روش‌های تفسیری از دیدگاه ملاصدرا

مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1386 51-52
چکیده:
 اثر تفسیری ملاصدرا در میان دیگر آثارش، مزیت ویژه‌ای در رهیافت قرآنی او دارد. صدرا دو پایه اساسی تفسیر را نقل صریح و کشف تام می‌داند؛ از این رو، نه جمود بر لفظ را می‌پسندد نه فراموشی آن را، بلکه با حفظ ظاهر باید به مشاهد حقایق و بطون معانی پرداخت. ملاصدرا روش‌های تفسیری را به چهار قسم عمده تقسیم می‌کند و روش صحیح را روش راسخین در علم می‌داند؛ یعنی کسانی که به دور از افراط فلاسفه و تفریط اهل حدیث، با نور نبوت و ولایت به حقایق قرآن دست یافته‌اند. ملاصدرا قرآن را جلوه‌گاه جهان وجود و حاوی غیب و شهود می‌داند. به نظر او قرآن نسخه‌ای مکتوب از نظام وجود است و وجود تمثل قرآن. از این رو، قرآن را تنها اوالوالالباب با علم لدنی درک می‌کنند.

بقاء نفس از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: هادی موسوی ،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1390 شماره 63

معنای زندگی از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: علیرضا دهقانپور ، استاد راهنما: امیر دیوانی ، استاد مشاور 1: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 2: عسکری سلیمانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [دکتری]

نشات وجود از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: زینب امیری فر ، استاد راهنما: علیرضا قائمی نیا ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1389 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تأثیر فلسفه در آثار تفسیری ملاصدرا

نویسنده: علیرضا دهقانپور ، استاد راهنما: محمدمهدی گرجیان ، استاد مشاور 1: عسکری سلیمانی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

جایگاه تفسیر به ترتیب نزول در روش‌های تفسیری

نویسنده: حسن رهبری ،
مقاله نشریه: پژوهش های قرآنی » سال 1389 62-63

رابطه نفس و بدن از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: محمود شکری ،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1389 تابستان 89 - مسلسل 4

مهمترین پیامدهای حرکت جوهری از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: روح الله زینلی ،
مقاله نشریه: جستار » سال 1391 33و34 (ویژه کلام و فلسفه تطبیقی)

بررسی فرایند استکمال نفس از دیدگاه ملاصدرا

نویسنده: علیرضا اسعدی ،
مقاله نشریه: معرفت فلسفی » سال 1392   (پياپي 39)، بهار 1392  شماره3

واکاوی مسئله حشر حیوانات از دیدگاه ملاصدرا

مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1390 زمستان 90 - مسلسل 10
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397