى جز در مورد اقوال علماى امامیه، همین سنّت را دارد. قرطبى از تعصبورزى به دور است. هر دو، تفسیر به رأى را جایز مىدانند و تفسیر را محدود به تفسیر روایى نمىدانند. قرطبى برخلاف اردبیلى به قراءات شاذ اشاره مىکند. هر دو از لغات و به کارگیرى آن در تفسیر سود مىجویند. در هر دو تفسیر، پس از آیات قرآن، در کشف فروع هر حکم و انتخاب قول صحیحتر از میان اقوال، به احادیث حاکى از سنّت توجه شده و پس از آن، اجماع مد نظر قرار گرفته است. البته اجماع مورد نظر اردبیلى برخلاف قرطبى، ارزش تبعى دارد. یعنى به شرطى حجت است که کاشف از سنّت باشد. اردبیلى از عقل به عنوان دلیل مستقل و یا مشترک بسیارى از احکام و فروعات فقهى در کنار نصوص و اجماع علما، یاد مىکند. امّا قرطبى از دلیل عقلى بهره نمىجوید. در عوض از قیاس و استحسان و مصالح مرسله کمک مىگیرد. در ادامه نویسنده، نقش اصول فقه در استنباط احکام قرآنى را از نگاه هر دو مفسّر در موضوعات نصّ و ظاهر، تخصیص عام به خبر واحد و مشهور و متواتر، تخصیص عمومات به وسیله عرف و عادت، مدلول صیغه امر و فتواى صحابى مورد بررسى قرار داده است.
مقایسه تطبیقى شیوه دو فقیه در استنباط احکام از آیات قرآن بین تفسیر "زبدة البیان فى احکام القرآن" اثر محقق اردبیلى و "الجامع لأحکام القرآن" اثر قرطبى است. این دو کتاب از معروفترین تفاسیر فقهى یا آیات الأحکاماند. نویسنده به نُه تفاوت عمده بین این دو اثر اشاره مىکند و سپس به مقایسه آنها در موضوعات گوناگون مىپردازد. قرطبى، قصهها و سرگذشتهاى مربوط به آیات قرآن را حذف کرده و اردبیلى نیز، تواریخ و قصص را جز مواردى که با شأن نزول ارتباط دارند، حذف کرده است. قرطبى اقوال دانشمندان را به آنان استناد مىدهد و اردبیلى جز در مورد اقوال علماى امامیه، همین سنّت را دارد. قرطبى از تعصبورزى به دور است. هر دو، تفسیر به رأى را جایز مىدانند و تفسیر را محدود به تفسیر روایى نمىدانند. قرطبى برخلاف اردبیلى به قراءات شاذ اشاره مىکند. هر دو از لغات و به کارگیرى آن در تفسیر سود مىجویند. در هر دو تفسیر، پس از آیات قرآن، در کشف فروع هر حکم و انتخاب قول صحیحتر از میان اقوال، به احادیث حاکى از سنّت توجه شده و پس از آن، اجماع مد نظر قرار گرفته است. البته اجماع مورد نظر اردبیلى برخلاف قرطبى، ارزش تبعى دارد. یعنى به شرطى حجت است که کاشف از سنّت باشد. اردبیلى از عقل به عنوان دلیل مستقل و یا مشترک بسیارى از احکام و فروعات فقهى در کنار نصوص و اجماع علما، یاد مىکند. امّا قرطبى از دلیل عقلى بهره نمىجوید. در عوض از قیاس و استحسان و مصالح مرسله کمک مىگیرد. در ادامه نویسنده، نقش اصول فقه در استنباط احکام قرآنى را از نگاه هر دو مفسّر در موضوعات نصّ و ظاهر، تخصیص عام به خبر واحد و مشهور و متواتر، تخصیص عمومات به وسیله عرف و عادت، مدلول صیغه امر و فتواى صحابى مورد بررسى قرار داده است.
«زبدة البیان» و «تفسیر قرطبی» در نگاه تطبیقی
3/21/1998 12:00:00 AM
بررسی تطبیقی روش تفسیر قرآن به قرآن در تفسير اضواء البيان و المیران
پایاننامه: حوزه علمیه قم - 1398 - [سطح 3 (حوزه)]
اسباب نزول در تفسیر مجمع البیان
نویسنده:
علی فصیحی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1374 شماره 1
نگاهی تطبیقی به «روض الجنان» و «مجمع البیان»
نویسنده:
سید موسی صدر
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1384 شماره 41
اعجاز البیان فی تفسیر ام القرآن
مصحح:
سیدجلال الدین آشتیانی
، نویسنده:
صدرالدين القونوي
،
کتاب: بوستان کتاب - 1390
«جوامع الجامع» و «کشّاف» در نگاه تطبیقی
نویسنده:
محمد حسن گازاری
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1381 29-30
تفسیر عکرمه در نگاه تحلیلى
نویسنده:
سید مهدی حسینی علمی
،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1379 23-24