رابطه خدا و افعال انسان از منظر امام فخر رازی و خواجه نصیرالدین طوسی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1387 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
چکیده:
آنچه از گذشته های بسیار دور مورد توجه و بحث در بین متفکران و اندیشمندان بوده است این است که بین خدا و افعال انسان چه ارتباطی وجود دارد. بشر درصدد است تا جایگاه خود را در هستی بشناسد و میزان تاثیرگذاری افعال و اندیشه های خود را بداند. برخی از انی بیکران، خود را بی اختیار و مجبور تلقی می کنند و افعال خود را به خالق خود، خداوند متعال نسبت می دهند. اما فخر رازی ملقب به امام المشککین، شاگرد مکتب الشعرای قائل است انسانها در انجام افعال مستقل نیستند، بلکه افعالشان از ناحیه خداوند است او با بررسی صفات الهلی هم چون علم، قدرت و اراده، براهه دهگانه عقلی و نیز براهین نقلی را برای اثبات مدعای خود مطرح می کند. فخر رازی یا ابن الخطیب چنان ماهرانه و مدبرانه طرح مسئله می کند و تمامی جوانب را بیان می نماید که گویی حقیقتی جز آنچه او گفته اسات وجود ندارد. او در حین استدلال از مقدمات فراوان استفاده می کند و تمامی فروض و شبهات متصور را بیان می کند و به آنها پاسخ می دهد. اما شخصیت دیگر رساله، خواجه نصیرالدین طوسی، ملقب به استاد البشیر، از علمای شیعی و نماینده مکتب جعفری قائل است انسانها خود با ارداه و اختیار، افعال و اعمال را انجام می دهند. ایشان در مهمترین کتاب کلامی خود" تجرید الاعتقاد" براهین و دلایلی را دال بر این مطلب بیان می دارند. از جمله دلایلی که ایشان بسیار بر آن تاکید دارند توجه به وجدان و حس در پذیرش اختیار و اراده و در نتیجه انتساب افعال به بندگان می باشد. ایشان می ویند همگان بالوجدان اذعان دارند که خود مرتکب افعال می شوند و گاه مورد تمجید و تشویق ها و تنبیه ها کاری عبث و بیهوده جلوه می نمود. خواجه طوسی به برخی براهین و استدلالهای فخر رازی پاسخ می گویند و برخی را چنان سخیف و بی ارزش تلقی می کنند که نیازی به پاسخ دادن نمی بینند. علاوه بر خواجه نصیرالدین طوسی علمای شیعه دیگر نیز هم چون ایشان بشر را مسئول اعمال خود می داند و از جمله این شخصیتهای برجسته شیخ طوسی (ره) است. گذشته از اینها، آیات و روایات متعددی وجود دارد که بر صدق آنچه علمای شیعه گفته اند، صحه می گذارد. از آن جمله که خدامند متعال انسانها را مختار آفریده و در روز جزا به خاطر اعمالی که انجام داده اند بازخواست می کند. تمسک به آیات و کلام نورانی پیشوایان معصوم، تاریکی را را برایمان روشن نموده و ما را به راه راست هدایت خواهد کرد. واژگان کلیدی: جبر، اختیار، قضا و قدر، اشاعره، افعال انسانی، اراده
آنچه از گذشته های بسیار دور مورد توجه و بحث در بین متفکران و اندیشمندان بوده است این است که بین خدا و افعال انسان چه ارتباطی وجود دارد. بشر درصدد است تا جایگاه خود را در هستی بشناسد و میزان تاثیرگذاری افعال و اندیشه های خود را بداند. برخی از انی بیکران، خود را بی اختیار و مجبور تلقی می کنند و افعال خود را به خالق خود، خداوند متعال نسبت می دهند. اما فخر رازی ملقب به امام المشککین، شاگرد مکتب الشعرای قائل است انسانها در انجام افعال مستقل نیستند، بلکه افعالشان از ناحیه خداوند است او با بررسی صفات الهلی هم چون علم، قدرت و اراده، براهه دهگانه عقلی و نیز براهین نقلی را برای اثبات مدعای خود مطرح می کند. فخر رازی یا ابن الخطیب چنان ماهرانه و مدبرانه