نشات وجود از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: ، استاد راهنما: ، استاد مشاور 1: ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
کلیدواژه: عالم ماده ، عالم مثال
چکیده:
به اعتقاد ملاصدرا، سه عالم کلی وجود تحقق دارد: ‎۱- عالم محسوسات که همان عالم دنیاست و حادث، کائن و فاسد پذیر می باشد. ‎۲- عالم متخیلت، یعنی صور مقداری که عینا نظیر عالن محسوسات است با این تفاوت که عاری از ماده می باشد. ‎۳- عالم معقولات که عاری از ماده و خواص مادی است. در این پایان نامه این نظر ملاصدرا به عنوان موسس حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفته است. این پایان نامه دارای سه فصل می باشد که عناوین فصول به ترتیب عبارتند از: فصل اول: کلیات که اختصاص به ارائه ای تعریف از هر یک از مراتب وجود و بیان تاریخچه ای از بحث این عوالم دارد، فصل دوم: تقریر صدرالمتالهین در موارد عوالم وجود که اختصاص دارد به بیان پیش فرضهای ملاصدرا در این باب و بیان تقریر او و نیز اثبات و ویژگی های بحث مراتب هستی. فصل سوم ثمرات بحث از عوالم وجود در حکمت متعالیه که در آن برخی از مواردی که بحث از عوالم وجود در آن رخ نموده را مورد بررسی قرار می دهد.

وحدت وجود از دیدگاه صدرالمتألهین

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18

یکسانی حقیقت وجود و واجب‌الوجود از نظر ملاصدرا

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1395 تابستان 95 - مسلسل 28

بقاء نفس از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: هادی موسوی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63

روش‌های تفسیری از دیدگاه ملاصدرا

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1386 51-52

معنای زندگی از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: علیرضا دهقانپور ، استاد راهنما: امیر دیوانی ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 2: عسکری سلیمانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]

دلایل وجود معاد از دیدگاه قرآن

مقاله نشریه: مجله ره توشه » سال 1400 شماره 104 محرم

ماهیت وجود ذهنی و نقش آن در شناخت از دیدگاه بوعلی، فخررازی و ملاصدرا

دانشجو: محمد جواد پاشایی ، استاد مشاور: حسن معلمی ، استاد راهنما: محمد ذبیحی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

چگونگی تقدّم وجود علمی بر وجود عینی، از دیدگاه فلسفه و عرفان

مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 8- پاییز 89
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397