تأملی در حقیقت قوة واهمه و ادراکات آن، بر اساس آرای صدرالمتألهین
نویسنده:
محمود شریفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1401 پاییز 1400 _ مسلسل 49
چکیده:
در فلسفة اسلامی قوة واهمه یکی از قوای باطنی معرفی شده که عملکرد آن ادراک معانی جزئی است. فیلسوفان معمولاً کارکرد این قوة باطنی را به ادراک محبت و عداوت و امثال آن از معانی نهفته در افعال ارادی انسان و حیوانات اختصاص دادهاند. صدرالمتألهین دو تحول عمده در رابطه با این قوة نفسانی انجام داده است: یکی اینکه قوة واهمة انسان را همان عقل نازل به مرتبة جزئیات دانسته است؛ دوم اینکه گسترة آن را به صورت مشخّص، از حد ادراک برخی معانی نهفته در افعال ارادی انسان و حیوان، به ادراک مطلق محکی معقولات ثانیة فلسفی تعمیم داده است. در این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی، نخست به بیان دیدگاه فیلسوفان پیشین دربارة حقیقت قوة واهمه و قلمرو ادراکات آن پرداختهایم. سپس ضمن بیان تفسیر صدرالمتألهین از حقیقت قوة واهمه و گسترة ادراکات آن، اشکالات معطوف به این نظریه را پاسخ دادهایم. در نهایت نیز به تأثیر آن بر کیفیت دستیابی به محکی معقولات ثانیة فلسفی اشاره کردهایم. هدف پژوهش این است که نشان دهد علم به محکی معقولات ثانیة فلسفی از طریق اتصال قوة واهمه (عقل نازل) به خارج انجام میپذیرد و برای انتزاع این دسته مفاهیم از حقایق خارجی، نیاز به طرح پیچیدة برخی فیلسوفان معاصر نیست.
در فلسفة اسلامی قوة واهمه یکی از قوای باطنی معرفی شده که عملکرد آن ادراک معانی جزئی است. فیلسوفان معمولاً کارکرد این قوة باطنی را به ادراک محبت و عداوت و امثال آن از معانی نهفته در افعال ارادی انسان و حیوانات اختصاص دادهاند. صدرالمتألهین دو تحول عمده در رابطه با این قوة نفسانی انجام داده است: یکی اینکه قوة واهمة انسان را همان عقل نازل به مرتبة جزئیات دانسته است؛ دوم اینکه گسترة آن را به صورت مشخّص، از حد ادراک برخی معانی نهفته در افعال ارادی انسان و حیوان، به ادراک مطلق محکی معقولات ثانیة فلسفی تعمیم داده است. در این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی، نخست به بیان دیدگاه فیلسوفان پیشین دربارة حقیقت قوة واهمه و قلمرو ادراکات آن پرداختهایم. سپس ضمن بیان تفسیر صدرالمتألهین از حقیقت قوة واهمه و گسترة ادراکات آن، اشکالات معطوف به این نظریه را پاسخ دادهایم. در نهایت نیز به تأثیر آن بر کیفیت دستیابی به محکی معقولات ثانیة فلسفی اشاره کردهایم. هدف پژوهش این است که نشان دهد علم به محکی معقولات ثانیة فلسفی از طریق اتصال قوة واهمه (عقل نازل) به خارج انجام میپذیرد و برای انتزاع این دسته مفاهیم از حقایق خارجی، نیاز به طرح پیچیدة برخی فیلسوفان معاصر نیست.
تأملی در حقیقت قوة واهمه و ادراکات آن، بر اساس آرای صدرالمتألهین
1/1/1401 12:00:00 AM
تأملی در حقیقت ادراک حسی بر اساس دیدگاههای شیخ اشراق و صدرالمتألهین
نویسندگان:
محمود شریفی
،
احمد سعیدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1399 پاییز 99 _ مسلسل 45
بررسی و نقد قوۀ وهم و ادراکات آن در حکمت صدرائی
نویسندگان:
ابراهیم نوری
،
محمود صیدی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32
جایگاه قوۀ خیال در نظام فلسفی صدرالمتألهین
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1388 شماره 4 - پاییز 1388
تبیین واقعیت پدیدار و روش پدیدارشناسی بر اساس فلسفه هوسرل و بازسازی آن بر اساس فلسفه صدرالمتالهین
نویسنده:
رضا ملایی
،
مقاله نشریه: اسلام و مطالعات اجتماعی » سال 1396 شماره 4 (پیاپی 16)
تناسخ از دیدگاه صدرالمتألهین و بازخوانی تعریف نفس صدرایی بر اساس آن
نویسندگان:
معصومه سادات سالک
،
محمدتقی یوسفی
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 پاییز 96 - مسلسل 33
تناسخ از دیدگاه صدرالمتالهین و بازخوانی تعریف نفس صدرایی بر اساس آن
نویسندگان:
محمدتقی یوسفی
،
معصومه سادات سالک
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 پاييز 1396 شماره33
تبیین حقیقت قبر و ثواب و عقاب آن از منظر صدرالمتالهین
نویسنده:
علیرضا اسعدی
،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1397 (پياپي 61)، پاييز 1397 شماره1
تأمّلی در حقیقت جملات اخلاقی؛ دیدگاه آیةالله مصباح یزدی و نقد آن
نویسنده:
محمد علی مبینی
،
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 48
نگرش های فلسفی سیاسی در آرای صدرالمتألهین
دانشجو:
شریف لک زایی
، استاد مشاور:
مرتضی واعظ جوادی
،
داوود مهدوی زادگان
، استاد راهنما:
محمد علی فتح الهی
،
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - دانشکده علوم سیاسی - 1391 - [دکترای تخصصی]
پیشبینی اخلاق حرفهای بر اساس تحول اخلاقی در کارکنان ستادی قوه قضاییه
مقاله نشریه: اخلاق (مطالعات اخلاق کاربردی) » سال 1396 شماره 47