طرح مسئله می کند و تمامی جوانب را بیان می نماید که گویی حقیقتی جز آنچه او گفته اسات وجود ندارد. او در حین استدلال از مقدمات فراوان استفاده می کند و تمامی فروض و شبهات متصور را بیان می کند و به آنها پاسخ می دهد. اما شخصیت دیگر رساله، خواجه نصیرالدین طوسی، ملقب به استاد البشیر، از علمای شیعی و نماینده مکتب جعفری قائل است انسانها خود با ارداه و اختیار، افعال و اعمال را انجام می دهند. ایشان در مهمترین کتاب کلامی خود" تجرید الاعتقاد" براهین و دلایلی را دال بر این مطلب بیان می دارند. از جمله دلایلی که ایشان بسیار بر آن تاکید دارند توجه به وجدان و حس در پذیرش اختیار و اراده و در نتیجه انتساب افعال به بندگان می باشد. ایشان می ویند همگان بالوجدان اذعان دارند که خود مرتکب افعال می شوند و گاه مورد تمجید و تشویق ها و تنبیه ها کاری عبث و بیهوده جلوه می نمود. خواجه طوسی به برخی براهین و استدلالهای فخر رازی پاسخ می گویند و برخی را چنان سخیف و بی ارزش تلقی می کنند که نیازی به پاسخ دادن نمی بینند. علاوه بر خواجه نصیرالدین طوسی علمای شیعه دیگر نیز هم چون ایشان بشر را مسئول اعمال خود می داند و از جمله این شخصیتهای برجسته شیخ طوسی (ره) است. گذشته از اینها، آیات و روایات متعددی وجود دارد که بر صدق آنچه علمای شیعه گفته اند، صحه می گذارد. از آن جمله که خدامند متعال انسانها را مختار آفریده و در روز جزا به خاطر اعمالی که انجام داده اند بازخواست می کند. تمسک به آیات و کلام نورانی پیشوایان معصوم، تاریکی را را برایمان روشن نموده و ما را به راه راست هدایت خواهد کرد. واژگان کلیدی: جبر، اختیار، قضا و قدر، اشاعره، افعال انسانی، اراده
رابطه خدا و افعال انسان از منظر امام فخر رازی و خواجه نصیرالدین طوسی
3/20/2008 12:00:00 AM
برای این سند علمی فایلی وجود ندارد
معرفت شناسی از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی و فخرالدین رازی
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1388 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
معیارهای عدالت سیاسی از منظر خواجه نصیرالدین طوسی
ناقد:
شریف لک زایی و عبدالمجید مبلغی
، ارائه دهنده:
مرتضی یوسفی راد
،
کرسی و نشست: » کرسی نقد - 1396
تبیین معرفت معتبر در اعتقادات دینی از منظر فخر رازی و خواجه نصیر الدین طوسی
نویسنده:
مهدی نوروزی قواقی
، استاد راهنما:
یارعلی کرد فیروزجایی
، استاد مشاور 1:
محمدمهدی قائمی امیری
،
پایاننامه: باقرالعلوم(ع) - 1397 - [کارشناسی ارشد ناپیوسته]
خواجه نصیرالدین طوسی و فتح بغداد
نویسندگان:
راضیه صالحی
،
محمد حسن ادریس
،
مقاله نشریه: تاریخ اسلام » سال 1387 شماره 3 و 4 - پاییز و زمستان 87 - مسلسل 35 و 36
روش شناسی کلامی خواجه نصیرالدین طوسی
نویسندگان:
عبدالرحیم سلیمانی بهبهانی
،
سید قاسم کیایی
،
مقاله نشریه: کلام اسلامی » شماره95
گسترۀ عصمت انبیا از دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی
مقاله نشریه: آیین حکمت » سال 1393 زمستان 93 - مسلسل 22
جایگاه سیاست در آثار خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1383 شماره بیست و پنجم - بهار 83
جایگاه سیاست در آثار خواجه نصیرالدین طوسی
نویسنده:
مرتضی یوسفی راد
،
مقاله نشریه: علوم سیاسی » سال 1383 (پياپي 25)، بهار 1383 شماره1
چیستی لذت از منظر ابنسینا و فخر رازی
نویسندگان:
نفیسه ترابی
،
محسن جوادی
،
مقاله نشریه: نقد و نظر » سال 1391 شماره 68