تحلیل دیدگاه ملارجبعلی تبریزی درباره اشتراک لفظی وجود و دو تفسیر از آن
نویسندگان:
مهدی عسگری
،
محمد سوری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 107
کلیدواژه:
ملارجبعلی تبریزی
،
اشتراک لفظی وجود
،
اشتراک معنوی وجود
،
میرمحمداسماعیل خاتونآبادی
،
ملاعبدالرحیم دماوندی
چکیده:
اشتراک لفظی و معنوی وجود همواره یکی از دغدغههای فیلسوفان متأخر اسلامی (از زمان میرداماد تا عصر حاضر) بوده است. در این میان برخی از فیلسوفان قائل به اشتراک لفظی وجود و عدهای دیگر قائل به اشتراک معنوی وجود شدهاند. یکی از فیلسوفانی که قائل به اشتراک لفظی وجود است، ملارجبعلی تبریزی است. وی معتقد است که وجود میان واجب و ممکن به دو معنای متفاوت به کار میرود. مسئله اصلی در این مقاله بیان و تحلیل همین آموزه و دلیلهای تبریزی است. این تحلیل هم از رهگذر نقدهای نگارنده و هم از رهگذر بیان دو تفسیر از این آموزه بیان میشود. تفسیر اول از آن ملاعبدالرحیم دماوندی و تفسیر دیگر از یکی از شاگردان تبریزی به نام میرمحمداسماعیل خاتون آبادی است. روش بحث کتابخانهای و توصیفی ـ تحلیلی است. نتیجه اجمالی که این مقاله به آن دست یافته این است که تبریزی در بیان ادله عقلی بر اثبات اشتراک لفظی وجود ناکام است و ادله نقلی او نیز با توجه به روش تفسیری خود او تنها قابل اعتنا خواهند بود و از میان دو تفسیری که از آموزه اشتراک لفظی وجود نزد تبریزی بیان میشود، نظر میر محمد اسماعیل خاتون آبادی درستتر و در خور توجه بیشتر است
اشتراک لفظی و معنوی وجود همواره یکی از دغدغههای فیلسوفان متأخر اسلامی (از زمان میرداماد تا عصر حاضر) بوده است. در این میان برخی از فیلسوفان قائل به اشتراک لفظی وجود و عدهای دیگر قائل به اشتراک معنوی وجود شدهاند. یکی از فیلسوفانی که قائل به اشتراک لفظی وجود است، ملارجبعلی تبریزی است. وی معتقد است که وجود میان واجب و ممکن به دو معنای متفاوت به کار میرود. مسئله اصلی در این مقاله بیان و تحلیل همین آموزه و دلیلهای تبریزی است. این تحلیل هم از رهگذر نقدهای نگارنده و هم از رهگذر بیان دو تفسیر از این آموزه بیان میشود. تفسیر اول از آن ملاعبدالرحیم دماوندی و تفسیر دیگر از یکی از شاگردان تبریزی به نام میرمحمداسماعیل خاتون آبادی است. روش بحث کتابخانهای و توصیفی ـ تحلیلی است. نتیجه اجمالی که این مقاله به آن دست یافته این است که تبریزی در بیان ادله عقلی بر اثبات اشتراک لفظی وجود ناکام است و ادله نقلی او نیز با توجه به روش تفسیری خود او تنها قابل اعتنا خواهند بود و از میان دو تفسیری که از آموزه اشتراک لفظی وجود نزد تبریزی بیان میشود، نظر میر محمد اسماعیل خاتون آبادی درستتر و در خور توجه بیشتر است
تحلیل دیدگاه ملارجبعلی تبریزی درباره اشتراک لفظی وجود و دو تفسیر از آن
1/1/1401 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
تحلیل دیدگاه ملارجبعلی تبریزی درباره اشتراک لفظی وجود و دو تفسیر از آن
نویسندگان:
مهدی عسگری
،
محمد سوری
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1401 شماره 107
بررسی اشتراک لفظی متشبح وجود از دیدگاه علیقلیبنقرچغایخان
نویسندگان:
فاطمه انصاری
،
محمد جلال الدین ملکی
،
مقاله نشریه: پژوهشهای عقلی نوین » سال 1402 شماره 15
پژوهشهایی نابسنده درباره ملارجبعلی تبریزی
نویسنده:
مهدی عسگری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1400 شماره 190
پژوهشی ناکام درباره ملارجبعلی تبریزی (بررسی مقاله تحلیل و نقد بُعد هستیشناسی و معناشناسی الهیاتِ تنزیهیِ حکیم تبریزی بر مبنای حکمت صدرایی)
نویسنده:
مهدی عسگری
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1401 شماره 194
نقد و بررسی تصحیح رساله «الاصل الاصیل» ملارجبعلی تبریزی و معرفی یک نسخه کهن و یک ترجمه کمترشناخته شده از آن
نویسندگان:
محمد سوری
،
مهدی عسگری*
،
مقاله نشریه: آینه میراث » سال 1399 دوره 18، شماره 2 (پاییز و زمستان 1399)
وحدت وجود از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسندگان:
سیدمحمود نبویان
،
سیدمحمدمهدی نبویان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18
بررسی دیدگاه استیس دربارۀ وحدت وجود در عرفان اسلامی
نویسندگان:
رقیه خسروشاهی
،
محمد فنایی اشکوری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32
بررسی دو قاعده مالاسبب و ذوات الاسباب و نسبت آن دو با ادله اثبات وجود خدا
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1392 - [کارشناسی ارشد]
تحلیل انتقادی دیدگاه نیچه درباره معنای زندگی
نویسندگان:
سیدمحمود موسوی
،
میثم شادپور
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1393 شماره 76