بررسی دیدگاه استیس دربارۀ وحدت وجود در عرفان اسلامی
نویسندگان:
رقیه خسروشاهی
،
محمد فنایی اشکوری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1396 تابستان 96 - مسلسل 32
کلیدواژه:
وحدت وجود
،
عرفان اسلامی
،
یکسانی در نایکسانی
،
شطحیه
،
متناقضنما
،
منطقناپذیر
،
استیس
،
ابنعربی
چکیده:
در این مقاله برآنیم به بررسی نظریۀ «وحدت وجود» از دیدگاه استیس و عرفای اسلامی بپردازیم. نخست نظر عرفای اسلامی را دربارۀ وحدت وجود بیان کرده و، سپس، نظر استیس را در این باره آورده و، در پایان، به مقایسۀ بررسی و نقد سخنان ایشان پرداختهایم. عرفای اسلامی ـ برخلاف بیان استیس، که آنها را دوگانهانگار همراه با گرایشهای یگانهانگاری و کموبیش وحدت وجودی میداند ـ بهیقین، قایل به وحدت وجودند. و این همان است که استیس در شطحیۀ وحدت وجود بیان میکند؛ «یکسانی در عین نایکسانی خدا و جهان» در بیان استیس همان «وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت» عرفای اسلامی است. تفاوت این نظرگاهها تنها در نحوۀ بیان و عمق درک مطلب و، در نتیجه، چگونگی توجیه وحدت و کثرت میباشد که استیس، به سبب عدم درک عمیق این مطلب، آن را حکمی متناقضنما و، البته، قابل توجیه میشمارد. وی حوزۀ عرفان را بیرون از حوزه منطق و، لذا، فراذهنی و فراعقلی معرفی میکند، در حالی که عرفای اسلامی نه تنها «وحدت وجود» را خارج از حیطه منطق و برهان ندانستهاند بلکه با جرئت تمام آن را برهانی و قابل توجیه میدانند
در این مقاله برآنیم به بررسی نظریۀ «وحدت وجود» از دیدگاه استیس و عرفای اسلامی بپردازیم. نخست نظر عرفای اسلامی را دربارۀ وحدت وجود بیان کرده و، سپس، نظر استیس را در این باره آورده و، در پایان، به مقایسۀ بررسی و نقد سخنان ایشان پرداختهایم. عرفای اسلامی ـ برخلاف بیان استیس، که آنها را دوگانهانگار همراه با گرایشهای یگانهانگاری و کموبیش وحدت وجودی میداند ـ بهیقین، قایل به وحدت وجودند. و این همان است که استیس در شطحیۀ وحدت وجود بیان میکند؛ «یکسانی در عین نایکسانی خدا و جهان» در بیان استیس همان «وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت» عرفای اسلامی است. تفاوت این نظرگاهها تنها در نحوۀ بیان و عمق درک مطلب و، در نتیجه، چگونگی توجیه وحدت و کثرت میباشد که استیس، به سبب عدم درک عمیق این مطلب، آن را حکمی متناقضنما و، البته، قابل توجیه میشمارد. وی حوزۀ عرفان را بیرون از حوزه منطق و، لذا، فراذهنی و فراعقلی معرفی میکند، در حالی که عرفای اسلامی نه تنها «وحدت وجود» را خارج از حیطه منطق و برهان ندانستهاند بلکه با جرئت تمام آن را برهانی و قابل توجیه میدانند
بررسی دیدگاه استیس دربارۀ وحدت وجود در عرفان اسلامی
3/21/2017 12:00:00 AM
وحدت وجود از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسندگان:
سیدمحمود نبویان
،
سیدمحمدمهدی نبویان
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1392 زمستان 92 - مسلسل 18
بررسی مناقشات ریچاردداوکینز درباره وجود خداوند
پایاننامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1392 - [پایان نامه دکترا]
درباره وحدت و تقریب مذاهب اسلامی
نویسنده:
محمد علی تسخیری
،
کتاب: مجمع جهانی اهل بیت علیهمالسلام - 1386
وحدت وجود در هند ویلیام چیتیک
نویسنده:
طه عبداللهی سُهی
،
مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1401 شماره 198
چگونگی تقدّم وجود علمی بر وجود عینی، از دیدگاه فلسفه و عرفان
مقاله نشریه: فرهنگ پژوهش » سال 1389 شماره 8- پاییز 89
نقد و بررسی مناقشات ریچارد داکینز درباره وجود خدا
نویسنده:
نفیسه سموعی
، استاد راهنما:
سیدمحمود موسوی
، استاد مشاور 1:
احمد واعظی جزئی
، استاد مشاور 2:
سیدحسن اسلامی
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [دکتری]
بررسی انتقادی نظریه سویین برن درباره نقش معجزه در اثبات وجود خدا از دیدگاه اندیشمندان مسلمان
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
تبیین سازگاری تشکیک خاصی و وحدت شخصی وجود براساس دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
خدیجه سپهری
،
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1402 زمستان 1401 مسلسل 54
تعطیل در عرفان اسلامی
نویسندگان:
محمد مهدی گرجیان
،
عمار فوزی
،
مقاله نشریه: قبسات » سال 1393 تابستان 1393 شماره72