چیستی لذت از منظر ابن‌سینا و فخر رازی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 68
کلیدواژه: لذت ، لذت عقلی ، ادراک ، نیل ، کمال ، خیر
چکیده:
«لذت» از اساسی‌ترین انگیزه‌های رفتار آدمی است که مورد توجه ویژه فیلسوفان قرار گرفته است. ابن‌سینا پاسخ به پرسش «چیستی لذت» را از طریق شناخت نفس و قوای ادراکی آن میسر می‌داند. از نظر او، لذت عبارت از ادراکی حضوری است که از دستیابی مدرِک به آنچه در نظرش کمال و خیر به شمار می‌رود، حاصل می‌شود و به واسطۀ ادراک، کمال و خیر ذومراتب و تشکیکی است. فخر رازی نظریۀ متزلزلی دارد؛ گاهلذت را بی‌نیاز از تعریف می‌داند و گاه آن را به ادراک ملائم تعریف می‌کند. او مراتب چندگانه‌ای برای آن در نظر نمی‌گیرد و تنها معتقد به وجود لذت عقلی بوده، لذات حسی را رفع الم یا تغییر حالت می‌داند. در این مقاله به تحلیل و بررسی ماهیت لذت از دیدگاه این دو فیلسوف می‌پردازیم.

چیستی وحی از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی

دانشجو: اصغر رمضانی ، استاد مشاور: احمد عابدی ، استاد راهنما: علی اله بداشتی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1387 - [کارشناسی ارشد]

حقیقت بداء از نظر فخر ملا صدرا و فخر رازی

نویسنده: مریم رضیئی ، استاد راهنما: حسن معلمی ، استاد مشاور 1: محمدمهدی گرجیان ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1391 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

شخص کامل از دیدگاه فخر رازی

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1396 شماره 85

مقایسه تفسیر ابوالفتوح رازی با تفسیر فخر رازی

مقاله نشریه: آینه پژوهش » سال 1384 شماره 94

رابطه خدا و افعال انسان از منظر امام فخر رازی و خواجه نصیرالدین طوسی

استاد راهنما: محمود موسوی ، استاد مشاور: یارعلی کردفیروزجایی ، دانشجو: نرگس قربانی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده علوم انسانی - 1387 - [کارشناسی ارشد]

رابطه خدا و افعال انسان از منظر امام فخر رازی و خواجه نصیرالدین طوسی

نویسنده: نرگس قربانی ، استاد راهنما: سیدمحمود موسوی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

فخر رازی از عقل‌گرایی اعتدالی تا ایمان‌گرایی خردپیشه

مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1387 شماره 50-49

مبانی عقلی امامت از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی

استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور: یارعلی کرد فیروزجایی ، دانشجو: مهدی محرمی ،
پایان‌نامه: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام - دانشکده الهیات و معارف اسلامی - 1390 - [کارشناسی ارشد]

مبانی عقلی امامت از دیدگاه فخر رازی و علامه طباطبایی

نویسنده: مهدی محرمی ، استاد راهنما: محمدتقی یوسفی ، استاد مشاور 1: یارعلی کرد فیروزجایی ،
پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1390 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]

تبیین معرفت معتبر در اعتقادات دینی از منظر فخر رازی و خواجه نصیر الدین طوسی

پایان‌نامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم - 1397